Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 09.03.2016 10:47
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Tokihan tuossa on sitten myös suomalaisella katsastustoiminnalla oma lusikkansa sopassa, että saadaan myös ne kaarelliset ja kuppipenkilliset leimattua, mutta mistä ne jää yleensä sitten kiinni? Eiköhän tuon asian saisi joku taho hoidettua niin, että näille harrastekilpureille tulis jotain erivapauksia katsastuksessa, kunhan autossa kaikki muu pelaa.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Pitäskö j67 joskus aatella asioita ennen kun kirjottaa? Käsi ylös, kuka haluaa turvatyynyn silmilleen jonkun ikävästi lyövän rytkyn takia tai keulalleen laskeudutusta hypystä? Tai ESPin jarruttamaan menoa pöperöllä?
Rallia ja sprinttiä VOI ajaa täysin tieliikennelaillisella autolla. Se on silloin luultavasti 90-luvulta tai vanhempi, ja miedohkosti viritetty. Eli halpa hankkia ja ajaa. Tosissaan kiinnostuneelle voin vinkata erään pinkin, viivalle valmiin Japanian ihmeen. Ei ole kallis. Myös E30/36 Bemarista saanee (paremmin tietävät tietää paremmin) tieliikennelaillisen ja valkokilpisen kun jättää ylimääräiset viritykset siitä tekemättä niin että se menee päästörajoista läpi eikä poista alkuperäistä käsijarrua hydraulipilkin tieltä.
Rallia ja sprinttiä VOI ajaa täysin tieliikennelaillisella autolla. Se on silloin luultavasti 90-luvulta tai vanhempi, ja miedohkosti viritetty. Eli halpa hankkia ja ajaa. Tosissaan kiinnostuneelle voin vinkata erään pinkin, viivalle valmiin Japanian ihmeen. Ei ole kallis. Myös E30/36 Bemarista saanee (paremmin tietävät tietää paremmin) tieliikennelaillisen ja valkokilpisen kun jättää ylimääräiset viritykset siitä tekemättä niin että se menee päästörajoista läpi eikä poista alkuperäistä käsijarrua hydraulipilkin tieltä.
Ei taitu!
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Montakohan pinkkiä tai minkään muun väristä kilpuria on myynnissä samalla tavalla millä pystyy tarvittaessa rakentamaan auton niillä varuste/ käyttötarkoitus tavoilla joista otsikon autoista on kysymys.
Jos esimerkiksi omaa auton kuten ketjun aloittajakin kirjoitti. Niin mikä estää rakentamasta autoa harrastuspohjaisesti käyttötarkoituksen mukaan niin että sijoittaa satasen tänään. Ensi viikolla taas toisen satasen , kenties seuraavassa kuussa tonnin, jne, jne.
Moniko myy autonsa samalla rahoitusmallilla?
Toinen kysymys. Räjähteleekö ne turvatyynyt ihan noin vaan. Ainakaan kun kysymys on hiukan erilaisesta tavasta harrastaa. Ihan vaan ajatuksena et voisiko tuollaisella autolla niin mahdottamasti hyppiä. Jos taas kysymyksessä on äkkipysähdys niin onko siitä tyynyn räjähdyksestä sitten hirveästi turvallisuusriskiä kohottamaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja sellaiselta jolla on ihan oikeaa tietoa nykyisten turvavarusteiden räjähtelystä hiukan kovemmassa käytössä kuin normaali siviiliajo.
Uskottavammaksi asian tekisi tietysti se jos ei samassa kirjoituksessa olisi myymässä omaa tai kaverin autoa.
Jos esimerkiksi omaa auton kuten ketjun aloittajakin kirjoitti. Niin mikä estää rakentamasta autoa harrastuspohjaisesti käyttötarkoituksen mukaan niin että sijoittaa satasen tänään. Ensi viikolla taas toisen satasen , kenties seuraavassa kuussa tonnin, jne, jne.
Moniko myy autonsa samalla rahoitusmallilla?
Toinen kysymys. Räjähteleekö ne turvatyynyt ihan noin vaan. Ainakaan kun kysymys on hiukan erilaisesta tavasta harrastaa. Ihan vaan ajatuksena et voisiko tuollaisella autolla niin mahdottamasti hyppiä. Jos taas kysymyksessä on äkkipysähdys niin onko siitä tyynyn räjähdyksestä sitten hirveästi turvallisuusriskiä kohottamaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla kommentteja sellaiselta jolla on ihan oikeaa tietoa nykyisten turvavarusteiden räjähtelystä hiukan kovemmassa käytössä kuin normaali siviiliajo.
Uskottavammaksi asian tekisi tietysti se jos ei samassa kirjoituksessa olisi myymässä omaa tai kaverin autoa.
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Kannattaa hankkia edullinen Historic auto. Suomen kilpinen, ei Air Bag´ia. Vältämättä ei edes 2-piiri jarruja. Voi ajella kilpaa. Käydä kaupassa ja kirkossa ja tarvittaessa vaikka töissä. Käyttökulut edulliset. Turvamääräykset kuitenkin lähes samat kuin uudemmillakin autoilla. Sääntökirjan Liite K, kertoo mitä saadaan tehdä mihinkin ikäkauteen. Luulen että halvimmat Historic autot löytyvät linjalta Fiat 600-850. Myös Angliat kadonneet. Niitäkin varmasti löytyy sopivasti. Suurin kustannus auton lisäksi, jos auto seissyt pidempään, on FIA passin hankinta n. 500 €. Luokkia löytyy joka lähtöön 24 +tasanopeus.
-
- KV
- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Historic luokissa saattaisi olla ikäkausia hyvinkin lähelle tätä päivää.
Miten lienee uusimpien ikäkausien käytön laita. Millä vuosimallilla uusin auto löytyy.
Sääli sinänsä et vanha kansallinen passi korvattiin fia hintaisella.
Toki näistäkin on kaiketi jotain alennus kampanjoita ollut.
Miten lienee uusimpien ikäkausien käytön laita. Millä vuosimallilla uusin auto löytyy.
Sääli sinänsä et vanha kansallinen passi korvattiin fia hintaisella.
Toki näistäkin on kaiketi jotain alennus kampanjoita ollut.
- 2-tg
- A-Junnu
- Viestit: 83
- Liittynyt: 29.01.2005 00:00
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Moro.itse aloitin rakentamaan v1600 luokan kilpuria ajatuksella hiljaa hyvä tulee koska auto minulla jokapäiväisessä käytössä rakentamisinto lopahti siinä vaiheessa kun tuli uusi penkkisääntö missä pitää olla korvaläpälliset penkit ja minulla kahdet voimissaan olevat penkit ja vyöt ilman läppiä. No onneksi alkaa tämä harraste ralli olemaan voimissaan ja saanut ajaa jo kolme rallia bemarilla ja päässyt vielä töissäkin käymään ja hauskaa on ollut. Kisan jälkeen vaan pitää vaihtaa omat penkit ja vyöt takaisin paikoilleen koska eivät hyväksy katsastuksessa itsetehtyjä penkin kiinnikkeitä sekä kuusipiste vöitä koska ei ole e hyväksyntää. Virityksiä on autossa sen verran että keuruun kisan jälkeen tein uuden pakoputken kun auton alkuperäisen putken äänenvaimentaja antautui toisen pätkän jälkeen. Aina rahaa menee kun alusta alkaa tekemään jos mielen kiintoa ja intoa riittää niin katsoo mikä itseään miellyttää ja alkaa rakentamaan ja katselee akk.n Sääntökirjaa tekee sen mukaan niin kelpaa harrasterallissakin varmasti.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 09.03.2016 10:47
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Vielä kun saisivat tuohon harrasteralliin lisättyä asfalttiradat, niin asia olis sitä myöten taputeltu. Penkkien ja vöiden edestakaisin vaihtelu ei liene liian iso operaatio kuitenkaan, jos sillä saa pitää auton kilvissä. Ja pääseehän sitä harjoittelumielessä ratojakin kiertämään, vaikkei niitä kisattaisikaan harrasteluokissa.
Eli nyt vaan hyvä aihio, johon sitten hankkii penkin, kaaret ja vyöt, niin sillähän pääsee kovasti jo treenaamaan. Päivittelee sitten alustaa, kun sattuu olemaan vähän ylimääräistä rahaa. Tuo alustahan se onkin paha valita, kun radalla tarvitaan aivan erilainen alusta, mitä soraralleissa, eikä kompromissi taida olla sitten vakioalustaa kummempi
Toisaalta, jos velipojalla olis oma auto kaarineen, niin vaihtais ne vyöt ja penkit sitten aina siihen, kummalla mennään ajamaan.
Eli nyt vaan hyvä aihio, johon sitten hankkii penkin, kaaret ja vyöt, niin sillähän pääsee kovasti jo treenaamaan. Päivittelee sitten alustaa, kun sattuu olemaan vähän ylimääräistä rahaa. Tuo alustahan se onkin paha valita, kun radalla tarvitaan aivan erilainen alusta, mitä soraralleissa, eikä kompromissi taida olla sitten vakioalustaa kummempi

- Eeri
- Yleinen
- Viestit: 299
- Liittynyt: 08.05.2009 00:00
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Mitenkä se tuo Rokkirallin Super-Rock luokka lisäksi sitten? Eihän se tietysti puhdasta asfalttirataa ole kuin poikkeustapauksissa (pari kertaa Heinolassa ajettu katurataa teollisuusaluella), mutta rallicrossia, asfalttia-soraa. Eihän siellä tietysti (välttämättä) vakioautolla enää pärjää kun on monisataa heppasia turbopelejä vastassa, mutta pääsis ainakin harrastaamaan...
Rakentaa siis Harrasterallin sääntöjen mukaan auton, niin samalla saa ajaa myös Super-Rockia (turvallisuusvarusteiden puolesta) kunhan tekniset vaatimukset täyttyy. Kato tuolta www.rokkiralli.info lisää jos kiinnostaa...
Tämä siis lähinnä vinkkinä jos haluut tuosta Bemaristasi tai jostain muusta "tehokkaammasta" lähteä tekemään. V1600-autot myös olleet mukana sellaisenaan Rokkirallissa lisäluokkana viimekaudesta alkaen, että onnistuu toki sellaisellakin.
Rakentaa siis Harrasterallin sääntöjen mukaan auton, niin samalla saa ajaa myös Super-Rockia (turvallisuusvarusteiden puolesta) kunhan tekniset vaatimukset täyttyy. Kato tuolta www.rokkiralli.info lisää jos kiinnostaa...
Tämä siis lähinnä vinkkinä jos haluut tuosta Bemaristasi tai jostain muusta "tehokkaammasta" lähteä tekemään. V1600-autot myös olleet mukana sellaisenaan Rokkirallissa lisäluokkana viimekaudesta alkaen, että onnistuu toki sellaisellakin.
-
- Viestit: 10
- Liittynyt: 09.03.2016 10:47
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Eli jos tästä koitettais saada jotain yhteenvetoa, että mitä sarjoja pystyy ajamaan tuolla mun 320i E36 bemarilla, tai sitten jollain toisella vakioautolla, jos pistää tuon nyt kiertoon. Mikä olis järkevä aihio, kun auton pitää kuitenkin pysyä tieliikennekelpoisena?
Ja jos joku vielä ynnää, että mikä olis arvioitu minimikustannus kaikille muutoksille, joita tarvitaan kyseiseen sarjaan?
Tuo rengashommahan on kans kummallista, että toiseen sarjaan tarvitaan Yokohamat ja toiseen Toyot, eli siinäkin on sitten miettimistä.
Ja jos joku vielä ynnää, että mikä olis arvioitu minimikustannus kaikille muutoksille, joita tarvitaan kyseiseen sarjaan?
Tuo rengashommahan on kans kummallista, että toiseen sarjaan tarvitaan Yokohamat ja toiseen Toyot, eli siinäkin on sitten miettimistä.
-
- Yleinen
- Viestit: 182
- Liittynyt: 20.02.2015 23:54
- Paikkakunta: Nokia
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Tuohan on luokiteltukin, eli vaikka äffään voi mennä melko vakiollakin (N,A-5441 320i (E36) )
Radalle Roadsporttiin;
Ikäkausi 2
Luokka 2A - Yli 2000cc
Luokka 2B - enintään 2000cc
"Ikäkausi 2, luokat 2A ja 2B
Ikäkausi 2 tarjoaa kanavan kilpailla 80-90-lukujen A- ja N-ryhmäläisillä kilpa-autoilla. Tekniset säännöt perustuvat vuoden 1997 A-ryhmän sääntöihin muutamin lievennyksin. Näihin luokkiin sopivaa valmista kalustoa ja rakenteluaihioita on maassamme paljon. Luokat ajetaan pääsääntöisesti yhdessä ikäkauden 1 kanssa. Kalusto ja kuljettajisto on jo todistanut nopeutensa erityisesti Ahveniston vaativalla radalla."
http://www.historicrace.fi/HARRASTE.HTM
Radalle Roadsporttiin;
Ikäkausi 2
Luokka 2A - Yli 2000cc
Luokka 2B - enintään 2000cc
"Ikäkausi 2, luokat 2A ja 2B
Ikäkausi 2 tarjoaa kanavan kilpailla 80-90-lukujen A- ja N-ryhmäläisillä kilpa-autoilla. Tekniset säännöt perustuvat vuoden 1997 A-ryhmän sääntöihin muutamin lievennyksin. Näihin luokkiin sopivaa valmista kalustoa ja rakenteluaihioita on maassamme paljon. Luokat ajetaan pääsääntöisesti yhdessä ikäkauden 1 kanssa. Kalusto ja kuljettajisto on jo todistanut nopeutensa erityisesti Ahveniston vaativalla radalla."
http://www.historicrace.fi/HARRASTE.HTM
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 12.02.2017 10:01
Re: Edullinen harrastusauto moneen käyttöön
Moi! En tiedä onko aihe enään ajankohtainen, mutta siitä huolimatta tässä sulle viisauksia!
Tutustu eri autoihin. Mikäli löydät mieluisen ja itsellesi sopivan niin suosittelen valmiin auton ostoa.
Jos kuitenkin haluat rakentaa auton itse ja omaat terveen itsetunnon, niin yhtenä lähtöjään hyvänä vaihtoehtona on renault megane 2.0 16v.
https://rallikuvat.1g.fi/2017/kemi/images/kemi_22.jpg
Tutustu eri autoihin. Mikäli löydät mieluisen ja itsellesi sopivan niin suosittelen valmiin auton ostoa.
Jos kuitenkin haluat rakentaa auton itse ja omaat terveen itsetunnon, niin yhtenä lähtöjään hyvänä vaihtoehtona on renault megane 2.0 16v.
https://rallikuvat.1g.fi/2017/kemi/images/kemi_22.jpg