Bensapumppu

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Bensapumppu

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 12.07.2005 00:09

Mikä pitää olla bensapumpun tuotto / miten se määritellään ?
Nykyinen ei ilmeisesti pysty tuottamaan tarpeeksi ilmeisesti vanhuuttaan.

Kaasarikone, 2 x2x 40mm, 1300 cc n. 1oo hv.
0,2 bar, 120 l/h ? vai enemmän ? Tuollainen löytyy esim Facet top malleista.

Jos laittaa ison pumpun, tarvitaan ilmeisesti säädin (alkaa maksaa liikaa). Eli sopiva tuotto eikä ylimääräisiä vempaimia olisi tavoitteena.
-petri-

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Bensapumppu

Viesti Kirjoittaja NikoN » 12.07.2005 11:19

saaspe-t kirjoitti:Mikä pitää olla bensapumpun tuotto / miten se määritellään ?
Nykyinen ei ilmeisesti pysty tuottamaan tarpeeksi ilmeisesti vanhuuttaan.

Kaasarikone, 2 x2x 40mm, 1300 cc n. 1oo hv.
0,2 bar, 120 l/h ? vai enemmän ? Tuollainen löytyy esim Facet top malleista.

Jos laittaa ison pumpun, tarvitaan ilmeisesti säädin (alkaa maksaa liikaa). Eli sopiva tuotto eikä ylimääräisiä vempaimia olisi tavoitteena.
-petri-
Pumpun tuoton voit mitata itse, kun tiedät mitä kyseinen pumppu pitäisi ehjänä tuottaa. Letku irti siten, että välissä ei ole säätimiä yms. Kellosta vaan aika ja mittaat kuppiin pumpatun bensan määrän.

Bensan paineen ohjearvon näkee karkeasti kyseisen kaasuttimien spekseistä, muistaakseni weberille annettiin ohjearvoksi jotain 0,21 - 0,28 bar (3-4PSI), tämä tosiaan ulkomuistista, joten kannattaa varmistaa jostain..

Epäilen, että paineen säätimen tarvitset anyway..

Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Bensapumppu

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 12.07.2005 14:52

Ei oikeen voi mitata kun on mekaaninen pumppu. Kaasarit on Solexit, ei varmaan merkeillä suuria eroja ole.
Mutta missä litramäärissä karkeasti liikutaan noilla tehoilla ?
Kaasareista lähtee paluuputki tankkiin ja oma venttiili päästää ylituoton takaisin. Kaasarit on myös ketjutettu ja jälkimmäisistä kai se bensa ensin loppuu.
Vika on vähän mystinen, nimittäin kone pätkii n. 5000 rpm kohdalla kun tekee täyskaasukiihdytyksen. 6000 jälkeen vetää taas 8000 asti. Jos kiihdytyksen tekee ns. puolikaasulla, silloin ei pätki. Oma tulkinta on että mekaaninen pumppu ei ehdi tuottaa tarpeeksi mutta kun kierrokset kasvaa paranee tuotto ja taas mennään. Muutkin viat on mahdollisia mutta kaikki sytkän osat on uusittu jne.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 12.07.2005 15:03

ööö siis käytetäänkö noita pumppuja oikeesti noin että palautetaan tankkiin?

Ainakin olen kaikilla nähnyt joko alkuperäsen pumpun tai nakupumpun lykkäävän suoraan kaasarin neulaventtiileille eikä mitään paluulinjoja.

Ja siis itsekin olen kahdella facetin solid statella tunkenut bensaa kaasareihin suoraan paineensäätimen läpi.

Ruiskuissa noita paluulinjoja sitten pitää käyttää mutta ne onkin ihan erilaisia kaikinupolin...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
saaspe-t
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 76
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja saaspe-t » 12.07.2005 16:32

Jankos kirjoitti:ööö siis käytetäänkö noita pumppuja oikeesti noin että palautetaan tankkiin?

Ainakin olen kaikilla nähnyt joko alkuperäsen pumpun tai nakupumpun lykkäävän suoraan kaasarin neulaventtiileille eikä mitään paluulinjoja.

Ja siis itsekin olen kahdella facetin solid statella tunkenut bensaa kaasareihin suoraan paineensäätimen läpi.

Ruiskuissa noita paluulinjoja sitten pitää käyttää mutta ne onkin ihan erilaisia kaikinupolin...
Niin no, sellainen se on tehtaan jäljiltä (AX Sport). Laitoin kyllä paluuputken tukkoon, tuli kummasti painetta (ilmaa) kun otin paluuletkun taas irti. Voihan se olla että systeemi on nyt kuin kiertovesipumppu. Bensaa menee ja tulee vaan ei jää kohokammioihin ???

Notta jos laittaa haaroittimen ja molemmille kaasareille oman sähköpumpun ? Eipähän silloin kierrä turhaa.

Mutta se mitoitus ? Kaasariexpertit (siis säätäjät) varmaan tietää.
Ajattelin että jospa täällä olisi kokemusta.

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 12.07.2005 17:34

Tere.tsekkaa bensan pinnat ja neula venttiilien koot kanssa.meil oli kerran suodatin ennen pumppua ei pelannu ollenkaan laitettiin se pumpun jälkeen niin pelas moitteetta.sillon oireet oli et matalil pelas mut kun alko kierrättää niin eipä saanu pumppu kakkua mitä pumpata eteenpäin.

Avatar
MPHUOLTONISULA
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 144
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki

PA-PUMPUT

Viesti Kirjoittaja MPHUOLTONISULA » 13.07.2005 20:24

Moi! Bensanpaine kaasutinmoottoreissa pitää olla 0,25bar(0,30 max). Kaikilla sähköpumpuilla tarvitset paineensäätimen koska niiden antama paine on aina isompi kuin tuo arvo! Paineensäädin maksaa n.40e eli ei se nyt hirveä investointi voi olla varsinkin kun se on oleellinen osa pa-järjestelmän toimintaa!

Avatar
Wee
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 21.07.2005 00:00

Mitsuban pumppu

Viesti Kirjoittaja Wee » 11.04.2006 09:44

Omistan tuommoisen Mitsuban sähköisen bensapumpun. Mihis noin niinkuin yleensä suosittelette pumpun asennettavaksi? Onko tuotolla/paineella eroa jos pumppu sytkyttää esim. konehuoneessa? Yleensä se kait on lähellä bensatankkia...vai miten se nyt sitten menee "oikean kaavan mukaan"?

Avatar
AaVe
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 17.03.2005 00:00
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Re: PA-PUMPUT

Viesti Kirjoittaja AaVe » 11.04.2006 10:49

MPHUOLTONISULA kirjoitti:Moi! Bensanpaine kaasutinmoottoreissa pitää olla 0,25bar(0,30 max). Kaikilla sähköpumpuilla tarvitset paineensäätimen koska niiden antama paine on aina isompi kuin tuo arvo! Paineensäädin maksaa n.40e eli ei se nyt hirveä investointi voi olla varsinkin kun se on oleellinen osa pa-järjestelmän toimintaa!
Moro! Mä joudun kyllä hiukan olla eri mieltä tuosta bensanpaineensäätimestä, koska pieni paineeylitys ei haittaa vielä mitään. Meillä on autossa 2x40mm lortot ja niitä syöttää facetin solid state pumppu(arvoja en nyt muista), niin ei ole tarvinnut laittaa säädintä väliin ja hyvin pelaa.

Avatar
Mizka
KV
KV
Viestit: 376
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mizka » 11.04.2006 11:09

...kunnes alkaa neulat tulvimaan. Paineensäätimiä saa edullisesti myös käytettynä ja se "investointi" kannattaa, kuten jo edellä tuli selväksi.

Avatar
AaVe
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 17.03.2005 00:00
Paikkakunta: Ylihärmä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AaVe » 11.04.2006 11:17

Mizka kirjoitti:...kunnes alkaa neulat tulvimaan. Paineensäätimiä saa edullisesti myös käytettynä ja se "investointi" kannattaa, kuten jo edellä tuli selväksi.
Näinkin kyllä voi käydä, mutta ei ainakaan vielä ole ollut mitään hätää.

Vastaa Viestiin