Bensapumppu
- saaspe-t
- A-Junnu

- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakoski
Bensapumppu
Mikä pitää olla bensapumpun tuotto / miten se määritellään ?
Nykyinen ei ilmeisesti pysty tuottamaan tarpeeksi ilmeisesti vanhuuttaan.
Kaasarikone, 2 x2x 40mm, 1300 cc n. 1oo hv.
0,2 bar, 120 l/h ? vai enemmän ? Tuollainen löytyy esim Facet top malleista.
Jos laittaa ison pumpun, tarvitaan ilmeisesti säädin (alkaa maksaa liikaa). Eli sopiva tuotto eikä ylimääräisiä vempaimia olisi tavoitteena.
-petri-
Nykyinen ei ilmeisesti pysty tuottamaan tarpeeksi ilmeisesti vanhuuttaan.
Kaasarikone, 2 x2x 40mm, 1300 cc n. 1oo hv.
0,2 bar, 120 l/h ? vai enemmän ? Tuollainen löytyy esim Facet top malleista.
Jos laittaa ison pumpun, tarvitaan ilmeisesti säädin (alkaa maksaa liikaa). Eli sopiva tuotto eikä ylimääräisiä vempaimia olisi tavoitteena.
-petri-
- NikoN
- Yleinen

- Viestit: 199
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Bensapumppu
Pumpun tuoton voit mitata itse, kun tiedät mitä kyseinen pumppu pitäisi ehjänä tuottaa. Letku irti siten, että välissä ei ole säätimiä yms. Kellosta vaan aika ja mittaat kuppiin pumpatun bensan määrän.saaspe-t kirjoitti:Mikä pitää olla bensapumpun tuotto / miten se määritellään ?
Nykyinen ei ilmeisesti pysty tuottamaan tarpeeksi ilmeisesti vanhuuttaan.
Kaasarikone, 2 x2x 40mm, 1300 cc n. 1oo hv.
0,2 bar, 120 l/h ? vai enemmän ? Tuollainen löytyy esim Facet top malleista.
Jos laittaa ison pumpun, tarvitaan ilmeisesti säädin (alkaa maksaa liikaa). Eli sopiva tuotto eikä ylimääräisiä vempaimia olisi tavoitteena.
-petri-
Bensan paineen ohjearvon näkee karkeasti kyseisen kaasuttimien spekseistä, muistaakseni weberille annettiin ohjearvoksi jotain 0,21 - 0,28 bar (3-4PSI), tämä tosiaan ulkomuistista, joten kannattaa varmistaa jostain..
Epäilen, että paineen säätimen tarvitset anyway..
- saaspe-t
- A-Junnu

- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Bensapumppu
Ei oikeen voi mitata kun on mekaaninen pumppu. Kaasarit on Solexit, ei varmaan merkeillä suuria eroja ole.
Mutta missä litramäärissä karkeasti liikutaan noilla tehoilla ?
Kaasareista lähtee paluuputki tankkiin ja oma venttiili päästää ylituoton takaisin. Kaasarit on myös ketjutettu ja jälkimmäisistä kai se bensa ensin loppuu.
Vika on vähän mystinen, nimittäin kone pätkii n. 5000 rpm kohdalla kun tekee täyskaasukiihdytyksen. 6000 jälkeen vetää taas 8000 asti. Jos kiihdytyksen tekee ns. puolikaasulla, silloin ei pätki. Oma tulkinta on että mekaaninen pumppu ei ehdi tuottaa tarpeeksi mutta kun kierrokset kasvaa paranee tuotto ja taas mennään. Muutkin viat on mahdollisia mutta kaikki sytkän osat on uusittu jne.
Mutta missä litramäärissä karkeasti liikutaan noilla tehoilla ?
Kaasareista lähtee paluuputki tankkiin ja oma venttiili päästää ylituoton takaisin. Kaasarit on myös ketjutettu ja jälkimmäisistä kai se bensa ensin loppuu.
Vika on vähän mystinen, nimittäin kone pätkii n. 5000 rpm kohdalla kun tekee täyskaasukiihdytyksen. 6000 jälkeen vetää taas 8000 asti. Jos kiihdytyksen tekee ns. puolikaasulla, silloin ei pätki. Oma tulkinta on että mekaaninen pumppu ei ehdi tuottaa tarpeeksi mutta kun kierrokset kasvaa paranee tuotto ja taas mennään. Muutkin viat on mahdollisia mutta kaikki sytkän osat on uusittu jne.
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
ööö siis käytetäänkö noita pumppuja oikeesti noin että palautetaan tankkiin?
Ainakin olen kaikilla nähnyt joko alkuperäsen pumpun tai nakupumpun lykkäävän suoraan kaasarin neulaventtiileille eikä mitään paluulinjoja.
Ja siis itsekin olen kahdella facetin solid statella tunkenut bensaa kaasareihin suoraan paineensäätimen läpi.
Ruiskuissa noita paluulinjoja sitten pitää käyttää mutta ne onkin ihan erilaisia kaikinupolin...
Ainakin olen kaikilla nähnyt joko alkuperäsen pumpun tai nakupumpun lykkäävän suoraan kaasarin neulaventtiileille eikä mitään paluulinjoja.
Ja siis itsekin olen kahdella facetin solid statella tunkenut bensaa kaasareihin suoraan paineensäätimen läpi.
Ruiskuissa noita paluulinjoja sitten pitää käyttää mutta ne onkin ihan erilaisia kaikinupolin...
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
- saaspe-t
- A-Junnu

- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakoski
Niin no, sellainen se on tehtaan jäljiltä (AX Sport). Laitoin kyllä paluuputken tukkoon, tuli kummasti painetta (ilmaa) kun otin paluuletkun taas irti. Voihan se olla että systeemi on nyt kuin kiertovesipumppu. Bensaa menee ja tulee vaan ei jää kohokammioihin ???Jankos kirjoitti:ööö siis käytetäänkö noita pumppuja oikeesti noin että palautetaan tankkiin?
Ainakin olen kaikilla nähnyt joko alkuperäsen pumpun tai nakupumpun lykkäävän suoraan kaasarin neulaventtiileille eikä mitään paluulinjoja.
Ja siis itsekin olen kahdella facetin solid statella tunkenut bensaa kaasareihin suoraan paineensäätimen läpi.
Ruiskuissa noita paluulinjoja sitten pitää käyttää mutta ne onkin ihan erilaisia kaikinupolin...
Notta jos laittaa haaroittimen ja molemmille kaasareille oman sähköpumpun ? Eipähän silloin kierrä turhaa.
Mutta se mitoitus ? Kaasariexpertit (siis säätäjät) varmaan tietää.
Ajattelin että jospa täällä olisi kokemusta.
- HBRteam
- KV

- Viestit: 329
- Liittynyt: 14.06.2004 00:00
- MPHUOLTONISULA
- A-Junnu

- Viestit: 144
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
PA-PUMPUT
Moi! Bensanpaine kaasutinmoottoreissa pitää olla 0,25bar(0,30 max). Kaikilla sähköpumpuilla tarvitset paineensäätimen koska niiden antama paine on aina isompi kuin tuo arvo! Paineensäädin maksaa n.40e eli ei se nyt hirveä investointi voi olla varsinkin kun se on oleellinen osa pa-järjestelmän toimintaa!
- Wee
- B-junnu

- Viestit: 21
- Liittynyt: 21.07.2005 00:00
Mitsuban pumppu
Omistan tuommoisen Mitsuban sähköisen bensapumpun. Mihis noin niinkuin yleensä suosittelette pumpun asennettavaksi? Onko tuotolla/paineella eroa jos pumppu sytkyttää esim. konehuoneessa? Yleensä se kait on lähellä bensatankkia...vai miten se nyt sitten menee "oikean kaavan mukaan"?
- AaVe
- A-Junnu

- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.03.2005 00:00
- Paikkakunta: Ylihärmä
- Viesti:
Re: PA-PUMPUT
Moro! Mä joudun kyllä hiukan olla eri mieltä tuosta bensanpaineensäätimestä, koska pieni paineeylitys ei haittaa vielä mitään. Meillä on autossa 2x40mm lortot ja niitä syöttää facetin solid state pumppu(arvoja en nyt muista), niin ei ole tarvinnut laittaa säädintä väliin ja hyvin pelaa.MPHUOLTONISULA kirjoitti:Moi! Bensanpaine kaasutinmoottoreissa pitää olla 0,25bar(0,30 max). Kaikilla sähköpumpuilla tarvitset paineensäätimen koska niiden antama paine on aina isompi kuin tuo arvo! Paineensäädin maksaa n.40e eli ei se nyt hirveä investointi voi olla varsinkin kun se on oleellinen osa pa-järjestelmän toimintaa!
- AaVe
- A-Junnu

- Viestit: 66
- Liittynyt: 17.03.2005 00:00
- Paikkakunta: Ylihärmä
- Viesti: