Lukkoperäöljy / Kokemuksia kaivataan

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Lukkoperäöljy / Kokemuksia kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kimi » 24.07.2005 23:19

Lukkoperäöljyt ovat aiheena allekirjoittaneelle tuntematonta aluetta. Siksi haluaisinkin tietää, mitä öljyä suosittelette käytettäväksi kitkalukolliseen enkkuperään.

Avatar
rallydriver
B-junnu
B-junnu
Viestit: 37
Liittynyt: 19.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja rallydriver » 25.07.2005 11:42

Joo tuota itsekkin kysyn. Mull on Sierrassa kitkalukkoperä ;)

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 25.07.2005 12:23

Oletettavasti SAE 80W-90 LS (Limited Slip) mutta minkä merkkistä?

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 25.07.2005 13:03

Jos kilpa-auto ja tiheä välitys niin ehdottomasti jotain parempaa kuin 80w-90.

Tuolla joskus noita kyselin. Liata hakuun peräöljy niin löytyy merkkejä.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 25.07.2005 13:18

Kyllä, kilpa-auto ja välitys on muistaakseni 5.3. Mitä viskositeettia suosittelet?

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 25.07.2005 13:45

oliskohan omani viimeksi ostamani ollut 75w-140 ja oli jotain Gulf:n kautta tulevaa mutta ei gulf merkkistä. Pitäisi ainakin papereiden mukaan olla paljon suurempi pintapainekesto.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 25.07.2005 17:02

No nyt tuli tilattua Liqui Molyn 75W-140 LS-öljyä. Maksoi 35 eur / litra.

Avatar
JTO
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JTO » 26.07.2005 23:56

Escortin ja LADANKIN perään riittää normaali LS 80W-90. Merkillä ei merkitystä kunhan tunnettu valmistaja. GL-5:ttä se paksumpikin on joten paineenkesto kulkee linjassa. Hyötynä notkeammalla öljyllä aina pienempi tehohäviö. Ajoin enkkuperäisellä talvella synteettisellä yksiasteisella 75W GL-5 lla. ja kesällä perässä pyöri synteettinen 75W-115. Kivaa kikkailua..

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 27.07.2005 00:41

Teboilin lukkoperä-öljy on ollu jo .... himskutin kauan ja on toiminu(kesät/talvet).
Köyhä ei voi ostaa kallista


Himskutin ... :lol: :lol: :lol: en mä kyllä noin kirjoittanu :lol: :lol:
Eläkeläinen

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 27.07.2005 00:45

Olen sitä mieltä (henk. koht), että öljyt on kokonaiskuvassa niin pieni kuluerä, että pistän mielummin yläkanttiin. Ettei tarvitse sitten voivotella jälkiviisaana, jos sattuisi jotain, joka johtuisi väärästä tai huonolaatuisesta öljystä.

HUOM! Ei ole kokemusta Teboilin öljystä, eikä tämä kommentti liity siihen mitenkään, vaan ajattelin ihan yleisellä tasolla.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 27.07.2005 03:10

Riittäähän ladaankin juu tuollanen perusöljy mutta välitykset kuluu paljon vähemmän tuollasella 75W-140 öljyllä....

Vimosimmassa välkässä oli vetopinnat aivan ruvella ja ei voi johtua mistään muusta kuin paineenkeston loppumisesta.

Ainakin minä panostan nykyään varmuudeksi öljyyn kuin uusiin välityksiin. Ja nimenomaan nuo öljyt on aika halpoja kuitenkin.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
JTO
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JTO » 27.07.2005 22:38

Jankos kirjoitti:Riittäähän ladaankin juu tuollanen perusöljy mutta välitykset kuluu paljon vähemmän tuollasella 75W-140 öljyllä....

Vimosimmassa välkässä oli vetopinnat aivan ruvella ja ei voi johtua mistään muusta kuin paineenkeston loppumisesta.

Ainakin minä panostan nykyään varmuudeksi öljyyn kuin uusiin välityksiin. Ja nimenomaan nuo öljyt on aika halpoja kuitenkin.
Ihan "perusöljyä" se 75W-140:kin on siinä missä 80-90. Otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu Teboilin peräöljy. Juuri tällähetkellä teillämme jyrää monta n.55 tonnin ajoneuvoyhdistelmää jonka peräruuvin varassa tuota massaa kiihdytetään ja jarrutetaan. Monella mittarissa yli miljoona kiskottua kilometriä ja Teboilin 80-90 peräöljyllä välitys pysynyt kuin uutena. Rallia on Teboilin lukkoperällä vedetty lähes niin kauan kuin escortilla ja ladalla on ajettu = maailman tappiin ja hyvin ovat välitykset ja lukot kestäneet. Sinulla ei. Välityksen materiaali alkujaan heikkolaatuinen.. voisiko olla mahdollista tai säädetty väärin ?? Öljynvaihto unohtunut ?

Jos haluat uskoa nykyiseen linjaasi ja käyttää paksumpaa öljyä kuin mitä Laatokan suunnittelija on aikoinaan välyksiä funtsiessaan ajatellut niin uskon vahvikkeeksi näin kannattaa toimia.
75W-140 on muuten suunniteltu käytettäväksi raskaalle kalustolle poikkeuksellisen raskaisiin ajo-olosuhteisiin. Voi sitä lorottaa huoletta Ladankin perään. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos ostelet litran purkkeja joissa mainostetaan öljyn olevan speciaalia motorsport käyttöön.. Niin katsoppa onko valmistajalla samalla viskositeetillä olevaa raskaan kaluston öljyä. En väitä mutta veikkaan HYVIN vahvasti sen olevan sitä samaa. Hinnassa on yleensä huima ero. Ai niin, mutta rahahan oli sivuseikka.
Lopuksi mainittakoon vielä välityksesi vetopintojen rupisuuteen ja teoriaasi paineenkeston loppumiseen. Ei siinä 75-140 öljyssä ole ratkaisevasti sen enempää paineenkestolisuketta kuin 80-90 öljyssäkään, jos kumpikin GL-5.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 28.07.2005 09:20

JTO kirjoitti: Ihan "perusöljyä" se 75W-140:kin on siinä missä 80-90. Otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu Teboilin peräöljy. Juuri tällähetkellä teillämme jyrää monta n.55 tonnin ajoneuvoyhdistelmää jonka peräruuvin varassa tuota massaa kiihdytetään ja jarrutetaan. Monella mittarissa yli miljoona kiskottua kilometriä ja Teboilin 80-90 peräöljyllä välitys pysynyt kuin uutena. Rallia on Teboilin lukkoperällä vedetty lähes niin kauan kuin escortilla ja ladalla on ajettu = maailman tappiin ja hyvin ovat välitykset ja lukot kestäneet. Sinulla ei. Välityksen materiaali alkujaan heikkolaatuinen.. voisiko olla mahdollista tai säädetty väärin ?? Öljynvaihto unohtunut ?

Jos haluat uskoa nykyiseen linjaasi ja käyttää paksumpaa öljyä kuin mitä Laatokan suunnittelija on aikoinaan välyksiä funtsiessaan ajatellut niin uskon vahvikkeeksi näin kannattaa toimia.
75W-140 on muuten suunniteltu käytettäväksi raskaalle kalustolle poikkeuksellisen raskaisiin ajo-olosuhteisiin. Voi sitä lorottaa huoletta Ladankin perään. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos ostelet litran purkkeja joissa mainostetaan öljyn olevan speciaalia motorsport käyttöön.. Niin katsoppa onko valmistajalla samalla viskositeetillä olevaa raskaan kaluston öljyä. En väitä mutta veikkaan HYVIN vahvasti sen olevan sitä samaa. Hinnassa on yleensä huima ero. Ai niin, mutta rahahan oli sivuseikka.
Lopuksi mainittakoon vielä välityksesi vetopintojen rupisuuteen ja teoriaasi paineenkeston loppumiseen. Ei siinä 75-140 öljyssä ole ratkaisevasti sen enempää paineenkestolisuketta kuin 80-90 öljyssäkään, jos kumpikin GL-5.
Selvä se sitten. Kuorma-autoissahan onkin vedetty tosi tarkalle nuo vetopyörästöjen mitoitukset...

Ladaankin on noita 5,375 välkkiä ollut maailman tapista asti ja ikinä ei keneltäkään ole tuollanen hajonnut tai varsinkaan kulunut?

Mutta sanoppa mistä keksin siihen tavalliseen halpaan vetopyörästööljyyn tuon LS-lisäaineistuksen???

Lopuksi mainittakoon vielä teoriaasi paineenkestolisukkeeseen että se nimenomaan on eri kun kyseessä on Gl-6 öljy.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
JTO
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JTO » 28.07.2005 22:32

Jankos kirjoitti:
JTO kirjoitti: Ihan "perusöljyä" se 75W-140:kin on siinä missä 80-90. Otetaan esimerkiksi tuossa aiemmin mainittu Teboilin peräöljy. Juuri tällähetkellä teillämme jyrää monta n.55 tonnin ajoneuvoyhdistelmää jonka peräruuvin varassa tuota massaa kiihdytetään ja jarrutetaan. Monella mittarissa yli miljoona kiskottua kilometriä ja Teboilin 80-90 peräöljyllä välitys pysynyt kuin uutena. Rallia on Teboilin lukkoperällä vedetty lähes niin kauan kuin escortilla ja ladalla on ajettu = maailman tappiin ja hyvin ovat välitykset ja lukot kestäneet. Sinulla ei. Välityksen materiaali alkujaan heikkolaatuinen.. voisiko olla mahdollista tai säädetty väärin ?? Öljynvaihto unohtunut ?

Jos haluat uskoa nykyiseen linjaasi ja käyttää paksumpaa öljyä kuin mitä Laatokan suunnittelija on aikoinaan välyksiä funtsiessaan ajatellut niin uskon vahvikkeeksi näin kannattaa toimia.
75W-140 on muuten suunniteltu käytettäväksi raskaalle kalustolle poikkeuksellisen raskaisiin ajo-olosuhteisiin. Voi sitä lorottaa huoletta Ladankin perään. Kannattaa kuitenkin huomioida että jos ostelet litran purkkeja joissa mainostetaan öljyn olevan speciaalia motorsport käyttöön.. Niin katsoppa onko valmistajalla samalla viskositeetillä olevaa raskaan kaluston öljyä. En väitä mutta veikkaan HYVIN vahvasti sen olevan sitä samaa. Hinnassa on yleensä huima ero. Ai niin, mutta rahahan oli sivuseikka.
Lopuksi mainittakoon vielä välityksesi vetopintojen rupisuuteen ja teoriaasi paineenkeston loppumiseen. Ei siinä 75-140 öljyssä ole ratkaisevasti sen enempää paineenkestolisuketta kuin 80-90 öljyssäkään, jos kumpikin GL-5.
Selvä se sitten. Kuorma-autoissahan onkin vedetty tosi tarkalle nuo vetopyörästöjen mitoitukset...

Ladaankin on noita 5,375 välkkiä ollut maailman tapista asti ja ikinä ei keneltäkään ole tuollanen hajonnut tai varsinkaan kulunut?

Mutta sanoppa mistä keksin siihen tavalliseen halpaan vetopyörästööljyyn tuon LS-lisäaineistuksen???

Lopuksi mainittakoon vielä teoriaasi paineenkestolisukkeeseen että se nimenomaan on eri kun kyseessä on Gl-6 öljy.
Tuolla kuorma-auto jutulla viittasin lähinnä siihen että hypoidi öljyssä lisä-aineistus on mitoitettu kestämään hieman normaalista poikkeavaa käyttöäkin. Ei sinne ladan perään pitäisi varsinkaan soralla sellaisia iskuja tulla että lastua lentäisi. Paskaksi niitä on mennyt ja pitää mennäkin jos ajomies meinaa kylillä olla. Väitän kuitenkin edelleen että ruvelle kuluneet hammaspinnat on useimmiten kasaus / säätövirhe.. ja onhan niitä huonolaatuisia välityksiäkin ollut myynnissä.

Onhan niitä halpoja, hyvälaatuisia " tavallisia" lukkoperäöljyjä kaupan lähes jokaisella valmistajalla. Sellaisen voi tehdä toki itsekin. Hyvän tekemiseen tarvitaan yksiasteista peräöljyä 95% ja loput 5% LS lisuketta. Jos lukko ei pidä tasaisesti niin lisätään lisuketta pikkuhiljaa prosentti kerrallaan ja autokohtainen lukkoöljy on siinä. 8) Lisuketta saa hyvillä kaverisuhteilla tai menemällä öljy-alalle töihin. :D
Tiedän kyllä että motorsportti pullojen kupeessa lukee API GL-6 Sellaista virallista luokitusta ei tietääkseni kuitenkaan ole joten sekin on mitä on. Lähinnä myyntipuhe.Ylärajaahan GL-5 ssa ei EP lisäaineistuksen osalta ole joten mistäs tiedät missä on eniten?? Jos jostain onnistut löytämään öljyä merkiltään Castrol B 373 niin laita sitä. Se on SAE 90 lukkoöljy. Sillä jos saat rattaat ruvelle voit laittaa työkalut myyntiin. :wink:

Avatar
Kimi
KV
KV
Viestit: 443
Liittynyt: 06.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Kimi » 29.07.2005 17:25

Mielenkiintoista. Ketjun aloittajana (kuten myös tuon Castrol TWS:n) olen saanut molemmissa ketjuissa täysin toistensa kanssa ristiriidassa olevaa informaatiota. :wink:

Vastaa Viestiin