Tuohan tuli jo Parkanon SM-Sprintissä todistettua että tilavuus on alle 1300cc joten puheet 5K:sta voi lopettaa. Sama juttu pätee myös pariin muuhun pikkuluokan starlettiin jotka ovat tälläkaudella mitattu laillisiksi.Corolla79 kirjoitti:ettei olis 5k motilla?KE20 kirjoitti:Flemmingin corollassa 34mm:n "flatslide" vaakaimut. Muistakaa et pakopuoli on yhtä tärkee. Takapyörissä 102kw/142Nm
Starletin 4k alle 1300:n luokkaan sprinttiin.
- TeemuK
- A-Junnu
- Viestit: 90
- Liittynyt: 13.05.2004 00:00
- Viesti:
- Saku_Tiainen
- B-junnu
- Viestit: 30
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Onko noi tehot tosiaan kW:tteja, sehän nimittäin tekee aika moottoripyörämäiset konetehot. Mites noi moottorit 8 vai 16 venttiilisiä? Omaa 13 satasta yritetty veivata ja kairata ja testata ja mitata ja taas...... ja häpeillen täytyy tunnustaa ettei mokomasta ole saatu kun toi 102, mutta hevosvoimina ja mootorista :D
- emk67
- KV
- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Nythän täytyy muistaa,et kaikki penkit käsittääkseni nykyään mittaa voiman takapyöristä ja kone muuttaa ne suoraan konetehoiksi.Tästä usein johtuu käsitys "takapyörätehoista" vaikka lapussa lukee moottoriteho.Onhan käsittämätön lukema 102 kw=138.72 horsee ja tuohon kun lisätään vetopyörästöhäviö noin 10%(joka on aika vähän) saadaan 152.592 horsee konetehoksi.Aika mukava lukema tulee,muttei kuitenkaan 5K lukemia.
- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Juu-u.Edesmennyt tuttava ajoi aikoinaan A-ryhmän starletilla,kertoili niillä palikoilla konetehoksi 124hv.Joten ei tuo 150hv mikään mahdoton ole.
Fordin 1300 CVH:stakin on otettu 148hv,sukisukin motista 150hv,ja taikahatun koneesta kokolailla sama.Koneet on kehittyneet aikalailla viimevuosina mm. ruiskujen yleistymisen vuoksi.
Fordin 1300 CVH:stakin on otettu 148hv,sukisukin motista 150hv,ja taikahatun koneesta kokolailla sama.Koneet on kehittyneet aikalailla viimevuosina mm. ruiskujen yleistymisen vuoksi.
- keppiveto
- A-Junnu
- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.07.2005 00:00
- Teppo
- B-junnu
- Viestit: 38
- Liittynyt: 07.09.2004 00:00
Se mikä kannattaa noissa teho vertailuissa muistaa on se, että eri penkkien kesken on hyvinkin suuria eroja, esim. Lahdessahan toimi aikanaan säätöpaikka jossa dynotettiin "parhaimmillaan" samasta autosta n.30% suuremmat tehot kuin esim. ST Motorsissa. Pääasiahan dynossa käynnissä on, että saa koneen säätöihin ja samalla pystyy paperilta suorittamaan vertailun edelliseen kertaan, mutta vertailu on "turhaa" jos ei kyseessä ole sama dyno tai sitten pitää olla luotettava vertaus dynojen väliltä.
Tuossa aiemmin mainittiin 4K koneesta saaduksi 102KW (138.72hv) takapyöristä, joka tarkoittaa suorahampaisen laatikon ja tiheän perävälityksen kautta n.155hv moottorista eli toisin sanoen n.120hv/litra, joten vaihtoehdot on, että kyseinen auto on dynotettu optimistisesti näyttävässä penkissä tai kuulijalla on mennyt vetopyöräteho ja moottoriteho sekaisin, tai sitten kyseessä on tosiaan aivan uskomaton moottori...
Tuossa aiemmin mainittiin 4K koneesta saaduksi 102KW (138.72hv) takapyöristä, joka tarkoittaa suorahampaisen laatikon ja tiheän perävälityksen kautta n.155hv moottorista eli toisin sanoen n.120hv/litra, joten vaihtoehdot on, että kyseinen auto on dynotettu optimistisesti näyttävässä penkissä tai kuulijalla on mennyt vetopyöräteho ja moottoriteho sekaisin, tai sitten kyseessä on tosiaan aivan uskomaton moottori...
- emk67
- KV
- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Näinhän laskin ja samaa tarkoitin,mutta piilosarkasmini ei purrutTeppo kirjoitti: Tuossa aiemmin mainittiin 4K koneesta saaduksi 102KW (138.72hv) takapyöristä, joka tarkoittaa suorahampaisen laatikon ja tiheän perävälityksen kautta n.155hv moottorista eli toisin sanoen n.120hv/litra, joten vaihtoehdot on, että kyseinen auto on dynotettu optimistisesti näyttävässä penkissä tai kuulijalla on mennyt vetopyöräteho ja moottoriteho sekaisin, tai sitten kyseessä on tosiaan aivan uskomaton moottori...


Eläkeläinen
- Teppo
- B-junnu
- Viestit: 38
- Liittynyt: 07.09.2004 00:00
Joo ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta kunhan nyt kirjoitin mitä sylki suuhun toi, että sarkasmi menisi varmasti perilleemk67 kirjoitti:
Näinhän laskin ja samaa tarkoitin,mutta piilosarkasmini ei purrut![]()
- KE20
- Viestit: 2
- Liittynyt: 30.09.2005 00:00
Eka kone jossa oli "huonompi" kansi, pystykaasarit ja vakiokeinuvivuilla (ilman rullia) tuotti 130 hv KONEESTA, Tuning World penkissä mitattuna.
Se ettei menty uudella koneella samaan penkkiin johtuu TW:n virkavapavuodesta ja että autossa on prätkäkaasarit. Penkithän näyttävät kaikki eri lukuja mutta pääasia että kone toimii koko kierroslukualueella, ei pelkästään tyhjäkäynnillä ja kaasupohjassa pitkän tukehtumisviiven jälkeen. Nykyinen kone tuntuu autossa kiihtyvän paremmin kuin eka mikä on tärkeintä ja tuloksethan puhuvat puolensa, et ei sen enempää kw:sta tai hv:sta
Corollan Rassaaja
Se ettei menty uudella koneella samaan penkkiin johtuu TW:n virkavapavuodesta ja että autossa on prätkäkaasarit. Penkithän näyttävät kaikki eri lukuja mutta pääasia että kone toimii koko kierroslukualueella, ei pelkästään tyhjäkäynnillä ja kaasupohjassa pitkän tukehtumisviiven jälkeen. Nykyinen kone tuntuu autossa kiihtyvän paremmin kuin eka mikä on tärkeintä ja tuloksethan puhuvat puolensa, et ei sen enempää kw:sta tai hv:sta
Corollan Rassaaja
- PK1961
- KV
- Viestit: 331
- Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Raahen Citikkamiehen T.Karppisen uudelleen kasatusta AX:n 1300 myllystä Prokkolan Sepi "jarrutti" kesällä 144 hv,koneessa ei mitään hiteckiä,vaan 80-luvun lopun citikka tehtaan kehittämät männät(todella kolossimaiset),omat kiertokanget ja pakosarja citroen sport mallia 1988, 40 dell ortot pikkuisen pitemmällä tehdyllä imusarjalla,virtasen 1991 tekemä nokka,kansi viimeistelty nykyoppien mukaan taunuksen venttiileillä,omat kiertokanget,oma mekaaninen polttoainepumppu....PPiironen kirjoitti:No nyt on sitte eilen käytetty 4K stara prokkolan penkissä.Koneesta löyty 131 hv :D Putkistoa muuttamalla sais vielä vähän lisää
Koneen tekijä S.Koivikko oli sanonut että nykyviritystekniikalla koneesta saisi vielä paljon potentiaalia irti...
Niin ja kierroslukurajoitin on autossa 8000:ssa ja huipputeho 7600,konetta ei kuulemma saa ajamalla rikki,vaikka joskus kuulemma aikoinaan jossain rallissa 20km pätkää ilman vettä lämmöt tapissa...
Että aika nerokas mylly on tehty jo 1987 tehtaalla.....
Saman kaverin Saxon kone on myös pitkälle vakio-osilla (männät,kiertokanget),nokka-akselit ja kovat nostajat ovat viritavaraa ja kit malliin läppärungot ja pakosarja,Oulun penkit näyttää koneesta 180-184 hv ja vääntökäyrä hyvän mallinen.....huipputeho 7500 ja rajoitin 8100 ja koneella ajettu ilman häiriöitä 2000 ek km,yksi laakeri ja rengastushuolto tehty....
- peteracing
- KV
- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi