Etuvetoisen alustan säädöt
Etuvetoisen alustan säädöt
Hankin 2kk sitten pösö 306S16:sen ja siinä on Proflexit edessä ja Öhlinssit takana..onko olemassa joku perussäätö kesä/talviralleihin, ite olen uus rallin harrastaja eikä ole mitään tajua säädöistä...voisko joku jeesata että pääsis alkuun.
- seppo
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Ei millään hyvällä asiantuntemuksella, mutta jotain vinkkiä kuitenkin:
Yritä saada joku mukaan joka on ennen säätänyt alustaa kun menet reenaamaan.
Perusajatus etuvedolla ajamiseen on keula edellä kurveihin mahdollisimman vähän sladia, eli peräpään pito on tärkeää. Hitain kohta kurvissa on siinä missä jarrutus päättyy sen jälkeen kiihdytetään sisään. Sun laitteessa pitää eteen saada kompromissi vetopidon mutta erityiseti hyvään käytöksen jarrutuksissa.
Eli itse aloittaisin takapaan säätämisestä, säädä niin alas kuin uskallat ja pistä sisäänjousto niin pehmeäksi että perä selvästi niiaa kurvissa, ja auto aliohjautuu, siitä haet tasapainona kiristämällä hiljalleen niin että alkaa perä luistaa tai selvästi auto yliohjautuu kurveissa, perussäätö on sitten jotain siltä väliltä. Ulosjoustoa en uskalla neuvoa enempää, mutta pyörät pitäisi saada säilyttämään otteensa tiehen maksimaalisesti ja koko joustovara tulla käyttöön, samaten jos on kolmitiesäätöinen iskari niin nopea alueen säädölla saat terävät iskut niin ettei perä pompi, vanhemmissä Öhläreissä tätä säätöä ei tietääksein olekkaan. Etupään säätöihin antakoon muut lisää ohjeita. Kello kertoo sitten totuuden etenemisestä tunnetta paremmin, lisäksi jo on tiedokeruuohjelma käytössä niin aja esim. risteyksiä eri säädöillä niin se on lahjomaton. Tavan kellotuskin käy kyllä jos ei tiedonkeruuta ole. Iskarit pitää sitten olla myös huollettu säännölllisesti vähintään kerran kaudessa. Ja muista vielä että etuvetoisessa aina paremmat renkaat taakse.
Yritä saada joku mukaan joka on ennen säätänyt alustaa kun menet reenaamaan.
Perusajatus etuvedolla ajamiseen on keula edellä kurveihin mahdollisimman vähän sladia, eli peräpään pito on tärkeää. Hitain kohta kurvissa on siinä missä jarrutus päättyy sen jälkeen kiihdytetään sisään. Sun laitteessa pitää eteen saada kompromissi vetopidon mutta erityiseti hyvään käytöksen jarrutuksissa.
Eli itse aloittaisin takapaan säätämisestä, säädä niin alas kuin uskallat ja pistä sisäänjousto niin pehmeäksi että perä selvästi niiaa kurvissa, ja auto aliohjautuu, siitä haet tasapainona kiristämällä hiljalleen niin että alkaa perä luistaa tai selvästi auto yliohjautuu kurveissa, perussäätö on sitten jotain siltä väliltä. Ulosjoustoa en uskalla neuvoa enempää, mutta pyörät pitäisi saada säilyttämään otteensa tiehen maksimaalisesti ja koko joustovara tulla käyttöön, samaten jos on kolmitiesäätöinen iskari niin nopea alueen säädölla saat terävät iskut niin ettei perä pompi, vanhemmissä Öhläreissä tätä säätöä ei tietääksein olekkaan. Etupään säätöihin antakoon muut lisää ohjeita. Kello kertoo sitten totuuden etenemisestä tunnetta paremmin, lisäksi jo on tiedokeruuohjelma käytössä niin aja esim. risteyksiä eri säädöillä niin se on lahjomaton. Tavan kellotuskin käy kyllä jos ei tiedonkeruuta ole. Iskarit pitää sitten olla myös huollettu säännölllisesti vähintään kerran kaudessa. Ja muista vielä että etuvetoisessa aina paremmat renkaat taakse.
- PeteJ
- Yleinen
- Viestit: 171
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Kemijärvi
Kolmisäätöiset

Itselläkin olis alustan säädöt hakusessa, joten kaikki perusjipot on tervetulleita niin etu- kuin takavetoisistakin.

- MTU
- B-junnu
- Viestit: 26
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Kolmisäätöisyys tarkoittaa luonnollisestikin kolmea eri säätöä
siis:
Hidas sisäänjousto ( Low speed) toimii vaimentimen perussäätönä sisäänpäin
Nopea sisäänjousto(high speed) on vähän hienostelua ja sitä käytetään parannettaessa auton ajettavuutta hypyissä ja röykyissä
Ulosjousto ( rebound) on ehkä vaimentimen tärkein ominaisuus, jolla on Low speediäkin suurempi vaikutus auton ajettavuuten ja pito-ominaisuuksiin

siis:
Hidas sisäänjousto ( Low speed) toimii vaimentimen perussäätönä sisäänpäin
Nopea sisäänjousto(high speed) on vähän hienostelua ja sitä käytetään parannettaessa auton ajettavuutta hypyissä ja röykyissä
Ulosjousto ( rebound) on ehkä vaimentimen tärkein ominaisuus, jolla on Low speediäkin suurempi vaikutus auton ajettavuuten ja pito-ominaisuuksiin
- seppo
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- kumi
- Viestit: 16
- Liittynyt: 06.09.2004 00:00
- PeteJ
- Yleinen
- Viestit: 171
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Kemijärvi
Tyhjentävää
Kiitos MTU ja Seppo.
Suoraan sanoen en parempaa ja tyhjentävämpää vastausta voinut saada. Kiitokset.
Offtopic : Kun joku täälä meinas että "uudessa" Ralli.net:ssä ei saa kunnon vastauksia, en allekirjoita sitä väitettä.
Suoraan sanoen en parempaa ja tyhjentävämpää vastausta voinut saada. Kiitokset.
Offtopic : Kun joku täälä meinas että "uudessa" Ralli.net:ssä ei saa kunnon vastauksia, en allekirjoita sitä väitettä.
- funrally
- A-Junnu
- Viestit: 51
- Liittynyt: 25.05.2004 00:00
alustan säädöt
terve! mielenkiinnosta aiheeseen kysyisin mielipiteitä etuvetoautosta, jossa on "jäykkä taka-akselisto" eli ei erillisjousitettu.
Eli jos siihen haetaan vetopitoa lisää katkaisemalla etuvakaaja?
silloin etupyörät kyllä pysyvät varmaan paremmin mutkissa tiessä kiinni, mutta perästä tulee rauhattomampi? joten onko kokemuksia auttaako kenties etupään kiristäminen tai takapään pehmentäminen sisään joustossa vai saako sitä ollenkaan tasapainoiseksi paketiksi?
Eli jos siihen haetaan vetopitoa lisää katkaisemalla etuvakaaja?
silloin etupyörät kyllä pysyvät varmaan paremmin mutkissa tiessä kiinni, mutta perästä tulee rauhattomampi? joten onko kokemuksia auttaako kenties etupään kiristäminen tai takapään pehmentäminen sisään joustossa vai saako sitä ollenkaan tasapainoiseksi paketiksi?