Etuvetoisen alustan säädöt

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

Etuvetoisen alustan säädöt

Viesti Kirjoittaja Vieras » 05.09.2004 22:10

Hankin 2kk sitten pösö 306S16:sen ja siinä on Proflexit edessä ja Öhlinssit takana..onko olemassa joku perussäätö kesä/talviralleihin, ite olen uus rallin harrastaja eikä ole mitään tajua säädöistä...voisko joku jeesata että pääsis alkuun.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 06.09.2004 09:03

Aja ja kokeile kaikkee, mikä tuntuu hyvälle ja on nopein. Tostakin on kaikenlaista kyläsepän juttuja. Ja ne riippuu autosta mikä on hyvä.

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 06.09.2004 10:32

Ei millään hyvällä asiantuntemuksella, mutta jotain vinkkiä kuitenkin:

Yritä saada joku mukaan joka on ennen säätänyt alustaa kun menet reenaamaan.

Perusajatus etuvedolla ajamiseen on keula edellä kurveihin mahdollisimman vähän sladia, eli peräpään pito on tärkeää. Hitain kohta kurvissa on siinä missä jarrutus päättyy sen jälkeen kiihdytetään sisään. Sun laitteessa pitää eteen saada kompromissi vetopidon mutta erityiseti hyvään käytöksen jarrutuksissa.

Eli itse aloittaisin takapaan säätämisestä, säädä niin alas kuin uskallat ja pistä sisäänjousto niin pehmeäksi että perä selvästi niiaa kurvissa, ja auto aliohjautuu, siitä haet tasapainona kiristämällä hiljalleen niin että alkaa perä luistaa tai selvästi auto yliohjautuu kurveissa, perussäätö on sitten jotain siltä väliltä. Ulosjoustoa en uskalla neuvoa enempää, mutta pyörät pitäisi saada säilyttämään otteensa tiehen maksimaalisesti ja koko joustovara tulla käyttöön, samaten jos on kolmitiesäätöinen iskari niin nopea alueen säädölla saat terävät iskut niin ettei perä pompi, vanhemmissä Öhläreissä tätä säätöä ei tietääksein olekkaan. Etupään säätöihin antakoon muut lisää ohjeita. Kello kertoo sitten totuuden etenemisestä tunnetta paremmin, lisäksi jo on tiedokeruuohjelma käytössä niin aja esim. risteyksiä eri säädöillä niin se on lahjomaton. Tavan kellotuskin käy kyllä jos ei tiedonkeruuta ole. Iskarit pitää sitten olla myös huollettu säännölllisesti vähintään kerran kaudessa. Ja muista vielä että etuvetoisessa aina paremmat renkaat taakse.

Avatar
PeteJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 171
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Kolmisäätöiset

Viesti Kirjoittaja PeteJ » 06.09.2004 12:31

:?: Mitä tarkoitetaan kun puhutaan kolmisäätöisestä iskarista? Sisään- ja ulosjouston kireys/pehmeyssäädön ymmärrän, mutta mikä on kolmas?:?:
Itselläkin olis alustan säädöt hakusessa, joten kaikki perusjipot on tervetulleita niin etu- kuin takavetoisistakin. 8O

Avatar
MTU
B-junnu
B-junnu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MTU » 06.09.2004 13:25

Kolmisäätöisyys tarkoittaa luonnollisestikin kolmea eri säätöä :lol:

siis:

Hidas sisäänjousto ( Low speed) toimii vaimentimen perussäätönä sisäänpäin

Nopea sisäänjousto(high speed) on vähän hienostelua ja sitä käytetään parannettaessa auton ajettavuutta hypyissä ja röykyissä

Ulosjousto ( rebound) on ehkä vaimentimen tärkein ominaisuus, jolla on Low speediäkin suurempi vaikutus auton ajettavuuten ja pito-ominaisuuksiin

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 06.09.2004 13:28

Kolmitie säätöinen eli sisäänjousto jossa säätö erikseen nopealle ja hitaalle alueelle (miten reagoi nopeaan iskuun versus tasaiseen sisään painumiseen) ja kolmas on ulosjousto.

Lisäksi on vielä korkeuden säätö, joka joskus väärin nimetään täksi kolmanneksi säätömahdollisuudeksi.

Avatar
kumi
Viestit: 16
Liittynyt: 06.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja kumi » 06.09.2004 14:29

Yks aika hyvä keino säätää alusta on mennä hyvinkäälle öhlins penttilän puheille ja sanoa että istuu kyytiin niin se osaa aika hyvin sanoa mistä käännetään ja mihin suuntaan. Samalla ne kannattaa huoltaa siellä. Siinä on se riski vaan että se myy sulle eteenkin öhlinsit :D

Avatar
PeteJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 171
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Tyhjentävää

Viesti Kirjoittaja PeteJ » 06.09.2004 20:31

Kiitos MTU ja Seppo.
Suoraan sanoen en parempaa ja tyhjentävämpää vastausta voinut saada. Kiitokset.

Offtopic : Kun joku täälä meinas että "uudessa" Ralli.net:ssä ei saa kunnon vastauksia, en allekirjoita sitä väitettä.

Avatar
funrally
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

alustan säädöt

Viesti Kirjoittaja funrally » 07.09.2004 06:38

terve! mielenkiinnosta aiheeseen kysyisin mielipiteitä etuvetoautosta, jossa on "jäykkä taka-akselisto" eli ei erillisjousitettu.
Eli jos siihen haetaan vetopitoa lisää katkaisemalla etuvakaaja?
silloin etupyörät kyllä pysyvät varmaan paremmin mutkissa tiessä kiinni, mutta perästä tulee rauhattomampi? joten onko kokemuksia auttaako kenties etupään kiristäminen tai takapään pehmentäminen sisään joustossa vai saako sitä ollenkaan tasapainoiseksi paketiksi?

Avatar
Jarno2
Viestit: 6
Liittynyt: 07.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Jarno2 » 10.12.2004 13:38

niin sen etuvakaajan kun nappaa pois niin perästä(jos on vakaaja) tulee aika mahdoton, eli nappaat sitte myös takavakaajan pois.

Vastaa Viestiin