Uudet SE-lukemat

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 13.01.2006 16:37

northwest kirjoitti:
matti kirjoitti:on se jännä ku tääl suomes jossai autotalleis saahaa tehtyä samantehoisia tai jopa tehokkaampiakin moottoreita vanhoista koneista, kuin mitä viisaat tehtaitten kilpaosastojen insinöörit viimosimman teknolokian vehkeistä... :roll: :lol: varsin uskottavaa..
Joo,kyllähän Borehamin väki olisi ihmeissään kun nykyisin parhaat "patarautakantiset" OHC-fordit tuuppaa dynolla penkistä riippuen 230-240hv reiluna kaksilitraisena...Ja vaikka ottaa virhemarginaalin huomioon niin on vanhojen koneidenkin tehot todellakin nousseet,lisäksi ruiskutekniikka on harpannut melkoisesti niistä ajoista kun BDA:lla ratoja sorvattiin.
joo ja mitähän sais nykttekniikan ansiosta peetusta irti... voi vain arvailla 300++ hp tai jtn...
Ralli on reteetä :=)

Avatar
lion
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 16.07.2005 00:00

UUDET SE LUKEMAT

Viesti Kirjoittaja lion » 13.01.2006 20:28

Noo tiiä pilaanko hyvät huhut, mutta joku kyseli Kauppisen tehoja.
Kevät 2005 ajettiin 121 kw koneella, Vetomieskisassa 116 kw ja loppuvuosi 125 kw. Esa Kyllä osaa tehdä koneet, liekö valinnan vaikeus kenelle, Mikko kelpasi jonkinlaiseksi testaajaksi, ei enää (ei kestä p...e). Karalan Mika ja Hyvärisen Jari ovat vääntäneet irti ne mehut mitä on ollu, Saundi kohallaan, joten siitä ei ole ollut kiinni.
Toivottavasti Esa nyt onnistuu Vanajalinna rallissa, silloinhan Mikko jää tehojen suhteessa muutaman minuutin.
Kaippa se nyt kuitenkin on niin, että aniharva Starletti pystyy hyödyntämään yli 150 hv tehoja ja siten huomio kannattaisi kiinnittää enemmän vääntöalueeseen ja alustaan, renkaita unohtamatta ja saattaahan niillä lapasillakin olla oma vaikutuksensa.
Että siitä vaan juttua jatkamaan.
PS Ei kai olis taas pitäny agiteerautua, mutta kun pojat ite oloittaa....

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 14.01.2006 11:19

Ei ton Mikon vauhdin salaisuuksia tarvitse sen kummemmin ihmetellä. Katsokaa tiimin saitilta pari incar-pätkää, syy käy selväksi aikalailla nopeasti.

Kuten aikaisemminkin täällä on ollut puhetta, älkää nuoret harrastusta aloittelevat klopit ihmeessä menkö tähän "pitääollaöhlinsjakakssataahummaaennenkuinkannattaamihinkäänlähteä" -miinaan, satsatkaa peliin jolla on mahdollista ajaa. Sitten joka ainoaan kisaan mukaa, parasta treeniä on vetää numerot kyljissä. B-junnutasolla osaava kuski voittaa yleiskilpailun esimerkiksi N-Astralla aivan varmasti.

Asiaan. Mitähän mahtais olla tänä päivänä äffäpelien tehot ellei billet-kansia olisi kielletty? Veikkaan että jokunen senaikaisista kansisepistä olisi nyt Cosworth / Mercedes-lafkan palkkalistoilla jos kehitys olisi saanut jatkua ...

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 14.01.2006 15:16

J_Mantyla kirjoitti: Asiaan. Mitähän mahtais olla tänä päivänä äffäpelien tehot ellei billet-kansia olisi kielletty? Veikkaan että jokunen senaikaisista kansisepistä olisi nyt Cosworth / Mercedes-lafkan palkkalistoilla jos kehitys olisi saanut jatkua ...
Fordin OHC:n tiedän antaneen billetillä 2.5:n maitopurkin iskukoolla n.270hv sprinttimoottorissa.
Ja kyllähän billetti/evokannet on sprintti+crossikäytössä sallittu,joten eiköhän niitä siellä ensikesänä tule näkymään...

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 14.01.2006 15:32

piippalakki kirjoitti: joo ja mitähän sais nykttekniikan ansiosta peetusta irti... voi vain arvailla 300++ hp tai jtn...

F2:sista vois saada vähän osviittaa... 270-280 soralla 300+ asfaltilla.
Ralliauton moottori on siittä hassu kapine että sen kun pitäisi olla hyvä ajettava ennemmin kuin huippu tehokas.

Noin karkeesti kuin ajattelee tehoa (KW /HV) Ja sitä mitä se pitää sisällään. Teho = voima x työ. moottorissa voima = Nm, työ = RPM. Eli jumalattomasti kiertävässä moottorissa voi olla paljon tehoa mutta vähän vääntöä (=voimaa) esim. F1:sissä kierrokset on jossain 20k/min tehot jossain 650-700 kw (3.0 V10) sittä yksikkömuutosten kautta (joulet / kulmakiihtyvyys.... "tai joitain") (suuremmat fyysikot saa korjata virheet :oops: ) saadaan vormulan vääntö, tulee aika koruttomia lukemia... Rata moottorit onkin aivan eri asia siellä kun pystytään käyttämään eritavalla hyödyksi moottorin kierroksia, vaihdelaatikot, välitykset ja ennalta hyvin tunnettu rata...

Ralli moottoreissa tärkeämpää on teho alueet, teho ja vääntö sekä niiden suhteet, eli mitenkä käyrät piirtyy dynon antamalle paperille!

Hevosvoimat ei kerro koko totuutta! Joku täälä joskus sanoi mielestäni hyvin osuvasti että:

- Teholla myydään autoja, väännöllä voitetaan ralleja!

Avatar
Timppa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 32
Liittynyt: 06.01.2005 00:00

Uudet SE-lukemat

Viesti Kirjoittaja Timppa » 14.01.2006 15:48

Samuli Nevän starletista mitattu 180hv ja 183nm

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 14.01.2006 21:12

siellä ne ennätyskaakit nyt lepää pitkin hämäläistä kärrypolkua, tämä ei ollu mitään uutta?........ :lol:

Vastaa Viestiin