BMW power

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.03.2006 21:03

mpwr kirjoitti:
northwest kirjoitti:Olisko niin että M3-korissa materiaali ohuempaa/parempaa ja tästä tullut painosäästö käytetty lisäpalkkeihin?Ainakin yhdellä tutulla ei aidossa M-korissa tahtonut normaalihitsaukset pitää,repesi saumojen vierestä...eikös suurlujuusteräkset tee tätä?
korit on samalla vara-osa numerolla on sitte m3 tai 316 eli ei eroa!
ja mahtaisko olla niin et jos ihan hi tech koneen tekee niin 3,2 moottori aihioksi ja se 3,0 kampiakselilla niin on pro!
... vaikka nyt esimerkiksi: https://secure9.nexternal.com/shared/St ... oducts.asp

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.03.2006 21:06

J_Mantyla kirjoitti:
mpwr kirjoitti:
northwest kirjoitti:Olisko niin että M3-korissa materiaali ohuempaa/parempaa ja tästä tullut painosäästö käytetty lisäpalkkeihin?Ainakin yhdellä tutulla ei aidossa M-korissa tahtonut normaalihitsaukset pitää,repesi saumojen vierestä...eikös suurlujuusteräkset tee tätä?
korit on samalla vara-osa numerolla on sitte m3 tai 316 eli ei eroa!
ja mahtaisko olla niin et jos ihan hi tech koneen tekee niin 3,2 moottori aihioksi ja se 3,0 kampiakselilla niin on pro!
... vaikka nyt esimerkiksi: https://secure9.nexternal.com/shared/St ... oducts.asp
Ei näemmä linkki toimi. Kyseessä takakelkan kiinnitykset runkoaisoihin, teksti:

The rear chassis at the point the rear subframe attaches is a failure point on heavily tracked E36 cars. All M3s have reinforcement plates welded in from the factory to solve this problem

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.03.2006 21:07

Näitä oli tosiaan kasa muitakin, mutta odotellaan asiantuntijoiden kommentteja. Kori ei kuitenkaan ole sama kuin vakio E36.

Avatar
mpwr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 09.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja mpwr » 03.03.2006 21:23

J_Mantyla kirjoitti:Näitä oli tosiaan kasa muitakin, mutta odotellaan asiantuntijoiden kommentteja. Kori ei kuitenkaan ole sama kuin vakio E36.
ainoo ketä tietää oikeesti asian on Mustonen! itse katoin vaan merkkiliikkeen käyttämää vara-osa cd:tä mikä näyttää osan painot ja missä kaikissa malleissa kyseinen osa on käytössä! mut odotellaan....

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.03.2006 22:06

Lähetin Jarkolle postia, eiköhän tähän saada selvyys ...

:wink:

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 04.03.2006 05:54

- Alkaahan se selvitä kun viitsii googlata..
- Syy, miksi USAn 6-syl M3:t ja M3 moottoriset Bemari 318Ti:t (muutama on ollut kisoissa) ei mene mihinkään rallissa on se, että meillä on karvahattumalli ko. koneesta! Mallia M50 B30 (ihan kuin Volvo 164:n laivan ankkuri, samalla koodilla!).
- Mitä sanoo asiantuntijat tuosta 240hv Jenkkikoneesta? Ei taida olla ainesta kisahommiin? Hydrauliset nostajat panee ainakin vastaan.
- M3:n koreissa ei ole jousituksen kohtia lukuunottamatta eroja tavalliseen paitsi "CSL ja GTR" erikoismallit joissa on mm alumiini ovet.
- Tässä on hyvä yhteenveto M3:ista:
http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=14
_RWD rocks_

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 04.03.2006 11:28

Siinähän se, eli ei ole sama kori. Hommaa suoraan vakio M3-pata, ei tarvitse viilata.

Avatar
mpwr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 09.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja mpwr » 04.03.2006 15:00

J_Mantyla kirjoitti:Siinähän se, eli ei ole sama kori. Hommaa suoraan vakio M3-pata, ei tarvitse viilata.
Aina oppii uutta! :)

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 04.03.2006 17:33

- M3 Euro koneita vaan ei ole koskaan tuotu USAaan eli vaikea ja kallis hommata. Kiinnostusta tuntuu olevan muutamalla joka aikoo uuteen 2WD rallisarjaan. Voisi olla voittaja-auto siinä.
- Mitä maksaa hyvä käytetty S50 B30 tai B32 Suomessa täydellisenä, ruiskun boxi ja johtosarja mukana?
- Nuo korin muutokset tekee päivässä. Taakse hitsaamalla ja eteen kolmiotuki pulttaamalla eli eivät ole suuria (perustuu tuohon Bemarin listaan eroista).
_RWD rocks_

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 06.03.2006 09:25

J_Mantyla kirjoitti:Lähetin Jarkolle postia, eiköhän tähän saada selvyys ...

:wink:
... Jarkon vastaus:

E36 coupen varaosakori on sama riippumatta moottorista. M3:ssa on tavalliseen verrattuna vahvikkeet vaihteiston ja taka-akseliston kiinnitys kohdissa, jotka tulee tilata erikseen.

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Korit

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 07.03.2006 17:36

M3 koreissa on eroja jo pelkän vuosimallin mukaankin, esim lattiapellin vahvuus ja runkopalkkien pituus auton lattianalla, sitten tyyppikilpiä on joissa lukee BMW M3 GMBH ja sitten Motorsport GMBH, näiden kahden tyyppikilven ja vuosimallin -94 / -95 eroavaisuudet olivat juuri noi edellämainitut, jos pitemmät palkit niin ohuempi pohjalevy, ja vielä pari juttua mitkä rasittaa M3 rakentajia on paino + liikaa tehoa, minun mielestä vain ajomies pärjää M3 autolla. 8O
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Korit

Viesti Kirjoittaja northwest » 07.03.2006 18:03

saxspeed kirjoitti:pitemmät palkit niin ohuempi pohjalevy
Tuo selittää miksi linkkikotelot alkoivat aidosta kopasta repeämään irti.

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 07.03.2006 18:41

Arska sanoi: "liikaa tehoa"

- Kun saiskin joskus auton jolla ei uskaltaisi ajaa kaasu pohjassa!
_RWD rocks_

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 07.03.2006 19:18

tth kirjoitti:Arska sanoi: "liikaa tehoa"

- Kun saiskin joskus auton jolla ei uskaltaisi ajaa kaasu pohjassa!
ihan oikeesti kun tollasella 320 heppasella 350NM väännöllä vetelee vitosella ja joskus nelosella metsäautotitä 200 taulussa niin puolituntia tapahtuman jälkeen rupee housut kastuun sekä etu että takapuolelta, mutta jos ajelet sillai vaan junnumaisesti niin ei tapahdu muuta kuin paska lentää ja yleisö nauraa :lol: :lol: ja kellot käy tosi nopeeta aikaa. iskari testiä kun vedettiin niin kypärissä ei tahtonut lipat pysyä kiinni kun rysähti joskus täydestä vauhdista mahalleen. mutta nyt pysyy vaikka tuhka tupakassa kun sivaltaa urrian hyppyyn nostamatta. :wink:
"Tuhatsatayksitoista"

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Re: Korit

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 07.03.2006 19:22

northwest kirjoitti:
saxspeed kirjoitti:pitemmät palkit niin ohuempi pohjalevy
Tuo selittää miksi linkkikotelot alkoivat aidosta kopasta repeämään irti.
Ei ne repee irti kun laittaa kunnon niveliä eikä hydraulikaupan valmiiks välyksellä olevia. E36 M3 autoon ei tarvii vaihtaa kuin takatukivarren etummainen pusla ja loput toimii vakioilla parhaiten meidän ralliteillä, siis M3 E36
"Tuhatsatayksitoista"

Vastaa Viestiin