Taustoja:
Olen kasaamassa siviili välikoppaan 1600 kenttiläistä konetta.
Moottori menee kasaan isoventtiilikannella, bp 300 nokalla, tuplajousilla, säädettävällä jakopäällä, suurtehoöljypumpulla, 40 tuplakaasareilla, xl-pellisarjalla, ankan männillä, öljynlauhduttimella, kanttia on 12:1 ja alakerta on tasapainotettu ja kanget kiillotettu. Moottori on vanha rallikone vakioporauksella (äskettäin putkitettu).
Peräksi olen kasannut enkkuperän levyjarruilla, koska autossa on nyt pikku sakuperä ja pienet rummut, jotka joudun katsastukseen vaihtamaan.
Kysymykset:
Nyt mietityttää vielä tuon auton oman pikkulaatikon kestävyys. Se tuskin pitkään nipussa pysyy, kun koneen säädöt saadaan penkissä kohdalleen.
Mitä pikkulaatikko kestää / Kestääkö edes penkitystä?
vai
Minkä laatikon saan menemään tuonne koneenjatkeeksi ilman kardaanitunnelin / kepinreiän silpomista? Auto jää päällepäin ihan alkuperäiseksi.
Mukavuudella ei ole juurikaan enää väliä jo tuon moottorin luonteesta johtuen, joten suorahampaisetkin vaihtoehdot käy.
Tyhmiä kysymyksiä, mutta kunhan saisi voimansiirron heti samalla kerralla kestäväksi.
Kiitoksia jo etukäteen.
Kentin voimansiirron kestävyys välikopassa
- Anselmi
- A-Junnu

- Viestit: 134
- Liittynyt: 18.06.2005 00:00
- jakke
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 25.05.2004 00:00
- Viesti:
- deemu79
- Viestit: 3
- Liittynyt: 21.02.2006 00:00
sierran 5-v
Olen joskus soveltanu sierran type 9:sin vanhakoppaan, peltien silpomisen
voi välttää kytkinkopan osalta kun pudottaa koko pakettia alaspäin, eli
muokkaa vaikka etupalkissa olevia kannatinlappuja alemmas- siis koneen-
kannatinp. Vaihdekepin reiän voi leikata niin että lappu käy paikalleen kun kääntää 180 astetta ja vaihdelaatikon palkki syntyy kätevästi vaikka n. 30x70x30x5 U-palkista. Jalkatilan pohjan ja palkin väliin käy jotkut n. 35mm
kannatinkumit ja sisäpuolelle lattiaa reilun kokoiset vahvikelevyt.
Kardaani syntyy taasen vaikka paripyörä-Transitin 2-osaisesta siten että laittaa
etupään joukin takapään alkuun eli tekee 1-osaiseksi ja jatkaa n. 100mm
(mitat todellakin noin mittoja, nii kauan aikaa ku tein ettei muista tarkkaa)
Ainakin kyseisissä osissa kävi suoraan kardaanin laippa perään.
Kytkimeksi tuli AP-racingin massalevy, iso poori ja pieni halkaisija(kent)
voi välttää kytkinkopan osalta kun pudottaa koko pakettia alaspäin, eli
muokkaa vaikka etupalkissa olevia kannatinlappuja alemmas- siis koneen-
kannatinp. Vaihdekepin reiän voi leikata niin että lappu käy paikalleen kun kääntää 180 astetta ja vaihdelaatikon palkki syntyy kätevästi vaikka n. 30x70x30x5 U-palkista. Jalkatilan pohjan ja palkin väliin käy jotkut n. 35mm
kannatinkumit ja sisäpuolelle lattiaa reilun kokoiset vahvikelevyt.
Kardaani syntyy taasen vaikka paripyörä-Transitin 2-osaisesta siten että laittaa
etupään joukin takapään alkuun eli tekee 1-osaiseksi ja jatkaa n. 100mm
(mitat todellakin noin mittoja, nii kauan aikaa ku tein ettei muista tarkkaa)
Ainakin kyseisissä osissa kävi suoraan kardaanin laippa perään.
Kytkimeksi tuli AP-racingin massalevy, iso poori ja pieni halkaisija(kent)
