Starlettiin tekniikka Carinasta.

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mushz
Viestit: 12
Liittynyt: 06.08.2004 00:00

Starlettiin tekniikka Carinasta.

Viesti Kirjoittaja mushz » 16.03.2006 20:29

Olis tarkotus laittaa Starlettiin Carinasta 2t moottori, mut ois pieni ongelma! Carinan vaihdelaatikon nestekytkimen kans. Tietääkö joku kannattaako virittää kytkin toimiin vaijerilla (miten?) tai miten Carinan neste kytkin on helpoin sovittaa starlettiin. Tulee nimittäin aika ahdasta jos koittaa porata kytkinsylinterille reikää paloseinään! Carina on uudenpaa kopaa ja laatikko t04.

Avatar
2-tg
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 83
Liittynyt: 29.01.2005 00:00

Re: Starlettiin tekniikka Carinasta.

Viesti Kirjoittaja 2-tg » 16.03.2006 21:21

mushz kirjoitti:Olis tarkotus laittaa Starlettiin Carinasta 2t moottori, mut ois pieni ongelma! Carinan vaihdelaatikon nestekytkimen kans. Tietääkö joku kannattaako virittää kytkin toimiin vaijerilla (miten?) tai miten Carinan neste kytkin on helpoin sovittaa starlettiin. Tulee nimittäin aika ahdasta jos koittaa porata kytkinsylinterille reikää paloseinään! Carina on uudenpaa kopaa ja laatikko t04.
menikös se oma vivusto sinne kartturin jalkatilaan. en edes muista enää.. mutta kuitenkin meillä on kytkin sylinteri sielllä kartturin puolella paloseinässä kiinni pienillä tukirautojen rakentelulla saatu kiinnikkeet vivustoille..
pitää katella viikonloppuna mitenkä onpi rakennettu..

JUKI65
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 78
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

STARLETTIIN NESTEKYTKIN

Viesti Kirjoittaja JUKI65 » 16.03.2006 23:02

alkuperäiseen poljin runkoon auton sisäpuolelle, ja kumiletkulla nestesäiliö
konehuoneeseen....... helppo nakki, poljin runko vaan irti ja soveltamaan.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17.03.2006 09:55

Meillä oli molemmissa F:läisissä muutettu kytkin vaijeritoimiseksi eli otettu Corollan / Starletin laatikosta kytkinkäpälä ja käpälän "pallo" eli käpälän kiinnitys muutetaan toiselle puolelle kytkinakselia. On toiminut meillä ainakin hyvin. Pallon siirto ei ole paha tehdä, kun mittaa sen vaan kohdalleen ja poraa pallolle reijän. Kannattaa tehdä reikään kierteet pallolle, jotta saa säädettyä käpälän asennon oikeksi ja kohtisuoraksi painelaakeria vasten.

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 17.03.2006 23:24

alkuperäiseen poljin runkoon auton sisäpuolelle, ja kumiletkulla nestesäiliö
konehuoneeseen....... helppo nakki, poljin runko vaan irti ja soveltamaan
---------------------------------------------

- Oisko sulla kuvaa tästä kuinka on tehty?
- Paikat näyttää kovin ahtaalta ellei asenna sylinteriä pyörätilaan, ja sitä en suosittele.
- Olen auttamassa yhtä Staran rakentajaa AE86 tekniikalla ja kytkin olisi seuraava projekti.
- Kiitos!
_RWD rocks_

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 18.03.2006 07:32

Mulla se on toteutettu Ladan kytkinsylinterillä, joka on kiinnitetty poljintelineeseen ja osoitta ns rattiinpäin. Kytkinpoljinta on jatkettu n. 2cm yläpäästä josta sitten lähtee tanko sylinterille. Näin saadaan Lyhytliikkeinen (n. 10cm) joskin jäykkä kytkin. Voisin yrittää ottaa kuvia siitä.
Olinpas ripeä :D

http://groups.msn.com/Oulunrallitalli20 ... hotoID=190

http://groups.msn.com/Oulunrallitalli20 ... hotoID=191

http://groups.msn.com/Oulunrallitalli20 ... hotoID=192

http://groups.msn.com/Oulunrallitalli20 ... hotoID=193

Parempia ei saa purkamatta, mutta kai tuostakin selvän saa...

Vaijerikytkimestä sen verran, ettei ne puoliympyrät minkä kautta vaijeri kulkee tahdo oikein kestää jäykkää kytkintä ja taitaa olla nestekytkin muutenkin luotettavampi.
Eläkeläinen

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 19.03.2006 07:49

- Kiitos. Idea tuli selväksi vaikka kuvista ei tosiaan näy paljoa...
- Itse tein siten, että asensin sylinterin polkimeen, vipupisteen ALLE, ja tangon pään tuliseinään. Eli tavallaan "nurinpäin". Toimi OK 4-5K asetelmalla mutta 4AGn jäykällä oli liian raskas johtuen huonosta vipusuhteesta.
- Oisko muita, parempia, ideoita?
PS. Ne vakiot vaijerin muoviviritykset eivät todellakaan kestä HD asetelmaa.
_RWD rocks_

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 19.03.2006 08:08

Jäykähkö se tuokin on (TRD), kojelauta nousee vajaan sentin ku painaa kytkintä :lol: :lol:
Muttei sitä ajossa huomaa ja lyhyen liikkeen ansiosta vaihemissit on vähäiset.
Nykyisellä laatikolla sillä ei tosin ole niin väliä.
Eläkeläinen

Avatar
mushz
Viestit: 12
Liittynyt: 06.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mushz » 21.03.2006 21:15

Tuli sit viel tämmönen "ongelma"! Miten korvakkeet saa sovitettua 2t:hen helpoiten. Jokun toisen auton kapeemmat kumityynyt, vai tarviiko hitsata uudet korvakkeet apurunkoon?

Vastaa Viestiin