Kiuruvesi Nuoret/naiset JM-SM

Jokamiesluokkaan liittyvä keskustelufoorumi
Avatar
Rubberduck
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rubberduck » 16.07.2006 21:51

Kartanlukija kirjoitti: Onko jokkisvehkeissä niin pitkät välitykset, että kulkee 180km/h? En usko!! Ja jos on, niin eikö kannattaisi hieman tihentää ratasta?
F-ryhmän ralliautoissakin riittää 160-170 km/h !
Jokaisessa omistamassani kardaanijokkiksessa on teoreettinen huippu ollut nelosella ainakin tuo 180. Suurin käyttökelpoinen vaihde kilpailussa on ollut siis kolmonen. "Eikö kannattaisi tihentää ratasta?" No kannattaisi, jos niitä tiuhoja periä saa jostain ilmaiseksi...

Tuosta ratatuomarin hommasta: sinne ratatuomaripisteeseen ei kyllä uskaltaisi yksikseen mennä. Tuomarihan on käytännössä selin tuleviin autoihin, valvottava aluehan on tuomaripisteen jälkeen. Käytännössä tuomaripisteessä toinen valvoo aluetta ja toinen yrittää ennustaa tuleeko letkan viimeinen pisteestä yli ja yrittää varoittaa ajoissa...

Avatar
Iippe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 234
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iippe » 16.07.2006 22:08

Rubberduck kirjoitti:
Kartanlukija kirjoitti: Onko jokkisvehkeissä niin pitkät välitykset, että kulkee 180km/h? En usko!! Ja jos on, niin eikö kannattaisi hieman tihentää ratasta?
F-ryhmän ralliautoissakin riittää 160-170 km/h !
Jokaisessa omistamassani kardaanijokkiksessa on teoreettinen huippu ollut nelosella ainakin tuo 180. Suurin käyttökelpoinen vaihde kilpailussa on ollut siis kolmonen. "Eikö kannattaisi tihentää ratasta?" No kannattaisi, jos niitä tiuhoja periä saa jostain ilmaiseksi...

Tuosta ratatuomarin hommasta: sinne ratatuomaripisteeseen ei kyllä uskaltaisi yksikseen mennä. Tuomarihan on käytännössä selin tuleviin autoihin, valvottava aluehan on tuomaripisteen jälkeen. Käytännössä tuomaripisteessä toinen valvoo aluetta ja toinen yrittää ennustaa tuleeko letkan viimeinen pisteestä yli ja yrittää varoittaa ajoissa...

Meidän mummakin on ajanut kasipuakilla yli 200km/h ja vanhalla volsulla ainakin 300km/h.

Avatar
maria
Viestit: 3
Liittynyt: 28.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja maria » 17.07.2006 00:48

Iippe kirjoitti:
Rubberduck kirjoitti:
Kartanlukija kirjoitti: Onko jokkisvehkeissä niin pitkät välitykset, että kulkee 180km/h? En usko!! Ja jos on, niin eikö kannattaisi hieman tihentää ratasta?
F-ryhmän ralliautoissakin riittää 160-170 km/h !
Jokaisessa omistamassani kardaanijokkiksessa on teoreettinen huippu ollut nelosella ainakin tuo 180. Suurin käyttökelpoinen vaihde kilpailussa on ollut siis kolmonen. "Eikö kannattaisi tihentää ratasta?" No kannattaisi, jos niitä tiuhoja periä saa jostain ilmaiseksi...

Tuosta ratatuomarin hommasta: sinne ratatuomaripisteeseen ei kyllä uskaltaisi yksikseen mennä. Tuomarihan on käytännössä selin tuleviin autoihin, valvottava aluehan on tuomaripisteen jälkeen. Käytännössä tuomaripisteessä toinen valvoo aluetta ja toinen yrittää ennustaa tuleeko letkan viimeinen pisteestä yli ja yrittää varoittaa ajoissa...

Meidän mummakin on ajanut kasipuakilla yli 200km/h ja vanhalla volsulla ainakin 300km/h.

Avatar
maria
Viestit: 3
Liittynyt: 28.02.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja maria » 17.07.2006 00:54

maria kirjoitti:
Iippe kirjoitti:
Rubberduck kirjoitti: Jokaisessa omistamassani kardaanijokkiksessa on teoreettinen huippu ollut nelosella ainakin tuo 180. Suurin käyttökelpoinen vaihde kilpailussa on ollut siis kolmonen. "Eikö kannattaisi tihentää ratasta?" No kannattaisi, jos niitä tiuhoja periä saa jostain ilmaiseksi...

Tuosta ratatuomarin hommasta: sinne ratatuomaripisteeseen ei kyllä uskaltaisi yksikseen mennä. Tuomarihan on käytännössä selin tuleviin autoihin, valvottava aluehan on tuomaripisteen jälkeen. Käytännössä tuomaripisteessä toinen valvoo aluetta ja toinen yrittää ennustaa tuleeko letkan viimeinen pisteestä yli ja yrittää varoittaa ajoissa...

Meidän mummakin on ajanut kasipuakilla yli 200km/h ja vanhalla volsulla ainakin 300km/h.
Miksi sinua JP ei näy listoilla tommosella 180 km/h kulkevalla vehkeellä.
Se on poju teoria ja käytäntö vähän eri asia.
Jokkiksessakin tarvitaan nykyisin hieman matematiikkaa joka osoittaa sinun huippusi utopiaksi.

Avatar
PMM
WRC
WRC
Viestit: 1834
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Paikkakunta: Tervajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PMM » 17.07.2006 07:01

maria kirjoitti:Miksi sinua JP ei näy listoilla tommosella 180 km/h kulkevalla vehkeellä.
JP:n Tarletis on huiput 178 :lol:
http://www.rallikuvat.net" onclick="window.open(this.href);return false; @ Facebook
En vastaa foorumin kuvakyselyihin. Jos haluat kuvia, ota yhteyttä tämän linkin kautta.

Avatar
rasmus
Viestit: 4
Liittynyt: 25.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja rasmus » 18.07.2006 10:50

Mikäköhän on nykyisten ralli / JM autojen välinen teho ero!

Jos esimerkkeinä olisi esim:

Starlet Vs. Fiat Golffin koneella.

Teho
Vääntö
Paino

Avatar
Cosworth
KV
KV
Viestit: 788
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Cosworth » 18.07.2006 17:33

rasmus kirjoitti:Mikäköhän on nykyisten ralli / JM autojen välinen teho ero!
Harjun SM-Fiiatissa sanovat olevan 160 heppaa koneelta, en tiedä sitten miten paljon koneesta löylyä todellisuudessa löytyy... :roll:

Avatar
Ege
Yleinen
Yleinen
Viestit: 176
Liittynyt: 28.06.2004 00:00
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Ege » 18.07.2006 17:51

kyllä laillisesti tehty jokkis fiat pomppaa viivalta siihen malliin että on harva nelikko ralliauto joka tuuppais 100m kovemmin nähtiinhän jo sm:is teiskos että harjun kierros aika jokusia sekkoja parempi kuin sillä evo 8 mitsulla jolla annettiin tauoilla kyytiä vipeille......eikös vm tehnyt kellotuksia josku 6-8 vuotta sitte jm fiat 133tc vs evo mitsu.

Avatar
TM1
Viestit: 5
Liittynyt: 17.07.2006 00:00
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja TM1 » 18.07.2006 19:10

Ottakaa hyvät miehet järki käteen. EI jokkisautolla vedetä missään radalla 180 km/h. Vaikka olís kuinka pitkä suora. Maksimit on n. 130 km/h.
Kemoran suoran päässä huiput noin 125 km/h. 14.7.2006 Happy Beach:llä Erkki Koskelo kiidytti 4-veto Mitsulla huiput 130 km/h 200m matkalla joten utopiaa on 180 km/h vauhdit jokkisautolle on siellä sitten minkälainen Halttusen kone tahansa.

Maria hei, koskahan olet viimeksi seurannut jokkisautojen nopeuksia. Nimittäin vuonna 1996 ajettiin jokkiksen SM-kilpailu Kemoran radalla, ja jo sen aikaisilla vehkeillä ajettiin suoran päässä tutkaan 138 km/h. Viime vuoden Asfalttikunkkukilpailussa samalla radalla mitattiin tutkalla 147 km/h. Vanhoilla hitaammilla jokkisradoilla ei tietenkään tällaisiin nopeuksiin päästä, mutta nopeammilla radoilla löytyy helposti vähintään parin sadan metrin suoria. Ja jos suoralle tultaessa nopeutta on jo lähes sata, niin kyllä sitä suoran päässä löytyy aika tavalla, sillä nykypäivän jokkisautojen teho/painosuhde antaa aikamoisen suorituskyvyn. Nopeimmat Fiatit kiihtyvät nollasta sataan viidessä sekunnissa tavallisilla siviilirenkailla. Neliveto-Mitsuista en tiedä sen enempää muuta kuin sen, että olen nähnyt sellaisen häviävän kiihtyvyydessä jokkisautolle. Tuo Alastaron 180 km/h oli harvinaisen kova lukema, joka johtui radan erittäin pitkästä pääsuorasta. Ei jokkisvehkeet yleensä niin paljoa kulje, mutta tietysti nopealle radalle valitaan pitkät välitykset, sillä normivälitteinen auto hakisi huiput vähän liian nopeasti tuolle radalle.

Avatar
Technic1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 18.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Technic1 » 19.07.2006 19:26

TM1 kirjoitti:
Ottakaa hyvät miehet järki käteen. EI jokkisautolla vedetä missään radalla 180 km/h. Vaikka olís kuinka pitkä suora. Maksimit on n. 130 km/h.
Kemoran suoran päässä huiput noin 125 km/h. 14.7.2006 Happy Beach:llä Erkki Koskelo kiidytti 4-veto Mitsulla huiput 130 km/h 200m matkalla joten utopiaa on 180 km/h vauhdit jokkisautolle on siellä sitten minkälainen Halttusen kone tahansa.

Maria hei, koskahan olet viimeksi seurannut jokkisautojen nopeuksia. Nimittäin vuonna 1996 ajettiin jokkiksen SM-kilpailu Kemoran radalla, ja jo sen aikaisilla vehkeillä ajettiin suoran päässä tutkaan 138 km/h. Viime vuoden Asfalttikunkkukilpailussa samalla radalla mitattiin tutkalla 147 km/h. Vanhoilla hitaammilla jokkisradoilla ei tietenkään tällaisiin nopeuksiin päästä, mutta nopeammilla radoilla löytyy helposti vähintään parin sadan metrin suoria. Ja jos suoralle tultaessa nopeutta on jo lähes sata, niin kyllä sitä suoran päässä löytyy aika tavalla, sillä nykypäivän jokkisautojen teho/painosuhde antaa aikamoisen suorituskyvyn. Nopeimmat Fiatit kiihtyvät nollasta sataan viidessä sekunnissa tavallisilla siviilirenkailla. Neliveto-Mitsuista en tiedä sen enempää muuta kuin sen, että olen nähnyt sellaisen häviävän kiihtyvyydessä jokkisautolle. Tuo Alastaron 180 km/h oli harvinaisen kova lukema, joka johtui radan erittäin pitkästä pääsuorasta. Ei jokkisvehkeet yleensä niin paljoa kulje, mutta tietysti nopealle radalle valitaan pitkät välitykset, sillä normivälitteinen auto hakisi huiput vähän liian nopeasti tuolle radalle.
Jokkis-netin puolella lähes epäiltiin div 1 autojenkaan pärjäävän jokkisautoille, mutta KRC autot kuulemma häviää etu ja takaperin.
Mutta yksi juttu minua kauhistuttaa...
Miksi suomen nopeimmassa ja räväkimmässä kilpa-auto luokassa on matalimmat turvallisuusvaatimukset? Korin kunto ei tarvitse olla kuin sinnepäin, ohjauslaitteita hitsaillaan surutta vaikka se on kielletty, ovia ja rakenteita kevennellään vaarallisesti, polttoainesäiliöksi kelpaa lähes minkälainen peltipönttö tahansa joka ei just sillä hetkellä satu vuotamaan, mutta pahinta on se että istuimina voi käyttää näitä 70-80 luvun keinonahkapintaisia putkihäkkejä joissa ei ole vöitten läpivientiä ja turvakaaret saa hitsata päkaarta lukuunottamatta vaikka 10cm pätkistä... :?
Kyllä jokkisautot on kaikesta huolimatta liian nopeita nykyisillä turvavarusteilla. Ohjaamoa ympäröiän osan keventäminen tulisi kieltää, turvakaaret yhdestä putkesta, ja kunnon penkit ja vyöt (Tämä jälkimäinen kaiketi korjaantuu 01.01.2007??)
" Tää käy kunnon päälle, eikä riitä aivot tähän touhuun..."

Avatar
Ege
Yleinen
Yleinen
Viestit: 176
Liittynyt: 28.06.2004 00:00
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja Ege » 19.07.2006 19:50

ainakin sm:issä oli tänä vuonna lyöty penkkejä kovalla kädellä hylkyyn.kuten myös vöitä eikä toi tankki sääntö kai ole erillaisempi kuin rallissakaan.mutta korien kuntoon pitäis puuttua koska monta autoa itselläkin ollu tosi pehkoja kaarien aluslappujen kohdalta.

Avatar
Technic1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 18.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Technic1 » 20.07.2006 17:16

Ege kirjoitti:ainakin sm:issä oli tänä vuonna lyöty penkkejä kovalla kädellä hylkyyn.kuten myös vöitä eikä toi tankki sääntö kai ole erillaisempi kuin rallissakaan.mutta korien kuntoon pitäis puuttua koska monta autoa itselläkin ollu tosi pehkoja kaarien aluslappujen kohdalta.
No tiedä tuosta tankkisäännöstä. Ralliautoon tuskin hyväksytään pappatunturin polttoainesäiliötä tai perätuupparin pelti tai muovikannua.
Asennekasvatus JM tutkinnoissa ei olisi pahitteeksi jos korostetaan turvavarusteitten ja korin kunnon merkitystä ja säännöissä nämä sanktioitaisiin ankarammin.
Tiedän tapauksen jossa oli pää ja etukaaren väliputki hitsattu kötössaumalla, putket ei olleet kohtisuoraan liitettyjä toisiinsa nähden, eikä edes samassa linjassa. Pojan isä huuti nuppi punaisena että te ette osaa mitään ja miksi tämä on muualla kelvannut.
Olisi ollut paikallaan kysyä, että noin paljonko poikaasi vihaat kun tuommoisella putihäkkyrällä ajatat??
" Tää käy kunnon päälle, eikä riitä aivot tähän touhuun..."

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 26.07.2006 23:37

Technic1 kirjoitti: Jokkis-netin puolella lähes epäiltiin div 1 autojenkaan pärjäävän jokkisautoille, mutta KRC autot kuulemma häviää etu ja takaperin.
Mutta yksi juttu minua kauhistuttaa...
Miksi suomen nopeimmassa ja räväkimmässä kilpa-auto luokassa on
Mikäs kohta säännöissä tekee jokkisautoista nopeampia kuin crossipelit? Eli mitä sallitaan jokkiksessa, mikä olisi taas krc:ssä/src:ssä kiellettyä? Vai ovatko crossin puolella vaan niin paljon saamattomampia, että hävitään "roskapöntöille" etu ja takaperin, vaikea uskoa... 8O

Avatar
Rubberduck
B-junnu
B-junnu
Viestit: 33
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rubberduck » 27.07.2006 21:25

Mietipäs vähän jonkun Fiat 133:n painonjakaumaa. Siinä saattaa olla yksi syy.

Avatar
www
KV
KV
Viestit: 369
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja www » 27.07.2006 21:53

Ei kai tuo painojakaumasta johdu? Taitaa johtua auton painosta..Tottahan nuolla jokkis vehkeillä vedetään kovia kierrosaikoja radalla kun radalla kun painavat jopa alle 700kiloo.

Vastaa Viestiin