BDG Escortit ja 400 Opelit,valaiskaa tyhmää!

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
Teppo
B-junnu
B-junnu
Viestit: 38
Liittynyt: 07.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Teppo » 25.10.2004 00:51

En tiedä olisko moisessa mitään järkeä mutta minä ainakin näkisin mielelläni nelosryhmän autoja F:ssä. Toisin kuin asioista päättävät??
Opelissahan kulut ei edes kauheasti nousisi jos 400 koneen saisi tehdä soveltamalla eikä olisi pakko olla orggis A400 lohkoa joka eroaa Bensa CIH lohkosta järeämmillä diesel mallisilla runkopukeilla (monet sanovat että lohko on Diesel lohkosta muokattu), kampuraksi sopisi 2.4 Frontera/omega kampiakseli joka on käytännössä täysin vastaava kuin 400 kampikin (CIHheissähän kaikki kampurat käyvät ristiin eri lohkoihin).
Kansi näkyy Rissellä maksavan tyhjänä 3500¤ eikä niitä hirveämmin näy käytettynäkään myynnissä eli aihion saattaisi joutua ostaamaan, mutta eihän se aihion hinta nyt maailmaa kaataisi ison budjetin autoissa.
Muissa autoissa taitaisi olla vaikeampi tilanne moottoreiden soveltamisen suhteen ja Autoracingin sivuilta bongasin, että Fordin BDG moottori näyttäisi maksavan Englannissa 20000£.

Avatar
paavoh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 151
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Re: BD-moottorit

Viesti Kirjoittaja paavoh » 26.10.2004 12:15

NikoN kirjoitti:Eikös BDA ollut 1800 ja BDG sen kakslitranen versio?
Kyllä minunkin muisti sanoisi, että BDA oli/on se 1800 cm3 versio.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 26.10.2004 18:29

Tässä jotain tietoa bda:n historiasta;
Twin Cam, Four Valve BDA Family
Type Year Size Output Description
BDA 1969 1601cc 120 Bhp. Belt Drive layout similar to FVA on taller Kent block
BDB 1970 1700cc 200 Bhp. Escort RS1600 rally engine, sold as kits
BDC 1970 1700cc 230 Bhp. Injected BDB for Group 2 Escort RS1600, also kits
BDD 1971 1600cc 200 Bhp. Definitive Formula Atlantic Motor, also kits
BDE 1972 1790cc 245 Bhp. Formula 2 first stretch to 2 litre rules, bigger bore, injection
BDF 1972 1927cc 270 Bhp. Formula 2 next stretch, liners brazed in to cast iron block, very successful
BDG 1973 1975cc 275 Bhp. Formula 2 and rally, development of BDF, later with aluminum block
BDH 1973 1300cc 190 Bhp. Group 2 Sports cars, shorter stroke on shorter block
BDJ 1974 1098cc 150 Bhp. Formula C, short stroke version for SCCA
BDK none -- -- reseved for forgotten project
BDL ? ? ? experimental turbo
BDM 1975 1599cc 225 Bhp. Formula Atlantic, big valve, injected BDD
BDN 1977 1600cc 210 Bhp. Formula Atlantic, Canadian Atlantic sealed motors this year only, sold as kits
BDO none -- -- not allocated
BDP 1984 1975cc 245 Bhp. Sprint car, aluminum block, BDG bore/stroke, injected, methanol
BDQ none -- -- not allocated
BDR 1983 1601cc 120 Bhp. BDA kits for Caterham Super Sevens, also 1.7 litre and 150, 170 Bhp.
BDT 1981 1778cc 200 Bhp. RS1700T turbo, aluminum block, kits for JQF
" 1981 1803cc 250 Bhp. RS200 BDT units redesigned, rebuilt, and enlarged
BDT-E 1986 2137cc 500 Bhp. Evolution BDT by Brian Hart, Ltd.

Eli BDA on 1601cc ja 1800 on BDG.

Avatar
PMPower
Viestit: 2
Liittynyt: 05.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja PMPower » 26.10.2004 20:29

entä VFTS ladat? kuuluvatko aihepiiriin? jos jollakulla on linkkejä tai tietoa noista niin olisi kiinnostusta tutustua historiaan. äskettäin saarenmaalla oli ilmoitettu tukuittain VFTS ladoja, mutta 8-venttiilisiä näytti olevan ainakin ne mitä kurkkasin.

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 26.10.2004 23:58

PMPower kirjoitti:entä VFTS ladat? kuuluvatko aihepiiriin? jos jollakulla on linkkejä tai tietoa noista niin olisi kiinnostusta tutustua historiaan. äskettäin saarenmaalla oli ilmoitettu tukuittain VFTS ladoja, mutta 8-venttiilisiä näytti olevan ainakin ne mitä kurkkasin.
VFTS on luokiteltu vain 8V, teknisesti täysin r2 auto, lukuunottamatta evoversioon luokiteltua 5v suorakytkentää... VFTS:n paja (Brundza) teki kyllä erilaisia 16V rakennelmia mutta niitä käytettiin takavetoiseksi muutetussa B-ryhmä proto Samarassa, jollainen muuten näyttäytyi muistaakseni Mänttä 200 rallissa aikanaan...

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 27.10.2004 08:48

jiihoo1 kirjoitti:
PMPower kirjoitti:entä VFTS ladat? kuuluvatko aihepiiriin? jos jollakulla on linkkejä tai tietoa noista niin olisi kiinnostusta tutustua historiaan. äskettäin saarenmaalla oli ilmoitettu tukuittain VFTS ladoja, mutta 8-venttiilisiä näytti olevan ainakin ne mitä kurkkasin.
VFTS on luokiteltu vain 8V, teknisesti täysin r2 auto, lukuunottamatta evoversioon luokiteltua 5v suorakytkentää... VFTS:n paja (Brundza) teki kyllä erilaisia 16V rakennelmia mutta niitä käytettiin takavetoiseksi muutetussa B-ryhmä proto Samarassa, jollainen muuten näyttäytyi muistaakseni Mänttä 200 rallissa aikanaan...
B-ryhmähän mahdollisti luokitella ne pleksi-ikkunat ja alumiiniluukut, kuin myös pakosarjan tunneli... Kuin myös lukematon määrä niitä titaaniosia, esim. kallistuksenvakaaja.

Eikös se samara ollut neliveto ja siihen s-ryhmään mikä kuoli ennenkuin alkoikaan.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 27.10.2004 09:42

Suunnitteilla oli nelikko siitä samarasta, valmiiks asti tuli kuitenkin vaan takavetoversio, auto oli kyllä ihan hieno, käytiin joskus vuonna kivi ja keppi tutustumassa kyseiseen pajaan.... ei reissussa muutenkaan vikaa, mukana olleet varmaan muistaa vielä...... :lol:

Avatar
PMPower
Viestit: 2
Liittynyt: 05.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja PMPower » 27.10.2004 16:22

ahaa, siis takavetoladat ovat siis olleet normaalilla 8-venttiilikannella. ei muuten, kuulunut vaan juttua joissa ihaltiin ko. autojen suorituskykyä..

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 27.10.2004 21:13

VFTS-ladojen kiinnostukseen vauhdin suhteen on vaikuttanut se että ratissa on ollut esim. Hannukaisen Seppo ja Jäntin Kai,uskomatonta vetoo oli molemmilla kaverilla aikoinaan ladoilla :D
-Yleensä yleisö astui pari askelta taaksepäin kun tiesi että kohta tulee kiveä syliin kun tulivat kunnon kantissa-

Avatar
Technic1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 137
Liittynyt: 18.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Technic1 » 01.11.2004 09:13

northwest kirjoitti:Syy miksi noita muutoksia ei tulla koskaan tekemään sääntöihin on se että Akk haluaa että kalusto myös F-ryhmässä uudistuisi,on sieltä todettu että eskortit ja askoonat kuuluu historikkiin.Ongelma vaan on se että ei näytä korollalle olevan tulossa voittajaa vielä pitkään aikaan pikkuluokkaan...jos koskaan.Pemari on uudistanut tulollaan kyllä isonluokan.
Syy miksi entisiä 4-ryhmän luokituksia ei saa käyttää löytyy F-ryhmän ensimmäisestä säännöstä.
Vain ryhmiin 1,2 ja A luokiteltuja autoja saa käyttää (A.ssakin vain vanhentuneet KV luokitukset).
Vetotavan muutoksessa tulee ajoneuvoasetus vastaan.
Ja samalla se sotisi luokitusta vastaan. Jos ko automalli on luokiteltu ryhmään A etuvetoisena, ei luokitus enää pätisi jos auto muutetaan takavetoiseksi. 4-vedossa tämä vetotavan valinta on rakentajan omassa vallassa.
Ajoneuvoasetus myös kieltää jousituksen tyypin muuttamisen..Siksi mm Escortista ei saa poistaa lehtijousia kynäjousien rinnalta, joilla ei käytännössä ole kuin kosmeettinen merkitys.
En tiedä Viron omaa kansallista ajoneuvoasetusta, mutta luulisin etä vapaa rakentelu perustuu siellä siihen tai sitten sikäläinen autourheilun kattojärjestö ei ole voimakkaan FIA myönteinen.

Vastaa Viestiin