Ralliauton päävirtakytkin...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 27.10.2004 15:06

LeeHarvey kirjoitti:
puikkis kirjoitti: Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.

Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.
Kumiankka vastasi jo teknisen osion. Huomioitavaa onkin, jos suomessa on tuhansia väärin tehtyjä autoja, niin oikeuttaako se tekemään niitä lisää.
Et kai ala paikkaileen... Kun edellä väitit että laturilta ei saa virtoja poikki
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
TiM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 60
Liittynyt: 13.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TiM » 28.10.2004 00:43

puikkis kirjoitti:Tässä maassa on tuhansia kilpa-autoja, missä on yksi kappale kaksinapaisia päävirtakatkaisijoita kytketty oikein, eikä niissä ole mitään ongelmaa.

Jos leeharvey nyt ystävällisesti kerrot, että mikä virtapiiri sinne laturiin jää, niin yritetään yhdessä katkaista sekin.
Jep, kuten Rubberduck ja LeeHarvey jo totesivatkin kaksinapaisesta: vaikka kone lakkaakin pyörimästä, niin laturin persuuksissa edelleen akun plussa.

Jos käytetään kahta kaksinapaista, niin silloin puhutaan nelinapaisesta (2x2=4).
MrSpoon kirjoitti:Et kai ala paikkaileen... Kun edellä väitit että laturilta ei saa virtoja poikki.
Jos MrSpoon voisi kertoa miten se kaksinapaisella tehdään, niin mielenkiinnolla kuulemme... :twisted:

Avatar
LeeHarvey
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja LeeHarvey » 28.10.2004 11:34

LeeHarvey kirjoitti:Kumiankka vastasi jo teknisen osion. Huomioitavaa onkin, jos suomessa on tuhansia väärin tehtyjä autoja, niin oikeuttaako se tekemään niitä lisää.
MrSpoon kirjoitti:Et kai ala paikkaileen... Kun edellä väitit että laturilta ei saa virtoja poikki
Väitän edelleen. Mitä paikkailen?

Avatar
VesQ
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 65
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VesQ » 05.11.2004 18:23

Siis kaksinapaiseen kun laitetaan akku ja laturi toiseen napaan ja toiseen esim sulakerasialle/muualle eteenpäin niin autohan sammuu kun kääntää kytkimestä koska sytytysvirta katkeaa ja kone sammuu ja laturi lakkaa pyörimästä. Tällöin laturi ei enää lataa mutta akun plussan ja laturin välillä on vielä virtaa ja näin ei saisi olla :!: . Ainoa täysin oikein toimiva ratkaisu taitaa olla kuten joku jo sanoi , releellä se laturin syöttö, eli kun virrat käännetään pois niin releeltäkin loppuu virta ja se ei pääse eteenpäin, mutta tässäkin voi vielä olla ongelma jos tuo relekkin luetaan sähkölaitteeksi. Sitten ei jää muuta vaihtoehtoa kuin 4 tai useampinapainen katkaisija.

Avatar
Pikkutiimi
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Pikkutiimi » 13.12.2004 13:14

Vähän off-topic mutta, eihän katkaisijan paikkaa ole määrätty säännöissä ??

Kun pitäis näköjään laittaa ajokkiin katkaisija 8O ja aattelin että jos sen laittas konehuoneeseen akun viereen ja ulkopuolinen kahva tohon a-pilarin eteen.

Näin välttyis "turhilta" kaapeleiden vedolta.....

Lainaus AKK:n 2004 säännöistä

"Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N, A ja SS. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin."

Lainaus AKK:n tiedotteesta 6-2004

"Päävirtakatkaisija tulee ensi vuoden alusta alkaen olla asennettuna ryhmän F ja SS autoihin riippumatta lajista mihin auto osallistuu."

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 25.12.2004 10:51

Pikkutiimi kirjoitti:
Lainaus AKK:n 2004 säännöistä

"Päävirtakatkaisin
Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N, A ja SS. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin."

Lainaus AKK:n tiedotteesta 6-2004

"Päävirtakatkaisija tulee ensi vuoden alusta alkaen olla asennettuna ryhmän F ja SS autoihin riippumatta lajista mihin auto osallistuu."
No uuden siis v.2005 sääntökirjan mukaan: "Asennus on pakollinen ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa." Jos asia on näin taitaa olla niin meillä kuin monella muullakin edessä katkaisijan laitto! Lie asia näin kun kirjassa seisoo vai onko joku kuullut jotain muuta? Ja mikä oli lopputulos sen oikean asennuksen kanssa?!? 8O
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 31.12.2004 08:17

Vastaan siis itse itselleni :lol: ja muille tiedoksi. Eipä tullut vastausta AKK:lta ei, mutta sääntökirja 2005 nettiversiossa asia oli kirjoitettu taas eri sanamuodolla, tässä tämä versio:

13. Päävirtakatkaisin

"Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva. Asennus on pakollinen nopeuskilpailuissa (ei rallisprinteissä) ryhmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa. Sitä suositellaan muihin kilpailuihin. "

Eli tämän mukaan ei tarvitse laittaa päävirtakatkaisijaa N ja A-ryhmän autoihin pakollisena ralleissa ja rallisprinteissä. Mutta on se kumma kun painettu kirja ei vastaa sähköistä versiota :roll:
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 31.12.2004 10:53

Tarkoittaako tämä sitä, että päävirtakatkaisija on pakollinen (F ja SS),
JA JOS sen asentaa ulkopuolelle, niin sen pitää olla määrätyssä paikassa.

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 02.01.2005 11:54

romppa kirjoitti:Tarkoittaako tämä sitä, että päävirtakatkaisija on pakollinen (F ja SS),
JA JOS sen asentaa ulkopuolelle, niin sen pitää olla määrätyssä paikassa.
Sääntökirjan tekstin mukaan on pakollinen F:ssä ja paikka määritelty.
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

Avatar
epi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja epi » 03.01.2005 11:25

Tämä meikäläisen luetunymmärtäminen tuntuu olevan nyt sillä tasolla, että en millään saa tästä asiasta selvää. Siis onko nyt pakollinen F ja SS ryhmässä auton sisällä oleva päävirtakatkaisija vai tuliko tälle vuotta pakolliseksi lisäksi auton ulkopuolella oleva päävirtakatkaisija eli se vaijeri tappokatkaisija??

Avatar
TAP
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 11.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TAP » 03.01.2005 13:26

Kuten sääntökirjassa sanotaan:

"Päävirtakatkaisimesta on voitava sulkea kaikki virtapiirit (akku, laturi, valot, äänimerkinantolaite, sytytys, sähköiset valvontalaitteet jne), myös moottorin tulee sammua. Ulkopuolella katkaisin on sijoitettava umpiautoissa tuulilasin etutolpan eteen. Se tulee merkitä valkoreunaisella sinisellä kolmiolla, jonka kanta on vähintään 12 cm, ja jossa on punaisen salaman kuva.

edit 2005 sääntökirja:
Asennus on pakollinen hmissä N ja A, sekä ryhmissä F ja SS kaikissa lajeissa.

eli alkuperäinen ote oli 2004 sääntökirjasta. 2005 säännöissä homma muuttuu.

Asia on ilmaistu niin "selvästi" että piti ihan Saariolta kysyä varmistus.

eli päävirtakytkintä jolla katkaistaan kaikki virtapiirit (sekä auto sammuu) pitää voidan käyttää myös ulkopuolelta.

eli paketti on 6-napainen kykin ja siitä vaijeri ulos. Kustannus lienee noin 50 euroa. Nelinapaisella ei akkua saada kytkettyä "täysin" irti, jos halutaan samalla auton sammuvan.

Veikkaisin että aika monella tulee lisähommia. Mulle ainakin tuli.
Tähän puututaan katsastukisssa ennemmin tai myöhemmin.

Avatar
Pikkutiimi
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Pikkutiimi » 04.01.2005 08:16

Moro,

Tässä yksi ratkaisu päävirran kytkentään....

http://img.photobucket.com/albums/v200/ ... avirta.jpg

Eli koko paketissa on 3 toisistaan riippumatonta "kytkintä".

Kun virrat on päällä niin virtapiirit pääsyöttö ja kytkin 2 on suljettu.

Tällöin kytkimen 1 virtapiiri on avoin.

Kun taasen "virrat katkaistaan", niin pääsyöttö ja kytkin 2 aukeaa ja kytkin 1 sulkeutuun "päästäen" laturilta tulevan virran/jännitteen vastukselle.

Näin ollen mottiilmeisemmin sammuu ja laturikin säästyy mahdolliselta sähköpiikiltä.


p.s. Oma kytkentäni on vielä kesken, mutta savun hälvettyä tarkastan kytkennän.. :lol:

Avatar
wrt
Viestit: 11
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

päävirtakatkaisia

Viesti Kirjoittaja wrt » 04.01.2005 19:07

Moikka.

Tänään Rannikonautokatsastuksen toimitusjohtaja Marko Herranen soitti asiasta akk:n ja Vastaus oli seuraavanlainen. Päävirtakatkaisia pitää olla, muttei sitä tarvitse laittaa ulkopuolelle. Eli se riittää, että se on käden ulottuvilla kuljettajalla. Jos asiaan on kysyttävää, niin Soitto Marko Herraselle, niin hän osaa teille selvittää asian laidan. Puh:0400685851

Avatar
ripeka
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: päävirtakatkaisia

Viesti Kirjoittaja ripeka » 05.01.2005 08:49

Miksiköhän AKK:sta on sitten aikaisemmin sanottu, että pitää olla sääntökirjan mukainen, eli myös ulkoa käytettävissä????? :roll:
Kyllä potuttaa jos tuli "turhaan" porailtua peltiin reikiä ja viriteltyä vaijereita. :cry:

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Re: päävirtakatkaisia

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 05.01.2005 08:52

ripeka kirjoitti:Miksiköhän AKK:sta on sitten aikaisemmin sanottu, että pitää olla sääntökirjan mukainen, eli myös ulkoa käytettävissä????? :roll:
Kyllä potuttaa jos tuli "turhaan" porailtua peltiin reikiä ja viriteltyä vaijereita. :cry:
Eihän se turhaa työtä ollut, vaan omaa turvallisuutta sä sillä lisäsit.
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Vastaa Viestiin