SPRINT AUTON LASIT?

Ralli- ja sprint autojen alustaan ja koriin yms. liittyvä keskustelu.
Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

SPRINT AUTON LASIT?

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 11.11.2004 18:07

ELI MITÄ TAVARAA OLETTE KÄYTTÄNEET?? JA JOS JOLLAKIN OLIS EDULLISIA SYSTEEMEITÄ MK2 ESCOON NIIN TARJOAPPA NIITÄ 0407513319 tai henkkub75@luukku.com 8O

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 13.12.2004 01:37

Hyvä kysymys. Ideoita? Käykö pleksi?

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 13.12.2004 08:13

Ei pleksiä. Kun pleksi hajoaa se menee teräville puikoille. Polykarbonaatti on paljon parempi vaihtoehto.

Avatar
riitta
KV
KV
Viestit: 456
Liittynyt: 21.01.2004 00:00
Paikkakunta: Vesilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja riitta » 13.12.2004 08:37

Sääntökirjasta 2004 ja SS auto:

4.1.5. Lasipinnat: Taka- ja sivulasien materiaali on vapaa (muoto alkuperäinen) edellyttäen, että ne ovat läpinäkyviä ja materiaali on vähintään 2,5 mm paksua. Kuljettajan puoleisen oven ikkunan saa korvata ns. Nascar verkolla tai 5 mm paksulla jäykällä muovilla. Mikäli ovet eivät ole aukeavia, ovat Nascar verkot pakollisia. Tuulilasin tulee olla kerroslasia tai se voidaan vaihtaa vähintään 5 mm paksuiseen polykarbonaatista valmistettuun. Huurteenpoistojärjestelmän tulee olla riittävän tehokas pitämään tuulilasi kirkkaana.

Eli siis pleksikin käy sivu ja takalaseihin SS-ryhmässä ainakin vuonna 2004 (eikä siihen kait muutosta ole 2005 tulossa).

A / F-ryhmässä sitten taas sääntökirjan 2004 mukaan "Alkuperäiset lasit saa vaihtaa toisiin, jotka FIA on luokitellut."

Avatar
BSTR
B-junnu
B-junnu
Viestit: 40
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR » 13.12.2004 09:19

Jos polykarbonaattia pistää, niin kannattaa ottaa kovapintaista. Mulla on sitä tavallista ja kun kerrankin pyyhkäisee pölyistä "lasia" niin naarmuilla on. Ei kannata pyyhkiä lastalla pesun jälkeen.

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 13.12.2004 09:24

riitta kirjoitti:Sääntökirjasta 2004 ja SS auto:

4.1.5. Lasipinnat: Taka- ja sivulasien materiaali on vapaa (muoto alkuperäinen) edellyttäen, että ne ovat läpinäkyviä ja materiaali on vähintään 2,5 mm paksua. Kuljettajan puoleisen oven ikkunan saa korvata ns. Nascar verkolla tai 5 mm paksulla jäykällä muovilla. Mikäli ovet eivät ole aukeavia, ovat Nascar verkot pakollisia. Tuulilasin tulee olla kerroslasia tai se voidaan vaihtaa vähintään 5 mm paksuiseen polykarbonaatista valmistettuun. Huurteenpoistojärjestelmän tulee olla riittävän tehokas pitämään tuulilasi kirkkaana.

Eli siis pleksikin käy sivu ja takalaseihin SS-ryhmässä ainakin vuonna 2004 (eikä siihen kait muutosta ole 2005 tulossa).

A / F-ryhmässä sitten taas sääntökirjan 2004 mukaan "Alkuperäiset lasit saa vaihtaa toisiin, jotka FIA on luokitellut."
Tässäkin aika metka juttu, kyselin tätä "herroilta" viime viikolla lueskeltuani tätä akk:n lehdessä ollutta juttua turvallisuusasioista. Siinähän oli ohimennen mainittu tästä ikkuna-asiasta. Sain seuraavanlaisen vastauksen, ja kysyin tosiaan ss-autojen ikkunoista:

Kysymys:
"Toinen juttu tuo akk-lehdessäkin esillä ollut ikkuna asia. Siis Krc-autossa pitää olla polkarbonaattiruudut, mutta saako SS-autossa silti olla "tavaliset" pleksi ikkunat?"

Vastaus:
"Jos alkuperäisiä ikkunalaseja vaihdetaan tulee niiden olla polykarbonaattia ja vähintään 3 tai 5 mm paksuja."

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 13.12.2004 10:00

NikoN kirjoitti:
riitta kirjoitti:Sääntökirjasta 2004 ja SS auto:

4.1.5. Lasipinnat: Taka- ja sivulasien materiaali on vapaa (muoto alkuperäinen) edellyttäen, että ne ovat läpinäkyviä ja materiaali on vähintään 2,5 mm paksua. Kuljettajan puoleisen oven ikkunan saa korvata ns. Nascar verkolla tai 5 mm paksulla jäykällä muovilla. Mikäli ovet eivät ole aukeavia, ovat Nascar verkot pakollisia. Tuulilasin tulee olla kerroslasia tai se voidaan vaihtaa vähintään 5 mm paksuiseen polykarbonaatista valmistettuun. Huurteenpoistojärjestelmän tulee olla riittävän tehokas pitämään tuulilasi kirkkaana.

Eli siis pleksikin käy sivu ja takalaseihin SS-ryhmässä ainakin vuonna 2004 (eikä siihen kait muutosta ole 2005 tulossa).

A / F-ryhmässä sitten taas sääntökirjan 2004 mukaan "Alkuperäiset lasit saa vaihtaa toisiin, jotka FIA on luokitellut."
Tässäkin aika metka juttu, kyselin tätä "herroilta" viime viikolla lueskeltuani tätä akk:n lehdessä ollutta juttua turvallisuusasioista. Siinähän oli ohimennen mainittu tästä ikkuna-asiasta. Sain seuraavanlaisen vastauksen, ja kysyin tosiaan ss-autojen ikkunoista:

Kysymys:
"Toinen juttu tuo akk-lehdessäkin esillä ollut ikkuna asia. Siis Krc-autossa pitää olla polkarbonaattiruudut, mutta saako SS-autossa silti olla "tavaliset" pleksi ikkunat?"

Vastaus:
"Jos alkuperäisiä ikkunalaseja vaihdetaan tulee niiden olla polykarbonaattia ja vähintään 3 tai 5 mm paksuja."
Tästäkin sääntömuutoksesta on ollut huhua... Tarkoitin tuolla pleksijutulla sitä että se ulosajon/kaadon sattuessa menee teräville puikoille jota polykarbonaatti ei tee. Näinollen se on turvallisempaa.

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 13.12.2004 12:34

BSTR kirjoitti:Jos polykarbonaattia pistää, niin kannattaa ottaa kovapintaista. Mulla on sitä tavallista ja kun kerrankin pyyhkäisee pölyistä "lasia" niin naarmuilla on. Ei kannata pyyhkiä lastalla pesun jälkeen.
Paljonko tuollainen kovapintainen maksaa?
Saako sitä valmiiksi ikkunan mallisena vai täyttkö/pystyykö itse "leikkkailemaan" levystä?

Avatar
NikoN
Yleinen
Yleinen
Viestit: 199
Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NikoN » 13.12.2004 14:29

No niin, nyt sain eräältä sprintin lajiryhmän jäseneltä tiedon, jonka mukaan 2005 sääntökirjassa on kohta, joka määrää myös ss:ään polykarb-ikkunat. Tämä on kyllä tosiaan selkeästi turvallisuusnäkökohta. Taitaa alkaa kohta karbonaatti kauppiaiden sesonkiaika!

Tästä onkin hyvä jatkaa keskusteluun, mistä halvimmalla materiaalia saa?

Avatar
TeemuK
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 90
Liittynyt: 13.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeemuK » 13.12.2004 14:52

Tässä polykarbonaattijutussa on yksi huono puoli. Jos kaikki lasit, myös tuulilasi on polykarbonaattia ja sattuu ulosajo/katotus ja ovet eivät aukea. Kauhea kiire autosta pois niin mistä pääsee? Polykarbonaattia ei saa potkaisemalla rikki tai pois paikaltaan jos on kiinni popniiteillä edes jonkinverran. Tästähän oli viimeisimmässä akk:n lehdessä että ei kuljettajan puolen ikkunat pitäisi saada auki muutenkin kuin porakoneella mutta millä silloin kiinnitys tapahtuu? Alkuperäisten tiivisteiden väliinkö laitetaan polykarbonaatti? Ideoita?

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 13.12.2004 17:19

Mulla on polykarbonaattilasit takana kiinni ihan omilla tiivisteillä,alkuperäisestä lasista saa hyvän mallin :wink:
Toi mainittu pintakarkaistu versio on KALLISTA,oma on normaalia ja kun ei raavi millään niin säilyy hyvänä,tuulilasiin ei voi laittaa muuta kuin tuota pintakarkaistua.

Avatar
villeramone
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 07.11.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja villeramone » 26.12.2004 16:08

northwest kirjoitti:Mulla on polykarbonaattilasit takana kiinni ihan omilla tiivisteillä,alkuperäisestä lasista saa hyvän mallin :wink:
Toi mainittu pintakarkaistu versio on KALLISTA,oma on normaalia ja kun ei raavi millään niin säilyy hyvänä,tuulilasiin ei voi laittaa muuta kuin tuota pintakarkaistua.
Mitäs se tuollainen polykarbonaatti mahtaa maksaa ja mistä sitä saa? Pystyykö leikkailemaan millä oikean malliseksi?

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 26.12.2004 17:41

Tampereen seudulla myy ainakin TKA-yhtymä,mulle leikkasivat mittojen mukaan aihiot joista leikkasin omien lasien kokoiset.Leikkaus onnistuu pistosahalla sopivan hienolla terällä,viimeistelyn tein hiomatyynyllä.

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja htr » 26.12.2004 19:06

Joskus joku kauppas :? keltaisessa pörsissä polykarbonaattia 90e/neliö.
Paksumpaan materiaaliin käy vaikka kulmahiomakone.

Avatar
TaVu_racing
Yleinen
Yleinen
Viestit: 177
Liittynyt: 01.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TaVu_racing » 26.12.2004 19:32

Milläköhän ne toteaa ton et onko "lasi" tavallista pleksiä vai polykarbonaattia? Perhana kun on omassa kiulussa vielä yks "lasi" pleksiä, taidanpa vaan luottaa tuuriin :lol:

Vastaa Viestiin