pitkä imusarja!!

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
terace
Viestit: 8
Liittynyt: 12.12.2004 00:00

pitkä imusarja!!

Viesti Kirjoittaja terace » 18.12.2004 14:01

Onko kukaan nähnyt fordin 2.0 ohc:een tosi pitkää imusarjaa eli imusarja menee venttiilikopan ylitse toisellepuolen moottoria ja pituutta oli noin 35-45 cm. niissä oli kiinni dellortot ja näytti että ois toiminut tosihyvin.
auto oli saksassa ralliautona. näytti siltä kun imuarja olisi kaventunut 5cm ennen kantta?
Huonolla saksalla kaveri kokeili kysellä että mikä imusarja tämä on, ja oli luultavasti joku itsetehty.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: pitkä imusarja!!

Viesti Kirjoittaja Jankos » 18.12.2004 15:13

terace kirjoitti:Onko kukaan nähnyt fordin 2.0 ohc:een tosi pitkää imusarjaa eli imusarja menee venttiilikopan ylitse toisellepuolen moottoria ja pituutta oli noin 35-45 cm. niissä oli kiinni dellortot ja näytti että ois toiminut tosihyvin.
auto oli saksassa ralliautona. näytti siltä kun imuarja olisi kaventunut 5cm ennen kantta?
Huonolla saksalla kaveri kokeili kysellä että mikä imusarja tämä on, ja oli luultavasti joku itsetehty.
Kun imusarjaa mitoitetaan niin pitäisi pyrkiä saamaan se resonanssiin. Täällä on nettilaskuri imusarjan mitoittamisesta: http://snow.prohosting.com/~johngift/intakefab.html

Tuolla kun lasketaan imusarjan pituutta niin antaa 7500 rpm mitaksi noin 81 cm. Yleensähän nuo imusarjat mitoitetaan 2. harmooniselle koska konehuonessa ei tilaa ole (puolet lyhyempi). Varsinaiset resonanssikierrokset antaa kyllä todella suuren hyödyn ja toinen harmooninen antaa selkeästi heikomma ja kolmas harmoninenkin on kyllä vielä nähtävissä.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 19.12.2004 19:11

Olen nähnyt tollaisen imusarjan kentti escortissa ja starletissa.VHT:n sivuilla on muistaakseni rakennus ohjeetkin Starletin sarjalle :idea: .Käy vht racingin sivuilla, niin siellä on paljon tietoa tuommoisesta sarjasta.Mutta eipä tainnut toimia kovin hyvin, kun nykyään heidän starletissaan on muistaakseni tavallinen pystyimusarja :? .
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
mikemotors
B-junnu
B-junnu
Viestit: 47
Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikemotors » 19.12.2004 20:26

Ei oikein starletissa sarja toiminut toivotulla tavalla. Vääntöä oli kyllä pikkukoneen alarekisterissä kuten arvata saattaa niin normaalia enemmän, mutta muuta hyvää kokeilusta ei sitten olekaan sanottavana. Ehkä paremmalla sarjan muotoilulla ja kaasareiden ruiskuilla korvaamisen avulla toiminnan voisi saada koko kierrosalueella paremmaksi. Lähinnä ongelmia oli kaasareiden säätämisessä, yläpään kierrosalueen liiallisena heikentymisenä ja jäätämisenä.
Koskiniemen Penallahan on ollut myös näitä pitkiä sarjoja ruiskuilla ja tupla suuttimilla ja ne on kait pelanneet ihan hienosti..

Helpompi ja varmasti toimiva ratkaisu on laittaa kyllä pystykaasarit kuin ruveta taisteleen tollaisen pitkän sarjan kanssa. Tässä kuitenkin linkki K-moottoriprojekteihini jossa tuo alimmainen linkki on se ensimmäinen versio missä oli pitkä imusarja --> http://www.vhtracing.com/?x=kisarojekti3.htm

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 19.12.2004 21:13

Siis onhan se niin ettei tuollaset pitkät imusarjat todennäköisesti toimi kaasareilla, kun esim kaasua polkastessa koko pitkä putki on "väärällä" seoksella. Mutta ruiskullahan tuon saa varmaan aina toimimaan.

Täytyy varmaan rakentaa jossain vaiheessa tuollanen imusarja :lol:
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
mickey69
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 07.07.2004 00:00
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mickey69 » 20.12.2004 14:36

No jooo.... Kyseisestä aiheesta oli pulinaa juuri tuolla meidänkin voorumin "rasvamontussa"... Tuossa oli ihan paikkansa pitäviä pointteja, tosin itse olen luottanut maalaisjärkeen ja mottoon; yrityksen ja erehdyksen kautta se oppi haetaan.... 8O

Avatar
puikkis
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja puikkis » 02.01.2005 22:17

Miten niin "kaasua polkaistessa pitkä putki on väärällä seoksella" ?
Jos kaasarit on oikeassa säädössä, ja antaa oikeaa seosta, niin miten se pitkä putki sen seoksen muuttaa?

Jos ruisku antaa samaa seosta kuin kaasari, niin miten se menee vääräks siinä putkessa?

Avatar
KMS
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja KMS » 02.01.2005 23:02

Kaasari on yleensä imusarjan päässä. Jos kärjistetään ja laitetaan imusarjaksi 200L öljytynnyri ja painetaan kaasuläppä auki, nin kone kelaa varmaan tovin, ennenkuin koko tynnyri on täynnä riittävän rikasta seosta.
Yleensä ruiskuuutin sijaitsee lähellä imuventtiiliä. Tästä seuraa että palotilan seos saadaan melko oikeaksi, sangen pian, riippumatta imusarjan tilavuudesta.
Itsessään imusarjan pituudella saadaan aikaiseksi juuri ilmapatsaan resonanssiin perustuva "ahtaminen" Joka voidaan esim. yllä olevalla kaavalla laskea. Niin kevyeltä kun ilma tuntuukin on sillä massa ja hitaus jota voidaan hyväksikäyttää sopivalla imusarjan mitoituksella.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 03.01.2005 08:55

Nimenomaan tuota rikastusta tarkoitan kaasua polkaistessa.

Lisäksi olen kuullut väitettävän että bensaseoksen kulkeminen pitkässä imusarjassa on huonoa, eli seos pisaroituu?

Mutta ruiskun kanssa tuo toimii varmasti oikein kunhan suutin on lähellä kantta.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Vastaa Viestiin