Ajovarusteet 2010-

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
udo
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 01.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja udo » 25.08.2008 21:29

rekku kirjoitti:Kyllä tämä ainainen ralliajamisen kallistuminen johtaa siihen, että normaalilla perusduunarilla ei tosissaan ole varaa ajaa, EDES sillä perus Escortilla. No AKK saa tästä sitten se eliitin harrastuksen, kun siihen suuntaan kehitys halutaan johtaa. Eikä nyt kyse ole pelkästään jostain Hans:ista, vaan kaikista näistä nousseista ja nousevista kustannuksista.

Siviililiikenteessäkin jokainen saa valita millaisella ja miten turvallisella autolla haluaa ajaa. Joku tyytyy tonnin autolla ajelemiseen, vaikka tietää sen turvallisuus riskit, jollekin taas turvallisuus on se ensisijainen valintakriteeri, hinnasta viis. Miksei siis tätäkin hans "uudistusta" voitaisiin ajaa suosituksena läpi. Eikös se turvallisuus pitäisi lähteä jokaisesta itsestää, eikä pakosta. Täytyisi myös antaa mahdollisuus sille "aidosti harrastajalle" mahdollisuus ajaa ne muutama ralli vuodessa, näillä kaikilla varusteuudistuksilla ja säännöillä, se ei enää tule olemaan normallille palkansaajalle enää mahdollista.
Luulin ja uskoin, että kun Risto Laine tuli AKK:hon, että nyt sinne tulisi tolkkua. Mutta metsään meni. Hän ehkä on harrastaja, mutta lompakko on kenties niin kunnossa, että vieraantunut aidosta perusharrastajasta :roll:. Kuka hemmetti meidän perusharrastajan puolia oikein pitää? :twisted:

Nyt oot asian ytimessä! Ei kukaan :lol:

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja E__R » 25.08.2008 21:42

1-3 rallia vuodessa ajavana toivoisi, että joku alkaisi vuokraamaan penkkejä,vöitä, kypäriä ja hansseja.

Alkaa tuntumaan ettei mitään järkeä ole ostaa omaksi. Ei niistä päiväys vanhoina kuitenkaan saa kuin muutaman kympin jokkis mieheltä.

Kauankohan menee ennenkuin kypärät ja hanssit on myös 5vuoden leimalla?

Eihän siinä mitään jos nuo kaikki yllä mainitut kamat saisi vaikka 400eurolla/per kuljettaja joka mi0elestäni olisi siis sopiva hinta kyseisistä varusteista, mut kun alkaa maksaan 250e ja niistä pari varustetta pitää uusia
viiden vuoden välein niin tuntuu järjettömältä.

Haluaisin tietää paljonko esim. bjorkmotorsport:lla on Hans:ssa katetta tai paljonko vöissä/penkeissä. Eli onko varustemyyjät ahneita vai onko varusteet todellisuudessa niin kalliita valmistaa.

Avatar
miki81
Yleinen
Yleinen
Viestit: 170
Liittynyt: 27.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja miki81 » 25.08.2008 22:27

E__R kirjoitti: Haluaisin tietää paljonko esim. bjorkmotorsport:lla on Hans:ssa katetta tai paljonko vöissä/penkeissä. Eli onko varustemyyjät ahneita vai onko varusteet todellisuudessa niin kalliita valmistaa.
Ja paljonkohan AKK /FIA saa "provikkaa" FIA-leimattujen varusteiden myynnistä...

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 25.08.2008 22:31

....

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 25.08.2008 22:49

Midas kirjoitti:Mitäpä, jos kauppiaat/maahantuojat eivät olisikaan valmiita neuvottelemaan Hans-clipsien asennuksesta jälkikäteen? Onko se vastuullista tai vastuutonta toimintaa => sen päättäköön jokainen itse!

Jari Björk

Kyllähän tämä kauppiaiden hanke on harrastajien hyväksi ja hyvä niin, arvostan näitä pyrkimyksiä. HANSin aikataulu on yllättänyt varmaan monet mutta toisaalta moni on ostanut noita rei´itettyjä kypäriä siitä asti kun niitä on saanut, nimenomaan tulevaan varautuen. Nythän näyttää että ilman reikiä ei kypärää juuri enää saakaan.

Tiedossa on yleisesti ollut että reikiä ei saa itse tai maahantuojallakaan tehdä. Kypäriä on kuitenkin ostettu rei´itettynä siinä uskossa että kun aikanaan tarvii niin klipsit saa ruuvata reikiin ja kypärä on sen jälkeen käypä. Ovatko kypärien myyjät koko ajan tienneet että tämä ei kuitenkaan ole asian laita enää sitten kun HANS on pakollinen? Jos ovat eikä asiaa ole mainittu ostajille niin sitä voisi pitää hieman harhaanjohtavana. Tämän faktan nojalla olisi moni saattanut laskea että kannattaa ennemmin ostaa jo vaikka 2007 tarvetta parempi, valmiiksi klipsitetty kypärä kuin vain rei´itetty, jonka joutuu kuitenkin HANSin pakolliseksi tullessa vaihtamaan valmiiksi klipsitettyyn.

Vaikka HANSin pakollisuusaikataulu olisi ollut yllätys, tuntuu hassulta että tämä koko klipsi- & hologrammijuttu olisi tiedossa vasta nyt kun kerran valmiiksi klipsitettyjäkin (hologrammeineen) on jo hyvä tovi myyty ja osamyyjillä tuntuu olevan hyvä yhteys varusteiden valmistajiin. Uudistus karsii vanhoja huonoja pottia pois mikä on hyvä asia, huono ja epävarman kunnon vuoksi omanikin vaihdoin. Jos kuitenkin tänä kesänä ostettu kypäräni on reilun kolmen vuoden päästä täysin ehjänäkin viraton näiden vaiheiden jälkeen, olen aika tyytymätön asiaan. Johonkin muuhun lajiin sen saattaa saada myytyä mutta joka tapauksessa otan tilanteessa rahallisesti satasia takkiin. Ääneen ajatellen siis kysyn osamyyjiltä että muuttuuko nyt myyntipuheet rei´itettyjen kypärien osalta? Tämän osoitan siis yleisesti kypäriä myyville liikkeenharjoittajille, ei henkilökohtaisesti kenellekään tai tiettyyn ostotapahtumaan kohdistuen.

Ajatus turvavarusteiden vuokraamisesta on hyvä, mutta en voi olla jälleen kirjoittamatta esille ajatustani siitä että onko kenekään muun mielestä turvavarusteiden vuokraaminen hieman arveluttavaa touhua? Viittaan siihen, että nytkään ei ole olemassa menetelmää, jolla esimerkiksi penkkien, vöiden tai kypärien todellinen kunto voitaisiin tutkia. Miten vuokraaja voisi taata, että kypärää ei ole tiputettu tai lyöty mihinkään, vyöt eivät ole venyneet törmäyksessä tai penkki ei ole murtunut. Se että kuljettaja ei ole ajanut ulos ei liene aina riittävä todiste varusteiden säilymisestä täysin ehjänä. Se kai on kuitenkin tällaisen toiminnan ehdoton edellytys.

Avatar
Carla
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 16.08.2005 00:00
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Carla » 26.08.2008 10:26

Itse koen enemmän kuin vääränä, että itse kun pitää omat turvallisuusvarusteet tasan tarkkaan tiptop kunnossa ja niitä on vähän käytetty, niin miksi ne pitää esim penkeissä ja vöissä vaihtaa 5 vuoden välein uusiin, kun ne tuskin uutta häpeävät :roll: .
Minkä takia muutaman lajissa turvallisuudella keplottelevan takia, ns, kaikkia pitää rangaista?

Tähän saakka se, mitä olen ostanut on ollut tasan tarkkaan enemmin hintaluokan yläpäästä, kuin alapäästä. Mutta nyt seuraavassa kypärässä ynnä muissa varusteissa en näe enää mitään järkeä tehdä niin. Vaikka uudenveroisia varusteet ovatkin, niin käytettynä "leima" loppu myytäessä varusteista ei saa juuri mitään. Minulla on reilun tonnin prätkäkypärä, jota käytän pyörähommissa, ja jota voi käyttää huoletta ratakisoissa, joten lienee varmasti turvallinen kypärä, mutta kun siinä ei ole ns. FIA hyväksyntää, niin se ei ole tarpeeksi turvallinen ralliin :lol: . Just joo... Offtopic joo, mutta minusta hauska yksityiskohta...

Itse olen käyttänyt ns. pehmeää niskatukea jo vuosia, mutta hans:ia kokeilleena ainakin minua se painaa älyttömästi solisluihin. Johtuuko kenties siitä, että olen nainen tai pienikokoisempi kuin miehet. Mene ja tiedä. Itselle olen ainakin kokenut riittävän tarpeelliseksi suojaksi ns. pehmeän niskatuen. Olen karusellin pyöriessä itse loukannut muinoin kohtuullisen ikävästi niskani, mutta siitä huolimatta en koe itse kohdallani tarpeelliseksi hans:ia, mutta näköjään muut päättävät siitä sitten puolestani. Hauska maa tämä Suomi :lol:
Ota kiinni, jos saat...

Avatar
miki81
Yleinen
Yleinen
Viestit: 170
Liittynyt: 27.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja miki81 » 26.08.2008 11:48

kprt kirjoitti:No kerrottakoon tässä nyt kun olen hieman tutkinut tuota Ameriikanmaan tilannetta HANS tuotteesta niin olen saanut selville seuraavaa:
OFF ROAD puolella siirrytään pois alkuperäisen mallisesta HANS tuen käytöstä ja siirrytään Amerikkalaisten sääntöjen vaatimaan omaan tukeen jolloin esim. tällä hetkellä löytyy HANS tukea käytettynä 240¤ / kpl + pk ja sitten ne " itse " asennettavat klipsit niihin kypäriin joissa on se HANS kiinnitys valmiina löytyy klipsit postikuluineen 45¤ Suomeen.

Tässä hinta tietoa niille jotka uskaltavat tilata tuotteet itse USAsta. 8)

tv mä joka narisen hinnoista :lol:
Löytyykös näistä se FIA-leima????

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 26.08.2008 11:59

....

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 26.08.2008 12:10

kprt kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:
gtdriver kirjoitti: Vielä kun saatas hansit ja fia-hyväksytyt varusteet jokkikseenkin....

Juu... eiköhän ne sinnekkin saada, muutama vuosi kun taas elellään herrojen talutusnuorassa...

kprt kirjoitti:Seuraavaksi voisi tehdä rajauksen, että alle 300.000¤ vuodessa ansaitsevat eivät saa kilpailija lisenssiä, niin paljonkohan tällä saataisiin lisää harrastajia lajiin ????
Ei olis ollenkaan huono sääntö... sais tämänkin ikuisen kitinän loppumaan...

Kitistää lisää kun nyt tykkäät ja sulla tuntuu tota rahaa olevan.
Niin ainakin itselläni pitäisi olla mikäli meinaan rallia ajaa joskus tai 2012 jälkeen niin yhden hinnaston mukaan laskettuna joudun sijoittamaan HANS yhteensopiviin varusteisiin + HANS tukeen yhteensä 2480¤ / autossa istuva henkilö...
Mielestäni tälläinen lähes 5000¤ ( 30000mk ) satsaaminen siihen, että ajat harrastuksena A-junnuissa vuodessa max. 3-4 rallia on aivan älytöntä.
Kun ottaa huomioon myös päälle tulevat ilmoittautumismaksut jotka kuulemma nousevat taas ensi vuodelle, lisenssi joka myös kuulemma kallistuu ensi vuodelle ja sitten vielä rallitutkinto jonka joudut käymään myös 5 vuoden välein 2009 alkaen, puhumattakaan kaikesta siitä mitä kilpailuissa kuluu.
Meinaatko vielä että 3000¤ autolla kannattaa ajaa rallia ??
Ja siksi myös epäilen että et itsekkään omista mitään 3000¤ autoa jos tosissaan ollaan.....
Mutta jos jotain hyvää hakee niin näköjään autoja / projekteja on tullut paljon myyntiin mistä jokainen voi kukkaronsa mukaan valita mieleisensä kilpailuvälineen jos on sitä rahaa millä ajaa :lol:
PALKOKASVIT POIS SIERAIMISTA...
Tarkoituksenani oli vittuilla yleisemmin, ei suoraan kellekkään... Opiskelijana ja harrastelija-kartturina voi lopettaa puheet rahiosta ennenkuin aloittaakaan... ja olispa edes se kolmen tonnin kilpuri, tällähetkellä omat ajot rajottuu jokkispuolelle...

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 26.08.2008 12:22

Carla kirjoitti: Itse olen käyttänyt ns. pehmeää niskatukea jo vuosia, mutta hans:ia kokeilleena ainakin minua se painaa älyttömästi solisluihin. Johtuuko kenties siitä, että olen nainen tai pienikokoisempi kuin miehet. Mene ja tiedä. Itselle olen ainakin kokenut riittävän tarpeelliseksi suojaksi ns. pehmeän niskatuen. Olen karusellin pyöriessä itse loukannut muinoin kohtuullisen ikävästi niskani, mutta siitä huolimatta en koe itse kohdallani tarpeelliseksi hans:ia, mutta näköjään muut päättävät siitä sitten puolestani. Hauska maa tämä Suomi :lol:
Meillä on kuskilla samainen hiertämisongelma. Sinulle voisi sopia Scrothin (naisille ja pienikokoisille) tekemä malli, jossa kaula on medium ja tukiosa "olkakapulat" leveydeltään small mallista. Olen ollut tehtaaseen yhteydessä ja kysellyt vastaavan M/L mallin tekemistä hieman paksumpikaulaisille miehille. Tuo voisi ratkaista ongelman, joka ainakin meillä on noussut esiin: large-mallissaolkakapulat ovat liian levällään ja estävät rattiliikkeitä takavetoautossa. medium-mallissa puolestaan ei veri kierrä päässä asti, joka ei ole oikein hyvä pitkän päälle sekään.

Kartturilla meillä on ollut HANS jo parin vuoden ajan ja nyt Keravalla sitä todella tarvittiin, kun nuottiriheestä johtunut ojaan törmäys tapahtui lähes nokka edellä ja auto pysähtyi jostain puolestatoistasadasta siihen paikkaan. Ei tullut edes niskat kipeiksi kakkoskuskilla.

- hannulehessaari

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 26.08.2008 16:57

By the way eli tietä pitkin....

Kuka valvoo näiden hansutukien kuntoa ja kuinka helposti ne vaurioituu?
-tulee vaan halvemmat lasikuiturakenteet kaulavaltimon lähellä aika -köh- epäterveelliseltä asialta.
Nimittäin kaverilta aikoinaan "räjähti" lasikuiturunkoinen "laatumerkin" penkki(uusi penkki kerrastä kokolailla poikki lantiovyön kohdilta) ja oli kyllä melkoisen terävät reunat tossa lantion yläpuolella...

Tällä en tyrmää hansun käyttöä vaan tuon esiin halvempien materiaalien riskit.

Avatar
Harri
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 83
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Harri » 26.08.2008 19:47

Jatkuva sääntöjen kiristäminen vähentänee harvakseen kisoihin osallistuvia harrastajia. Itsekin kyllästyin kahden auton ylläpitoon jo uuden penkkisäännön myötä. Tämän vuoksi luovuin rallin ajamisesta ja keskityin sprintin ajoon. Ennen uutta penkkisääntöä kummastakin autosta löytyi Recaro penkit ja laatuvyöt, nyt uudella penkin vanhentumissäännöllä siirryin halvempiin penkkeihin nuukuuden vuoksi.

Turvallisuus on tärkeää, mutta kohtuus kaikessa. Ehkei kaikkiin "kyläkisoihin" tarvita vimosen päälle turvavehkeitä. Sarjojen osakilpailuihin, jossa otetaan rankemmmin riskejä, voi olla fiksua tiukentaa vaatimuksia.

Syy lisääntyneisiin rajuihin ulosajoihin löytynee kuitenkin meistä kilpailijoista. Rallissa on ruvettu ottamaan menestymisen halussa aivan uskomattomia riskejä. Nyt sitten kaikki harrastajat joutuvat maskumiehiksi menestyshaluisten harkitun riskin oton takia.

Itsellä päätös luopua lähivuosina kilvanajamisesta helpottuu ainakin huomattavasti AKK:n ja FIA:n päätösten myötä. Itse en ole valmis uhraamaan noin suuria rahoja sääntöjen takia, vaikka rahaa olisikin ostaa kaikki uudet ajo kamat vaikka joka vuosi....

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 26.08.2008 19:54

Harri kirjoitti:Jatkuva sääntöjen kiristäminen vähentänee harvakseen kisoihin osallistuvia harrastajia. Itsekin kyllästyin kahden auton ylläpitoon jo uuden penkkisäännön myötä. Tämän vuoksi luovuin rallin ajamisesta ja keskityin sprintin ajoon. Ennen uutta penkkisääntöä kummastakin autosta löytyi Recaro penkit ja laatuvyöt, nyt uudella penkin vanhentumissäännöllä siirryin halvempiin penkkeihin nuukuuden vuoksi.

Turvallisuus on tärkeää, mutta kohtuus kaikessa. Ehkei kaikkiin "kyläkisoihin" tarvita vimosen päälle turvavehkeitä. Sarjojen osakilpailuihin, jossa otetaan rankemmmin riskejä, voi olla fiksua tiukentaa vaatimuksia.

Syy lisääntyneisiin rajuihin ulosajoihin löytynee kuitenkin meistä kilpailijoista. Rallissa on ruvettu ottamaan menestymisen halussa aivan uskomattomia riskejä. Nyt sitten kaikki harrastajat joutuvat maskumiehiksi menestyshaluisten harkitun riskin oton takia.

Itsellä päätös luopua lähivuosina kilvanajamisesta helpottuu ainakin huomattavasti AKK:n ja FIA:n päätösten myötä. Itse en ole valmis uhraamaan noin suuria rahoja sääntöjen takia, vaikka rahaa olisikin ostaa kaikki uudet ajo kamat vaikka joka vuosi....
Oon aika pitkälti samaa mieltä. Muutenkin kun noitten rallien määrä on vähenemässä aika rajusti uusien sääntöjen myötä (kuten toi NUSM!)

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 26.08.2008 20:29

Harri kirjoitti:Jatkuva sääntöjen kiristäminen vähentänee harvakseen kisoihin osallistuvia harrastajia. Itsekin kyllästyin kahden auton ylläpitoon jo uuden penkkisäännön myötä. Tämän vuoksi luovuin rallin ajamisesta ja keskityin sprintin ajoon. Ennen uutta penkkisääntöä kummastakin autosta löytyi Recaro penkit ja laatuvyöt, nyt uudella penkin vanhentumissäännöllä siirryin halvempiin penkkeihin nuukuuden vuoksi.

Turvallisuus on tärkeää, mutta kohtuus kaikessa. Ehkei kaikkiin "kyläkisoihin" tarvita vimosen päälle turvavehkeitä. Sarjojen osakilpailuihin, jossa otetaan rankemmmin riskejä, voi olla fiksua tiukentaa vaatimuksia.

Syy lisääntyneisiin rajuihin ulosajoihin löytynee kuitenkin meistä kilpailijoista. Rallissa on ruvettu ottamaan menestymisen halussa aivan uskomattomia riskejä. Nyt sitten kaikki harrastajat joutuvat maskumiehiksi menestyshaluisten harkitun riskin oton takia.

Itsellä päätös luopua lähivuosina kilvanajamisesta helpottuu ainakin huomattavasti AKK:n ja FIA:n päätösten myötä. Itse en ole valmis uhraamaan noin suuria rahoja sääntöjen takia, vaikka rahaa olisikin ostaa kaikki uudet ajo kamat vaikka joka vuosi....
Samoilla linjoilla.

Mun mielestä ulosajojen pahentuminen ei juurikaan johdu riskitasosta vaan parantuneesta pidosta (eli rengas ja alusta) ja sen takia vauhtia on enemmän mutkissa ja sitten kun tapahtuu niin tulos on pahempi. Eli huonompaa kumia alle niin vauhdit tippuu ja turvallisuus paranee. Ulosajomäärät saattaa kasvaa mutta riskit laskee ja rattimiehet erottuisi joukosta paremmin.

Kun nuo uudet säännöt tulee voimaan on penkkakeskusteluissa esille ajatus että autot pidetään mutta viralliset kisat jää väliin ja noissa testipaikoissa pidetään omaa hauskaa perinteisin välinein.

Avatar
miki81
Yleinen
Yleinen
Viestit: 170
Liittynyt: 27.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja miki81 » 26.08.2008 20:37

Jankos kirjoitti:
Harri kirjoitti:Jatkuva sääntöjen kiristäminen vähentänee harvakseen kisoihin osallistuvia harrastajia. Itsekin kyllästyin kahden auton ylläpitoon jo uuden penkkisäännön myötä. Tämän vuoksi luovuin rallin ajamisesta ja keskityin sprintin ajoon. Ennen uutta penkkisääntöä kummastakin autosta löytyi Recaro penkit ja laatuvyöt, nyt uudella penkin vanhentumissäännöllä siirryin halvempiin penkkeihin nuukuuden vuoksi.

Turvallisuus on tärkeää, mutta kohtuus kaikessa. Ehkei kaikkiin "kyläkisoihin" tarvita vimosen päälle turvavehkeitä. Sarjojen osakilpailuihin, jossa otetaan rankemmmin riskejä, voi olla fiksua tiukentaa vaatimuksia.

Syy lisääntyneisiin rajuihin ulosajoihin löytynee kuitenkin meistä kilpailijoista. Rallissa on ruvettu ottamaan menestymisen halussa aivan uskomattomia riskejä. Nyt sitten kaikki harrastajat joutuvat maskumiehiksi menestyshaluisten harkitun riskin oton takia.

Itsellä päätös luopua lähivuosina kilvanajamisesta helpottuu ainakin huomattavasti AKK:n ja FIA:n päätösten myötä. Itse en ole valmis uhraamaan noin suuria rahoja sääntöjen takia, vaikka rahaa olisikin ostaa kaikki uudet ajo kamat vaikka joka vuosi....
Samoilla linjoilla.

Mun mielestä ulosajojen pahentuminen ei juurikaan johdu riskitasosta vaan parantuneesta pidosta (eli rengas ja alusta) ja sen takia vauhtia on enemmän mutkissa ja sitten kun tapahtuu niin tulos on pahempi. Eli huonompaa kumia alle niin vauhdit tippuu ja turvallisuus paranee. Ulosajomäärät saattaa kasvaa mutta riskit laskee ja rattimiehet erottuisi joukosta paremmin.

Kun nuo uudet säännöt tulee voimaan on penkkakeskusteluissa esille ajatus että autot pidetään mutta viralliset kisat jää väliin ja noissa testipaikoissa pidetään omaa hauskaa perinteisin välinein.
Juu, vois muuan herra Sheikki alkaa suunnitella toimialan laajennusta rallin tai ainakin sprintin puolelle...

Vastaa Viestiin