Ajovarusteet 2010-

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Alusasu alle 300 eurolla!

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 26.08.2008 21:40

northwest kirjoitti:By the way eli tietä pitkin....

Kuka valvoo näiden hansutukien kuntoa ja kuinka helposti ne vaurioituu?
-tulee vaan halvemmat lasikuiturakenteet kaulavaltimon lähellä aika -köh- epäterveelliseltä asialta.
Nimittäin kaverilta aikoinaan "räjähti" lasikuiturunkoinen "laatumerkin" penkki(uusi penkki kerrastä kokolailla poikki lantiovyön kohdilta) ja oli kyllä melkoisen terävät reunat tossa lantion yläpuolella...

Tällä en tyrmää hansun käyttöä vaan tuon esiin halvempien materiaalien riskit.
Ainakin Scrothin HANS-tuki on hiilikuitua ja varsin vankka rakenteeltaan muutenkin. Lisäksi tuki on "joustavasti" kiinni harteilla. Me kysyimme tuen käyttöä kovan rasituksen jäljiltä ja stehtaalta kerrottiin, että jos tuessa ei näy päällepäin mitään vaurioita, sitä voidaan turvallisesti käyttää. Kypärän clipsien kiinnitys ja kypärän kunto niiden kohdalta pitää myös tarkastaa "käyttötilanteen" jälkeen.

Kokonaisuudessaan HANS tuen käytön vaatimus on minusta positiivinen asia. Tietyn tyyppisissä onnettomuustilanteissa sen merkitys on lähes turvavöiden luokkaa. Turvallisuuden kannalta pään suojausta on hyvä täydentää "korvallisella" penkillä. Silloin pään liikkeet ja retkahtelu pyörityksessä on suojattu joka suuntaan.

Ovathan nuo turvavälineet sika kalliita, mutta niin ei välttämättä tarvitse olla. Eli korkeisiin hintoihin ovat syynä ihan muut jutut kuin tuotteiden valmistuskustannukset. Kalleimmat ajoasut, hanskat, kengät, jne. maksavat enemmän kuin korkealaatuiset siviilivarusteet. Sparcon cool-kalsareiden hinnalla mies hankkii siviili-Juhoja koko eliniäkseen.

- hannulehessaari


- hannulehessaari

Avatar
vturunen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja vturunen » 26.08.2008 22:14

Oisko kellään tietoa,miten fia-hyväksytty ajopuku eroaa kansallisesti hyväksytystä?Tietysti materiaali ja leima on eroa,mutta käytännön tasolla?
Pitkän tulipalopalokuntakokemukseni mukaan,se mitä opetettu ja käytännössä koettu,ei materiaalierolla saavuteta tässä tapauksessa sitä ,mitä tunnutaan haettavan...
Siinä tilanteessa,jos on tuli perseessä ja lahkeet palaa kansallisesta ajopuvusta,ei fia-pukukaan pelasta...ei vaikka olis asbestipuku päällä!!Siinä lämpötilassa on keuhkot jo tuhoutuneet myrkky-ja savukaasuihin. Tällä logiikalla seuraavaksi pitäisi hankkia paineilmalaitteet,jolloin fia-puku ehkä pelastaisi..No,toivotaan ettei näin käy koskaan,..sammutusjärjestelmä kyllä pelastaa,jos sellainen on.
Olisi varmaan reilua AKK:n toimesta ilmoittaakin suoraan,että kellä ei ole 50 000 euron vuosibudjettia,lisenssiä ei myönnetä...
Todellinen turvallisuuden hakeminen on tottakai paikallaan,kunhan se ei tule sillä hintalapulla varusteen päällä...jolla leima maksetaan.
Ikävää puhua rahasta,varsinkin kun sitä ei ole... :( Kallis turvallista,niinkö?

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.08.2008 00:20

vturunen kirjoitti:Oisko kellään tietoa,miten fia-hyväksytty ajopuku eroaa kansallisesti hyväksytystä?Tietysti materiaali ja leima on eroa,mutta käytännön tasolla?
Pitkän tulipalopalokuntakokemukseni mukaan,se mitä opetettu ja käytännössä koettu,ei materiaalierolla saavuteta tässä tapauksessa sitä ,mitä tunnutaan haettavan...
Sä...
Todellinen turvallisuuden hakeminen on tottakai paikallaan,kunhan se ei tule sillä hintalapulla varusteen päällä...jolla leima maksetaan.
Ikävää puhua rahasta,varsinkin kun sitä ei ole... :( Kallis turvallista,niinkö?
Ulkomuistista sanoisin, että kansallinen puku voi olla yksikerroksinenkin, kun FIA -puku on vähimyään kaksi (3?) kerroksinen. Eiköhän noilla kerroksilla saada parempi paloturvallisuus aikaan. Jos muita eroja mayeriaalin lisäksi on, lienee niiden merkitys melko vähäinen. Tuli on tummetusti huono isäntä eikä ja siltä suojautuminen o järkevää. Yritin tässä muistella, onko Suomessa nyttemmin käytettävällä rallikalustolla yksikään kilpailija vahingoittunut vakavasti tulesta. No toisaalta yksikin tapaus olisi liikaa. Aiemmin tuli oli formuloissa ja erilaisissa urheiluautokilpailuissa vakava uhka ja onhan ralliautojakin palanut niin Suomessa kuin muualla.

FIA hyväksyntä todellakin nostaa tuotteiden hintoja kohtuuttomasti siihen nähden, että tuotteiden laatu ei ainakaan tekokustannuksia nosta, vaikka toetyt normit täytetäänkin. Täydet varusteet molemmille lukeille penkkaineen ja vöineen nousevat helposti välille 4.000 - 12.000 euroa. On siinä ainakin palkkatyöläisellä maksamista. Tuohon sitten auto päälle, niin naimisissa olevilla alkaa olla liittokin helposti katkolla. "Sori vaan vaimo, mutta tänä vuonna ei meidän perhe lomaile, kun rahat menevät FIA -kalsareihin".

Minusta kaikki 2010 tulevat varustevaatimukset ovat paikallaan, mitä turvallisuuden lisäämiseen tulee. Se, että hyväksytyt varusteet ovat ylihinnoiteltuja sensijaan pännii, vaikka itselläni onkin hyvä sponssi :D Toki osa noista uusista jutuista (esim. pitkät kalsarit) eivät ole ihan prioriteettimielessä kärjessä. Itse pidän kaarien vaatimusten tiukentamista ja korvallisten penkkien käyttöä paljon tärkeämpinä turvallisuustekijöinä. Suomessa tapahtuu ralleissa ehkä muutama sata ulosajoa vuodessa, joten turvakehikkoa tarvitaan joka rallissa. Sensijaan kuljettajat ovat tulen uhkaamina varsin harvoin- Jollan Sparkon kalsareiden hinnalla tekisi jo ihmeitä turvakaarien parantelussa.

-hannulehessaari

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 27.08.2008 07:27

hannulehessaari kirjoitti: Minusta kaikki 2010 tulevat varustevaatimukset ovat paikallaan, mitä turvallisuuden lisäämiseen tulee. Se, että hyväksytyt varusteet ovat ylihinnoiteltuja sensijaan pännii, vaikka itselläni onkin hyvä sponssi :D Toki osa noista uusista jutuista (esim. pitkät kalsarit) eivät ole ihan prioriteettimielessä kärjessä. Itse pidän kaarien vaatimusten tiukentamista ja korvallisten penkkien käyttöä paljon tärkeämpinä turvallisuustekijöinä. Suomessa tapahtuu ralleissa ehkä muutama sata ulosajoa vuodessa, joten turvakehikkoa tarvitaan joka rallissa. Sensijaan kuljettajat ovat tulen uhkaamina varsin harvoin- Jollan Sparkon kalsareiden hinnalla tekisi jo ihmeitä turvakaarien parantelussa.

-hannulehessaari
Tismalleen samaa mieltä. Mulla vaan ei ole hyvää sponssia, joten omasta
pussista noikin on kaivettava. Kai se on ruvettava kaurapuurodieetille. :lol:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.08.2008 09:30

gtdriver kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:
Tismalleen samaa mieltä. Mulla vaan ei ole hyvää sponssia, joten omasta
pussista noikin on kaivettava. Kai se on ruvettava kaurapuurodieetille. :lol:
Minä olen jo yli kymmenen vuoden ajan syönyt puuroa joka aamu- Puuro on edullista, hyvää ja ravitsevaa. Minun sponssini on vaimoni, joka ei puutu vanhoihin autoihini, kun minä en puutu hänen vanhoihin kippoihinsa.

- hannulehessaari :D

Avatar
JiiKoo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 130
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja JiiKoo » 27.08.2008 09:51

vturunen kirjoitti:Oisko kellään tietoa,miten fia-hyväksytty ajopuku eroaa kansallisesti hyväksytystä?Tietysti materiaali ja leima on eroa,mutta käytännön tasolla?
Ajopuvusta en tiedä, mutta jokin aika sitten ostin vielä tuolloin FIA hyväksymättömän kypärähupun ja silloin itse myyjä kertoi, että jahka siihen FIA leima saadaan, niin hinta tuplaantuu. Itse tuote ei kuitenkaan muutu mihinkään.

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 27.08.2008 11:03

hannulehessaari kirjoitti:
gtdriver kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:
Tismalleen samaa mieltä. Mulla vaan ei ole hyvää sponssia, joten omasta
pussista noikin on kaivettava. Kai se on ruvettava kaurapuurodieetille. :lol:
Minä olen jo yli kymmenen vuoden ajan syönyt puuroa joka aamu- Puuro on edullista, hyvää ja ravitsevaa. Minun sponssini on vaimoni, joka ei puutu vanhoihin autoihini, kun minä en puutu hänen vanhoihin kippoihinsa.

- hannulehessaari :D
Ei tuo dieetti muuten haittais, mutta kun mä en pidä kaurapuurosta! :lol:

Avatar
OJR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 216
Liittynyt: 08.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja OJR » 27.08.2008 11:33

gtdriver kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti: Minusta kaikki 2010 tulevat varustevaatimukset ovat paikallaan, mitä turvallisuuden lisäämiseen tulee. Se, että hyväksytyt varusteet ovat ylihinnoiteltuja sensijaan pännii, vaikka itselläni onkin hyvä sponssi :D Toki osa noista uusista jutuista (esim. pitkät kalsarit) eivät ole ihan prioriteettimielessä kärjessä. Itse pidän kaarien vaatimusten tiukentamista ja korvallisten penkkien käyttöä paljon tärkeämpinä turvallisuustekijöinä. Suomessa tapahtuu ralleissa ehkä muutama sata ulosajoa vuodessa, joten turvakehikkoa tarvitaan joka rallissa. Sensijaan kuljettajat ovat tulen uhkaamina varsin harvoin- Jollan Sparkon kalsareiden hinnalla tekisi jo ihmeitä turvakaarien parantelussa.

-hannulehessaari
Tismalleen samaa mieltä. :lol:
Olen katsellut tälläkin palstalla myynnissä esimerkiksi äffäläisiä M3-Bemareita, joissa on minimikaaret: ei kattoputkia, ei oviristikoita, ei kiviputkia, ei oviaukkojen kolmiotukia kahdesta diagonaalista tai läpikorinkaarista puhumattakaan. Samanlailla varustettua vähän vanhempaa mutta varsin liikkuvaa nelivetokilpuria katselin taannoin livenä. Jos jotkut eivät uskalla enää ilman HANSia mennä kilpurin kyytiin, niin alkaisiko kalliista kaulurista huolimatta em. kaltaisessa autossa kuitenkin näitä turvallisuustietoisiakin vähän jännittää?

Toistan itseäni: turvallisuuden parantaminen on lajin kehittämisen ykkösasia mutta prioriteetteja pitäisi vähän miettiä eikä aina juoksujalkaa sännätä kaiken uuden perässä perälaidan vuotaessa. Hannu tiivisti hyvin: hyviä kaaria tarvitaan joka töksyssä mutta autoon palamisen riski on lopulta lähes häviävän pieni, varsinkin kun sitä nyt jo torjutaan mm. turvatankki- ja paloseinäsäännöillä. Lisäksi edellä todettiin myös toinen hyvä pointti; kun koppiautossa tuli on lahkeessa kiinni on palamaton alusasu tai tossut sitten suhteellisen yhdentekevä asia. Jokainenhan varmasti jo nyt tajuaa käyttää puuvillaisia alusvaatteita jotka ei myöskään käytännössä pala eikä sula iholle.

Jos nyt päätettyjen sääntöuudistusten harrastajakohtaisia kustannuksia vastaavalla keskimääräisellä summalla pitäisikin parantaa autojen kaaria ja vaikka vaihtaa vielä käytössä olevat 1986-standardin mukaiset ajovarusteet uusimman standardin mukaisiin, tuskin tulisi ollenkaan näin paljoa keskustelua. Miksi? Siksi että kustannuksissa nähtäisiin todellinen panostusta vastaava turvallisuusvaikutus. Vaikka meidän harrastajien joukkoon mahtuu monenlaista suheltajaa ja monet säännöt rajoittavat kaikkia vain muutaman vatipään takia, on silti mielestäni nyt aika moni yleisesti ottaen vastuulliseksi harrastajaksi katsottava nyt todennut että sinne petäjään pakitetaan yhteisen eteenpäin pyrkimisen sijaan.

Asia hieman karkaa, mutta jälleen esiin tullut vauhtien kasvaminen ja niiden rajoittaminen turvallisuuden parantamiseksi on minun mielestäni todella keskeinen asia. Jos harrastamisen koko kustannuksista puhutaan niin eihän paljon parjattu kattojärjestö ennen tätä ole niitä kustannuksia kovin paljoa lisännyt. Lisenssi on edelleen hyvin halpa moniin muihin urheilulajeihin verrattuna, kursseja ei tarvi kuitenkaan kovin isolla rahalla käydä, kisojen osallistumismaksuista melko pieni osa menee AKK:lle ja ei se kalleimpia kattojärjestöjä ole myöskään organisaatiokustannuksen osalta, ottaen huomioon että AKK tekee mm. Neste Rallin ympärillä aika hyvää bisnestä jolla rahoittaa omaa toimintaansa. Kisojen järjestämisen kallistumisen lisäksi aika ison osan kustannusnoususta ovat tehneet harrastajat itse. Tehdään hitosti kalliimpia autoja kun lujempaa pitää päästä, ostetaan valtavasti renkaita kun aina pitää olla uutta alle, kuljetus- ja huoltokalustot varikkotelttoineen ja paineilmaleluineen on vimpan päälle. Voidaan paremmilla vehkeillä ottaa isompia riskejä ja kun lipeää niin sitten lipeää monesti huolella.

Jos on taustat kunnossa niin mitäs siitä, antaa mennä. Kuitenkin niin kauan kun riittää kilpailijoita jotka ovat valmiita maksamaan esimerkiksi vauhtiosista, valmiista autoista, huippurenkaista ja oheisvarusteista suunnilleen mitä tahansa, ne pysyvät kaikille kalliina. Samalla menestyminen pysyy liikaa rahakysymyksenä tarvittavan ajotaidon lisäksi. Tämä lyö kuitenkin korville niitä, jotaka parin tonnin autolla haluaisivat harrastella jaloa lajia silloin tällöin. Kaikki lajiin liittyvät materiaalit pysyvät kalliina myös heille ja "rahamiesten" lisääntyvän vauhdin myötä myös pikkukinnereillä ajaville lankeaa nyt suhteettoman suuria turvavarustevaatimuksia vaikka riskien voisi katsoa olevan monella tavalla ratkaisevasti pienempiä, joskaan ei toki olemattomia.

Edellä oleva on toki vähän yksioikoinen tiivistelmä, pointti tullee kuitenkin esille. Harrastajien yhteisellä sopimuksella asiaan tuskin saadaan muutosta: kaikki valittavat homman kalleutta mutta monella menestymisen halu on niin kova että ennemmin tingitään vaikka siitä perheen leivästä kuin lähdetään laskemaan vauhtia vapaaehtoisesti rahasäästöjen nimissä. Kuitenkin renkaiden huonontaminen säännöillä olisi tasapuolisena, yksinkertaisena keinona kurssin muuttamiseen omasta mielestäni vähintään nerokas. Pidon heikentyessä vauhdit putoavat väkisin, johan sen järki sanoo että ei sinne mutkaan voi entiseen malliin puskea. Näin ollen ulosajojen ei pitäisi lisääntyä kun vauhti sovitetaan käytössä olevan pidon mukaiseksi. Sen sijaan sattuvien ulosajojen seuraukset lievenisivät varmasti. Rengaskulut luonnollisesti putoaisivat murto-osaan jos esimerkiksi voitaisiin käyttää siviilikäytössä jo elähtäneitä kitkarenkaita. Niitä saa kierroksen satasella ja kierrätyskin voi paljon paremmin. Teiden kuluminen vähenee olennaisesti eli kisojen järjestäminen helpottuu ja halpenee -> osallistumismaksuja voidaan jälleen laskea. Pidon vähetessä ei hirveistä tehoistakaan enää ole hyötyä joten autot voitaisiin tehdä halvemmalla ja homma siirtyisi entistä enemmän ranteisiin. Halvemmallakin voisi siis pärjätä ja varmasti saataisiin uudenlaisia autoja mukaan kisoihin. Vauhtien laskeminen ei välttämättä hirveästi söisi näyttävyyttäkään yleisöltä, varmsti ainakin liippejä ja leveitä linjoja nähtäisiin vähintään entiseen malliin.

Ainakin omasta mielestäni hieno ajatus vaan ei koskaan tule menemään läpi, koska isossa maailmassahan vedetään huippupyörillä ja siksi meilläkin pitää mennä samaa rataa kun kaikkihan me tähdätään MM-sarjaan tallikuskeiksi. Ymmärrän että tämä ajatus ei esimerkiksi SM-sarjaan voisi edetäkään, mutta todella toivon että taannoin AKK:sta väläytetty siviilipyöräluokkien kokeilu tulisi pian kisoihin mukaan. Uskon sen saavan ainakin niin paljon kannatusta ja kiinnostusta että nähtäisiin onko jutussa itua. Varovaisesti ajatellen se voisi johtaa vaikka siihen että joku rohkea seura järjestäisi vaikka pienoisrallina kokonaan siviilipyöräkisan ja pystyisi osoittamaan asian positiivisen kustannusvaikutuksen kilpailijoille ja lajin mukautumismahdollisuudet vastahakoisille tienpitäjille. Edelleen olisi mahdollista ajaa rallipyörällä siellä missä luokat on ja samalla tavoin siviilirenkailla luokan sisällä tasapuolisesti kun sellainen luokka järjestettäisiin. No, tässä vaiheessahan heräsin ja muistin rallirenkaiden myynnin olevan aika hyvää bisnestä (on tosipohjaista tietoa) joten varmaan käy Kellokukantiellä saunanovi sen verran taajaan että ei ole tällaisesta tulevaisuudesta pelkoa.

Minusta on tullut tämän aiheen myötä taas tällainen epävirallinen Ralli.netin pakinoitsija mutta enköhän jo taas ole sanottavani sanonut ja olen hetken hiljaa. Toivotaan kaikille kuitenkin edelleen mukavia hetkiä harrastuksen parissa sääntö- ja kustannustodellisuuden kurimuksesta huolimatta. Ralli on rahamiesten harrastus luki eräänkin kilpa-auton takalasissa. Tosi on, mutta moni tekisi hommaa kuitenkin mieluummin suurella sydämellä. Sitä kun ei saa kuitenkaan edes mitenkään pantattua.


PS. Mukana vielä kuvaa pyöristä, jollaisilla kaksivetoiset ajeli marraskuussa Rally del Atlanticoa Uruguayssa. Voidaan puhua extreme-sorakisasta teiden ollessa välillä sellaista kivikkoa ettei meillä nähdä koskaan. Kyllä vaan näilläkin läpi tultiin eikä syönyt tietä miksikään. Ja lukee kumin kyljessä että 'Racing', olisi siis kuitenkin "kisapyörää" niille jotka sitä ovat vailla...

Kuva

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 27.08.2008 13:06

gtdriver kirjoitti:omasta
pussista noikin on kaivettava
Kun katselee mitä tulee/tulisi kustantamaan harrastuksen pariin paluu niin omia pusseja on vaan varaa kaivaa tällä menolla...

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Ajovarusteet Sprint-kilpailuissa

Viesti Kirjoittaja Midas » 27.08.2008 13:38

Juttelin tänään Risto Laineen (Akk motorsport) kanssa ajovarustesäännöistä!

-Sprint kilpailuissa on toistaiseksi käytössä vanha kansallisten kisojen ajovarustesääntö => eli 1-kerros Proban ajopuvut, kokonaan mokkanahkaiset ajokengät, Iso 6940 hyväksytyt ajokäsineet jne. käyvät !!!

Kypärähupuista!

Kansallisen kisan kypärähuppu on 1-kerroksinen Nomex-huppu joka maksaa noin 24:- euroa. Fia 8856-2000 hyväksytty kypärähuppu on 2-kerroksinen Nomex-huppu ja maksaa noin 39:- euroa

=> hintaeron pääsääntöisesti tekee isompi määrä Nomex-kangasta sekä 2-kerros kypärähuppu on käytetty testattava (palo, materiaali, ompelu jne.) erikseen määrätyissä testausyrityksissä... 1-kerros huppua ei tarvitse tällätavalla hyväksyttää/testauttaa...

Tämä sama toimenpide tehdään aina kaikissa Fia 8856-2000 hyväksytyissä ajovarusteissa; alusasut, sukat, kengät, hanskat, ajopuvut jne. aina tuotteen valmistajan puolesta jotta voidaan käyttää Fia 8856-2000 standartia...

Jari Björk

Avatar
JUSE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 16.06.2004 00:00
Paikkakunta: Pösölandia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JUSE » 27.08.2008 14:04

[
Olen katsellut tälläkin palstalla myynnissä esimerkiksi äffäläisiä M3-Bemareita, joissa on minimikaaret: ei kattoputkia, ei oviristikoita, ei kiviputkia, ei oviaukkojen kolmiotukia kahdesta diagonaalista tai läpikorinkaarista puhumattakaan. Samanlailla varustettua vähän vanhempaa mutta varsin liikkuvaa nelivetokilpuria katselin taannoin livenä. Jos jotkut eivät uskalla enää ilman HANSia mennä kilpurin kyytiin, niin alkaisiko kalliista kaulurista huolimatta em. kaltaisessa autossa kuitenkin näitä turvallisuustietoisiakin vähän jännittää?

Toistan itseäni: turvallisuuden parantaminen on lajin kehittämisen ykkösasia mutta prioriteetteja pitäisi vähän miettiä eikä aina juoksujalkaa sännätä kaiken uuden perässä perälaidan vuotaessa. Hannu tiivisti hyvin: hyviä kaaria tarvitaan joka töksyssä mutta autoon palamisen riski on lopulta lähes häviävän pieni, varsinkin kun sitä nyt jo torjutaan mm. turvatankki- ja paloseinäsäännöillä. Lisäksi edellä todettiin myös toinen hyvä pointti; kun koppiautossa tuli on lahkeessa kiinni on palamaton alusasu tai tossut sitten suhteellisen yhdentekevä asia. Jokainenhan varmasti jo nyt tajuaa käyttää puuvillaisia alusvaatteita jotka ei myöskään käytännössä pala eikä sula iholle.

Jos nyt päätettyjen sääntöuudistusten harrastajakohtaisia kustannuksia vastaavalla keskimääräisellä summalla pitäisikin parantaa autojen kaaria ja vaikka vaihtaa vielä käytössä olevat 1986-standardin mukaiset ajovarusteet uusimman standardin mukaisiin, tuskin tulisi ollenkaan näin paljoa keskustelua. Miksi? Siksi että kustannuksissa nähtäisiin todellinen panostusta vastaava turvallisuusvaikutus. Vaikka meidän harrastajien joukkoon mahtuu monenlaista suheltajaa ja monet säännöt rajoittavat kaikkia vain muutaman vatipään takia, on silti mielestäni nyt aika moni yleisesti ottaen vastuulliseksi harrastajaksi katsottava nyt todennut että sinne petäjään pakitetaan yhteisen eteenpäin pyrkimisen sijaan.

Asia hieman karkaa, mutta jälleen esiin tullut vauhtien kasvaminen ja niiden rajoittaminen turvallisuuden parantamiseksi on minun mielestäni todella keskeinen asia. Jos harrastamisen koko kustannuksista puhutaan niin eihän paljon parjattu kattojärjestö ennen tätä ole niitä kustannuksia kovin paljoa lisännyt. Lisenssi on edelleen hyvin halpa moniin muihin urheilulajeihin verrattuna, kursseja ei tarvi kuitenkaan kovin isolla rahalla käydä, kisojen osallistumismaksuista melko pieni osa menee AKK:lle ja ei se kalleimpia kattojärjestöjä ole myöskään organisaatiokustannuksen osalta, ottaen huomioon että AKK tekee mm. Neste Rallin ympärillä aika hyvää bisnestä jolla rahoittaa omaa toimintaansa. Kisojen järjestämisen kallistumisen lisäksi aika ison osan kustannusnoususta ovat tehneet harrastajat itse. Tehdään hitosti kalliimpia autoja kun lujempaa pitää päästä, ostetaan valtavasti renkaita kun aina pitää olla uutta alle, kuljetus- ja huoltokalustot varikkotelttoineen ja paineilmaleluineen on vimpan päälle. Voidaan paremmilla vehkeillä ottaa isompia riskejä ja kun lipeää niin sitten lipeää monesti huolella.

Jos on taustat kunnossa niin mitäs siitä, antaa mennä. Kuitenkin niin kauan kun riittää kilpailijoita jotka ovat valmiita maksamaan esimerkiksi vauhtiosista, valmiista autoista, huippurenkaista ja oheisvarusteista suunnilleen mitä tahansa, ne pysyvät kaikille kalliina. Samalla menestyminen pysyy liikaa rahakysymyksenä tarvittavan ajotaidon lisäksi. Tämä lyö kuitenkin korville niitä, jotaka parin tonnin autolla haluaisivat harrastella jaloa lajia silloin tällöin. Kaikki lajiin liittyvät materiaalit pysyvät kalliina myös heille ja "rahamiesten" lisääntyvän vauhdin myötä myös pikkukinnereillä ajaville lankeaa nyt suhteettoman suuria turvavarustevaatimuksia vaikka riskien voisi katsoa olevan monella tavalla ratkaisevasti pienempiä, joskaan ei toki olemattomia.

Edellä oleva on toki vähän yksioikoinen tiivistelmä, pointti tullee kuitenkin esille. Harrastajien yhteisellä sopimuksella asiaan tuskin saadaan muutosta: kaikki valittavat homman kalleutta mutta monella menestymisen halu on niin kova että ennemmin tingitään vaikka siitä perheen leivästä kuin lähdetään laskemaan vauhtia vapaaehtoisesti rahasäästöjen nimissä. Kuitenkin renkaiden huonontaminen säännöillä olisi tasapuolisena, yksinkertaisena keinona kurssin muuttamiseen omasta mielestäni vähintään nerokas. Pidon heikentyessä vauhdit putoavat väkisin, johan sen järki sanoo että ei sinne mutkaan voi entiseen malliin puskea. Näin ollen ulosajojen ei pitäisi lisääntyä kun vauhti sovitetaan käytössä olevan pidon mukaiseksi. Sen sijaan sattuvien ulosajojen seuraukset lievenisivät varmasti. Rengaskulut luonnollisesti putoaisivat murto-osaan jos esimerkiksi voitaisiin käyttää siviilikäytössä jo elähtäneitä kitkarenkaita. Niitä saa kierroksen satasella ja kierrätyskin voi paljon paremmin. Teiden kuluminen vähenee olennaisesti eli kisojen järjestäminen helpottuu ja halpenee -> osallistumismaksuja voidaan jälleen laskea. Pidon vähetessä ei hirveistä tehoistakaan enää ole hyötyä joten autot voitaisiin tehdä halvemmalla ja homma siirtyisi entistä enemmän ranteisiin. Halvemmallakin voisi siis pärjätä ja varmasti saataisiin uudenlaisia autoja mukaan kisoihin. Vauhtien laskeminen ei välttämättä hirveästi söisi näyttävyyttäkään yleisöltä, varmsti ainakin liippejä ja leveitä linjoja nähtäisiin vähintään entiseen malliin.

Ainakin omasta mielestäni hieno ajatus vaan ei koskaan tule menemään läpi, koska isossa maailmassahan vedetään huippupyörillä ja siksi meilläkin pitää mennä samaa rataa kun kaikkihan me tähdätään MM-sarjaan tallikuskeiksi. Ymmärrän että tämä ajatus ei esimerkiksi SM-sarjaan voisi edetäkään, mutta todella toivon että taannoin AKK:sta väläytetty siviilipyöräluokkien kokeilu tulisi pian kisoihin mukaan. Uskon sen saavan ainakin niin paljon kannatusta ja kiinnostusta että nähtäisiin onko jutussa itua. Varovaisesti ajatellen se voisi johtaa vaikka siihen että joku rohkea seura järjestäisi vaikka pienoisrallina kokonaan siviilipyöräkisan ja pystyisi osoittamaan asian positiivisen kustannusvaikutuksen kilpailijoille ja lajin mukautumismahdollisuudet vastahakoisille tienpitäjille. Edelleen olisi mahdollista ajaa rallipyörällä siellä missä luokat on ja samalla tavoin siviilirenkailla luokan sisällä tasapuolisesti kun sellainen luokka järjestettäisiin. No, tässä vaiheessahan heräsin ja muistin rallirenkaiden myynnin olevan aika hyvää bisnestä (on tosipohjaista tietoa) joten varmaan käy Kellokukantiellä saunanovi sen verran taajaan että ei ole tällaisesta tulevaisuudesta pelkoa.

Minusta on tullut tämän aiheen myötä taas tällainen epävirallinen Ralli.netin pakinoitsija mutta enköhän jo taas ole sanottavani sanonut ja olen hetken hiljaa. Toivotaan kaikille kuitenkin edelleen mukavia hetkiä harrastuksen parissa sääntö- ja kustannustodellisuuden kurimuksesta huolimatta. Ralli on rahamiesten harrastus luki eräänkin kilpa-auton takalasissa. Tosi on, mutta moni tekisi hommaa kuitenkin mieluummin suurella sydämellä. Sitä kun ei saa kuitenkaan edes mitenkään pantattua.


PS. Mukana vielä kuvaa pyöristä, jollaisilla kaksivetoiset ajeli marraskuussa Rally del Atlanticoa Uruguayssa. Voidaan puhua extreme-sorakisasta teiden ollessa välillä sellaista kivikkoa ettei meillä nähdä koskaan. Kyllä vaan näilläkin läpi tultiin eikä syönyt tietä miksikään. Ja lukee kumin kyljessä että 'Racing', olisi siis kuitenkin "kisapyörää" niille jotka sitä ovat vailla...

Kuva[/quote]


Olipa asiallista tekstiä. Mukava kun joku myös esittää vaihtoehtoja rakkaan lajimme hyväksi :D

Avatar
Charter
Yleinen
Yleinen
Viestit: 251
Liittynyt: 01.07.2005 00:00
Paikkakunta: Kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja Charter » 27.08.2008 21:20

Minun mielipiteeni ko.asiaan on,että kyllähän turvallisuus on pääasia rakkaassa harrastuksessamme,mutta johonkin se raja pitäis vetää/pitää riittää tietyt asiat!Tosiasia on,että tämän vuosituhannen aikana rallin harrastaja määrät on olleet laskussa ja laskevat edelleen(jostain kumman syystä)Tavan duunarilla ei yksinkertaisesti ole varaa enää tän viimeisimmän villityksen jälkeen HARRASTAA!ei mulla ainaskaan...
Buhhahhaa...!

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Stilon Kypärät!

Viesti Kirjoittaja Midas » 29.08.2008 21:31

Tämä tiedoitus koskee niitä STILON kypäriä, joissa on:

-Tehdastekoiset Hans-reijät
tai
-Tehdastekoiset Sea Hans-reijät

Neuvotteluissa tehtaan ja tuotemerkin haltijan kanssa on päästy positiiviseen tulokseen...

Kaikkiin edellämainittuihin STILON kypäriin saadaan JÄLKIKÄTEEN asentaa Suomessa Hans-clipsit sekä liimata FIA hologram-tarra !!!

Käynnissä on neuvottelut valmistajan kanssa Hans-clipsien hinnan alentamiseksi!

Tästä syystä ei voi vielä vahvistaa Hans-clipsien, asennuksen sekä FIA Hologram-tarran hintaa... sekä mahdollisia hyväksyttyjä asennusliikkeitä...

Jari Björk

Avatar
heikkik
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 16.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja heikkik » 30.08.2008 09:02

Jos vielä sen verran sohis alkuperäistä aihetta.
Kyllä näillä fia hommilla halutaan pois kilpailuista köyhien rupiset romut ja samalla menee paskaisissa farkuissa kulkevat hemmot joilla ne ois ajanut. ELI, tulevaisuudessa rallia ajaa vain ne joitten isillä on mettiä tai jotain perintöjä. Saadaanpahan lajin edustettavuus hienoksi kun pannaan homma riittävän tyyriiksi. Joku hernenokka kummiskin nyt ajattelee ettei ne nyt lisä varusteet paljon maksa. Mutta jos taas lisä hinta on saman verran mitä meikäläisen koko peltilehmä maksaa, voi jo miettiä rahallisten panostuksien mittasuhteita. Tuumasihan aikaisemmin joku öky ettei rallia sais harrastaa muut kuin ne jotka tienaa väh. 300000 ¤ vuosi. Tämän voi jokainen lukea katkeruutena koska itse olen aivan aikuisten oikeasti tykännyt lajista ja nyt näyttää jo tulevaisuus tosi pahalle. On nimittäin tullut ajeltua pari kolme kisaa vuodessa sillä rupisella romulla joka kulkee max. tasan 150 km/h ja mehtään ei ole tullut ajettua pahemmin aikoihin, koska jos harrastas riski rajoilla koko ajan, loppuisi mieluisa touhu vielä toden näköisemmin. Meillä kun ollut tapana nauttia rallista tai rallisprintistä eikä me olla oltu siellä pilaamassa omaa päivää. Onneksi talon vieressä on peltoa mihin voi edelleen mennä pörrään.
Ja vielä näistä kaupan hinnoista, on nimittäin ollut aika erikoinen juttu aina kun itse ollaan kyselty varusteita niin valitettavasti ei just niitä edullisia ole. Varmaan johtunee siitä ettei taaskaan ole niitä "suhteita" mihkään eikä osaa tingata pätkääkään.
Ens vuonna ois tarkoitus juhlia "tiimin" kanssa 20 vuotis taivalta mieluisan harrastuksen parissa. Kivaa on ollut meidänkin tasolla, meidän omalla rakkaalla kaivoämpärillä ajellessa. Ei ole muuten lommoja pahemmin tarrat peitellut vuosien varrella.

Voi vain kaiholla muistella aikaa kun oltiin lähdössä -89 Pohjolaan 1 korin eskolla. Jokainen voi tehdä aikamatkan mielessään mihin tämä laji on mennyt ja mitä on tapahtunut tässä ajassa. Meillä oli jo silloin lähes samat varusteet mutta huomattavasti halvemmalla, enkä muista näissä aloittelijoiden kisoissa pahoja sattuneen.
Joku fiksu jo huomauttikin aikaisemmin ettei harrastajia pitäisi rangaista MM tason värkeillä, niillä kun tahtoo olla MM tason hinnatkin.

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 30.08.2008 12:09

Lainaus edellisesti kirjoituksesta:
#Ja vielä näistä kaupan hinnoista, on nimittäin ollut aika erikoinen juttu aina kun itse ollaan kyselty varusteita niin valitettavasti ei just niitä edullisia ole. Varmaan johtunee siitä ettei taaskaan ole niitä "suhteita" mihkään eikä osaa tingata pätkääkään. #

Valitettavasti osa Suomalaisista autourheilukauppojen web-sivuista on sellaisia mitä ei päivitetä/on päivetty joskus !

Sivustot jotka eivät ole ajantasalla antavat kuluttajille väärän hinta- ja saatavuus informaation tuotteesta! Väärä saatavuus- ja hinta informaatio pääsääntöisesti vääristää kilpailua, koska tuotetta ei välttämättä ole saatavilla tai hintataso on aivan jotain muuta kuin sivulla oleva hinta antaa ymmärtää (yleensä hinta pakkaa olemaan korkampi)...

Yhtenä suurena ongelmana näen myös sen, että liikkeiden web-sivuilla on paljon tarjontaa tuotteista mutta siellä ei selvästi kerrota onko kyseisiä tuotteita esillä/varastossa (onko ikinä ollutkaan?),jos asiakas esim. tulee ostoksille myymälään!
=> jos esim. näytetuotetta ei ole esillä myymälässä tuntee asiakas helposti itseään "petetyksi", koska hänelle on annettu aivan toisenlainen mielikuva asiasta!

Näissä edellämainityissa asioissa jokainen liike "tamplaa tyylillään" ja loppukädessä ostava asiakas ratkaisee itsenäisesti mistä liikkeestä hankintansa suorittaa...

Jari Björk

Vastaa Viestiin