[
Olen katsellut tälläkin palstalla myynnissä esimerkiksi äffäläisiä M3-Bemareita, joissa on minimikaaret: ei kattoputkia, ei oviristikoita, ei kiviputkia, ei oviaukkojen kolmiotukia kahdesta diagonaalista tai läpikorinkaarista puhumattakaan. Samanlailla varustettua vähän vanhempaa mutta varsin liikkuvaa nelivetokilpuria katselin taannoin livenä. Jos jotkut eivät uskalla enää ilman HANSia mennä kilpurin kyytiin, niin alkaisiko kalliista kaulurista huolimatta em. kaltaisessa autossa kuitenkin näitä turvallisuustietoisiakin vähän jännittää?
Toistan itseäni: turvallisuuden parantaminen on lajin kehittämisen ykkösasia mutta prioriteetteja pitäisi vähän miettiä eikä aina juoksujalkaa sännätä kaiken uuden perässä perälaidan vuotaessa. Hannu tiivisti hyvin: hyviä kaaria tarvitaan joka töksyssä mutta autoon palamisen riski on lopulta lähes häviävän pieni, varsinkin kun sitä nyt jo torjutaan mm. turvatankki- ja paloseinäsäännöillä. Lisäksi edellä todettiin myös toinen hyvä pointti; kun koppiautossa tuli on lahkeessa kiinni on palamaton alusasu tai tossut sitten suhteellisen yhdentekevä asia. Jokainenhan varmasti jo nyt tajuaa käyttää puuvillaisia alusvaatteita jotka ei myöskään käytännössä pala eikä sula iholle.
Jos nyt päätettyjen sääntöuudistusten harrastajakohtaisia kustannuksia vastaavalla keskimääräisellä summalla pitäisikin parantaa autojen kaaria ja vaikka vaihtaa vielä käytössä olevat 1986-standardin mukaiset ajovarusteet uusimman standardin mukaisiin, tuskin tulisi ollenkaan näin paljoa keskustelua. Miksi? Siksi että kustannuksissa nähtäisiin todellinen panostusta vastaava turvallisuusvaikutus. Vaikka meidän harrastajien joukkoon mahtuu monenlaista suheltajaa ja monet säännöt rajoittavat kaikkia vain muutaman vatipään takia, on silti mielestäni nyt aika moni yleisesti ottaen vastuulliseksi harrastajaksi katsottava nyt todennut että sinne petäjään pakitetaan yhteisen eteenpäin pyrkimisen sijaan.
Asia hieman karkaa, mutta jälleen esiin tullut vauhtien kasvaminen ja niiden rajoittaminen turvallisuuden parantamiseksi on minun mielestäni todella keskeinen asia. Jos harrastamisen koko kustannuksista puhutaan niin eihän paljon parjattu kattojärjestö ennen tätä ole niitä kustannuksia kovin paljoa lisännyt. Lisenssi on edelleen hyvin halpa moniin muihin urheilulajeihin verrattuna, kursseja ei tarvi kuitenkaan kovin isolla rahalla käydä, kisojen osallistumismaksuista melko pieni osa menee AKK:lle ja ei se kalleimpia kattojärjestöjä ole myöskään organisaatiokustannuksen osalta, ottaen huomioon että AKK tekee mm. Neste Rallin ympärillä aika hyvää bisnestä jolla rahoittaa omaa toimintaansa. Kisojen järjestämisen kallistumisen lisäksi aika ison osan kustannusnoususta ovat tehneet harrastajat itse. Tehdään hitosti kalliimpia autoja kun lujempaa pitää päästä, ostetaan valtavasti renkaita kun aina pitää olla uutta alle, kuljetus- ja huoltokalustot varikkotelttoineen ja paineilmaleluineen on vimpan päälle. Voidaan paremmilla vehkeillä ottaa isompia riskejä ja kun lipeää niin sitten lipeää monesti huolella.
Jos on taustat kunnossa niin mitäs siitä, antaa mennä. Kuitenkin niin kauan kun riittää kilpailijoita jotka ovat valmiita maksamaan esimerkiksi vauhtiosista, valmiista autoista, huippurenkaista ja oheisvarusteista suunnilleen mitä tahansa, ne pysyvät kaikille kalliina. Samalla menestyminen pysyy liikaa rahakysymyksenä tarvittavan ajotaidon lisäksi. Tämä lyö kuitenkin korville niitä, jotaka parin tonnin autolla haluaisivat harrastella jaloa lajia silloin tällöin. Kaikki lajiin liittyvät materiaalit pysyvät kalliina myös heille ja "rahamiesten" lisääntyvän vauhdin myötä myös pikkukinnereillä ajaville lankeaa nyt suhteettoman suuria turvavarustevaatimuksia vaikka riskien voisi katsoa olevan monella tavalla ratkaisevasti pienempiä, joskaan ei toki olemattomia.
Edellä oleva on toki vähän yksioikoinen tiivistelmä, pointti tullee kuitenkin esille. Harrastajien yhteisellä sopimuksella asiaan tuskin saadaan muutosta: kaikki valittavat homman kalleutta mutta monella menestymisen halu on niin kova että ennemmin tingitään vaikka siitä perheen leivästä kuin lähdetään laskemaan vauhtia vapaaehtoisesti rahasäästöjen nimissä. Kuitenkin renkaiden huonontaminen säännöillä olisi tasapuolisena, yksinkertaisena keinona kurssin muuttamiseen omasta mielestäni vähintään nerokas. Pidon heikentyessä vauhdit putoavat väkisin, johan sen järki sanoo että ei sinne mutkaan voi entiseen malliin puskea. Näin ollen ulosajojen ei pitäisi lisääntyä kun vauhti sovitetaan käytössä olevan pidon mukaiseksi. Sen sijaan sattuvien ulosajojen seuraukset lievenisivät varmasti. Rengaskulut luonnollisesti putoaisivat murto-osaan jos esimerkiksi voitaisiin käyttää siviilikäytössä jo elähtäneitä kitkarenkaita. Niitä saa kierroksen satasella ja kierrätyskin voi paljon paremmin. Teiden kuluminen vähenee olennaisesti eli kisojen järjestäminen helpottuu ja halpenee -> osallistumismaksuja voidaan jälleen laskea. Pidon vähetessä ei hirveistä tehoistakaan enää ole hyötyä joten autot voitaisiin tehdä halvemmalla ja homma siirtyisi entistä enemmän ranteisiin. Halvemmallakin voisi siis pärjätä ja varmasti saataisiin uudenlaisia autoja mukaan kisoihin. Vauhtien laskeminen ei välttämättä hirveästi söisi näyttävyyttäkään yleisöltä, varmsti ainakin liippejä ja leveitä linjoja nähtäisiin vähintään entiseen malliin.
Ainakin omasta mielestäni hieno ajatus vaan ei koskaan tule menemään läpi, koska isossa maailmassahan vedetään huippupyörillä ja siksi meilläkin pitää mennä samaa rataa kun kaikkihan me tähdätään MM-sarjaan tallikuskeiksi. Ymmärrän että tämä ajatus ei esimerkiksi SM-sarjaan voisi edetäkään, mutta todella toivon että taannoin AKK:sta väläytetty siviilipyöräluokkien kokeilu tulisi pian kisoihin mukaan. Uskon sen saavan ainakin niin paljon kannatusta ja kiinnostusta että nähtäisiin onko jutussa itua. Varovaisesti ajatellen se voisi johtaa vaikka siihen että joku rohkea seura järjestäisi vaikka pienoisrallina kokonaan siviilipyöräkisan ja pystyisi osoittamaan asian positiivisen kustannusvaikutuksen kilpailijoille ja lajin mukautumismahdollisuudet vastahakoisille tienpitäjille. Edelleen olisi mahdollista ajaa rallipyörällä siellä missä luokat on ja samalla tavoin siviilirenkailla luokan sisällä tasapuolisesti kun sellainen luokka järjestettäisiin. No, tässä vaiheessahan heräsin ja muistin rallirenkaiden myynnin olevan aika hyvää bisnestä (on tosipohjaista tietoa) joten varmaan käy Kellokukantiellä saunanovi sen verran taajaan että ei ole tällaisesta tulevaisuudesta pelkoa.
Minusta on tullut tämän aiheen myötä taas tällainen epävirallinen Ralli.netin pakinoitsija mutta enköhän jo taas ole sanottavani sanonut ja olen hetken hiljaa. Toivotaan kaikille kuitenkin edelleen mukavia hetkiä harrastuksen parissa sääntö- ja kustannustodellisuuden kurimuksesta huolimatta. Ralli on rahamiesten harrastus luki eräänkin kilpa-auton takalasissa. Tosi on, mutta moni tekisi hommaa kuitenkin mieluummin suurella sydämellä. Sitä kun ei saa kuitenkaan edes mitenkään pantattua.
PS. Mukana vielä kuvaa pyöristä, jollaisilla kaksivetoiset ajeli marraskuussa Rally del Atlanticoa Uruguayssa. Voidaan puhua extreme-sorakisasta teiden ollessa välillä sellaista kivikkoa ettei meillä nähdä koskaan. Kyllä vaan näilläkin läpi tultiin eikä syönyt tietä miksikään. Ja lukee kumin kyljessä että 'Racing', olisi siis kuitenkin "kisapyörää" niille jotka sitä ovat vailla...

[/quote]
Olipa asiallista tekstiä. Mukava kun joku myös esittää vaihtoehtoja rakkaan lajimme hyväksi :D