Tänään tuli ajatuksen asteella seuraavanlainen idea, nyt kun on siirrytty pienestä budjetista minimaaliseen budjettiin:
Mikä? Itse rakennettu edullinen rallisprint-auto, turvallisuudesta tinkimättä.
Miksi? Mahdollisuus ajaa "opiskelijabudjetilla."
Miten? Niin että KUSKILLA ON HAUSKAA, ja ehkä YLEISÖLLÄKIN. Sijalla ei väliä, kunhan maaliin pääsisi.
Milloin? Ehkä jopa ensivuonna jos saadaan ajatuksen tasolta fyysiseen muotoon. Tarkoitus olisi väsätä autoa myöskin hiljalleen harrastusmielessä.
Miten usein? Säännöllisen epäsäännöllisesti, aina kun rahaa.
Entäpä auto?
Sepä tässä suurin muuttuja onkin. Taannoin on tullut ajettu trophyläisellä puolivakiolla riisikipolla. Nyt kaipaisi jotain muuta.
Takaveto houkuttelisi(ja saattaisi olla jopa puolitehottomana hauskempi), sillä jokseenkin etuveto kaipaa kyytiä enemmän että ajo on "näyttävää" jne. Ja sitten kun mennään ylikovaa, niin lopputulos on arvattava..
Ja se auto:
Jotta kustannukset pysyisi käsissä.(1000e on iso raha!) Tulisi tietenkin auton olla tekniikaltaan vakiona sopivan "tehokas" ja kilpa-automainen. Tekniikan luotettava. Kaikenlaisia kuluvia/särkyviä osia saatavilla suht edullisesti ja helpohkosti.
Rakentelun kohteena saisi olla helpohko. Eli ei olla väsäämässä etuvetoisesta takavetoista tms.
Projektissahan voi toki vierähtää jonkin aikaa, joten auto tulisi olla sellainen että se kelpaa johonkin luokkaan esim. vuonna 2010.
Eli paino, mihinkä luokkaan, HANS-jutut yms.?
Painoa autosta mielelläni yritän vähentää, mutta en juurikaan lisäilisi.
Tod.näköisesti auto olisi siis SS-luokan auto.
Mieleen on ensimmäisenä tullut e30 Bemari. Ja noistahan löytyy sitten 318is, 320i ja 325i. Aihionahan e30 on vielä halvempi kuin e36.
Nyt kaipailisinkin ideoita mahdolliseen autovalintaan.. Näistä muuttujista ei ole helppo väsätä järkevää yhtälöä..
Ja autollahan oliis tarkoitus sitten ajella myös henkilö joka ei ratin takana kisoissa ennen ole ollut (jossain vaiheessahan kartturikin kokeilee kuskin hommia). Ja jos tämä kuski innostuu, niin se on runkitakuu.
