Järkihintaista Sprint-autoa harrastusmielessä

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.

Näin ajatuksena..

Äänestys päättyi 14.09.2008 13:41

Tsemppiä vaan!
40
16%
Tsemppiä vaan!
40
16%
Tsemppiä vaan!
40
16%
Tsemppiä vaan!
40
16%
Tsemppiä vaan!
40
16%
Ei pojjaat onnistu, unahtakee koko juttu tai ostakaa halpa mitsuevo.
10
4%
Ei pojjaat onnistu, unahtakee koko juttu tai ostakaa halpa mitsuevo.
10
4%
Ei pojjaat onnistu, unahtakee koko juttu tai ostakaa halpa mitsuevo.
10
4%
Ei pojjaat onnistu, unahtakee koko juttu tai ostakaa halpa mitsuevo.
10
4%
Ei pojjaat onnistu, unahtakee koko juttu tai ostakaa halpa mitsuevo.
10
4%
 
Ääniä yhteensä: 250

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Järkihintaista Sprint-autoa harrastusmielessä

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 04.09.2008 13:41

Alkaakin tulemaan pyäriästi vuosi kun on viimeksi ajettu kilpaa. Kerran kun tämä laji nappaa mukaansa, niin menoahan se sitten on.

Tänään tuli ajatuksen asteella seuraavanlainen idea, nyt kun on siirrytty pienestä budjetista minimaaliseen budjettiin:

Mikä? Itse rakennettu edullinen rallisprint-auto, turvallisuudesta tinkimättä.
Miksi? Mahdollisuus ajaa "opiskelijabudjetilla."
Miten? Niin että KUSKILLA ON HAUSKAA, ja ehkä YLEISÖLLÄKIN. Sijalla ei väliä, kunhan maaliin pääsisi.
Milloin? Ehkä jopa ensivuonna jos saadaan ajatuksen tasolta fyysiseen muotoon. Tarkoitus olisi väsätä autoa myöskin hiljalleen harrastusmielessä.
Miten usein? Säännöllisen epäsäännöllisesti, aina kun rahaa.

Entäpä auto?

Sepä tässä suurin muuttuja onkin. Taannoin on tullut ajettu trophyläisellä puolivakiolla riisikipolla. Nyt kaipaisi jotain muuta.
Takaveto houkuttelisi(ja saattaisi olla jopa puolitehottomana hauskempi), sillä jokseenkin etuveto kaipaa kyytiä enemmän että ajo on "näyttävää" jne. Ja sitten kun mennään ylikovaa, niin lopputulos on arvattava..

Ja se auto:

Jotta kustannukset pysyisi käsissä.(1000e on iso raha!) Tulisi tietenkin auton olla tekniikaltaan vakiona sopivan "tehokas" ja kilpa-automainen. Tekniikan luotettava. Kaikenlaisia kuluvia/särkyviä osia saatavilla suht edullisesti ja helpohkosti.

Rakentelun kohteena saisi olla helpohko. Eli ei olla väsäämässä etuvetoisesta takavetoista tms.

Projektissahan voi toki vierähtää jonkin aikaa, joten auto tulisi olla sellainen että se kelpaa johonkin luokkaan esim. vuonna 2010.
Eli paino, mihinkä luokkaan, HANS-jutut yms.?

Painoa autosta mielelläni yritän vähentää, mutta en juurikaan lisäilisi.

Tod.näköisesti auto olisi siis SS-luokan auto.

Mieleen on ensimmäisenä tullut e30 Bemari. Ja noistahan löytyy sitten 318is, 320i ja 325i. Aihionahan e30 on vielä halvempi kuin e36.

Nyt kaipailisinkin ideoita mahdolliseen autovalintaan.. Näistä muuttujista ei ole helppo väsätä järkevää yhtälöä..

Ja autollahan oliis tarkoitus sitten ajella myös henkilö joka ei ratin takana kisoissa ennen ole ollut (jossain vaiheessahan kartturikin kokeilee kuskin hommia). Ja jos tämä kuski innostuu, niin se on runkitakuu. :roll:

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 04.09.2008 14:41

Halvalla VOI harrastaa, kuskilla olla hauskaa ja menokin olla yleisöystävällistä. Budjetin ei oikeastaan tarvitse olla juuri paskaakaan sprintissä tällä hetkellä. Yks esimerkkitapauskin tästä on olemassa, vissiin 9 sprinttiä tänä vuonna ajellu kaveri.

Täytyy vaan jättää huomiotta kaikki _oikeiden_ harrastajien kommentit "pönttöautosta" ja renkaista, jotka on nähny parhaat päivänsä joskus 90-luvulla.
Ei taitu!

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.09.2008 16:34

Kannattaako oikeesti ruveta ite väkertämään.... Tai edes ostamaan omaa autoa? Toki Sprinttiin auton vuokraaminen on suhteessa rallia kalliimpaa, mutta ainakin mun mielestä se on opiskelijalle se ainoa ja järkevin vaihtoehto.
Toinen hyvä vaihtoehto ois ostaa jonkun yleisessä luokassa ajavan kanssa auto puoliksi, molemmat pääsis ajamaan eikä kulut siltikään kasvais järin suuriksi. Tätä itse harkitsen vakavasti, kun saanut edullisen tarjouksen Trophy luokan autosta....
Trophy autot on halpoja ajaa ja ylläpitää, takavedoista... No Bemari on varmaan lähes ainoa sun kriteerit täyttävä. Tai jos et pelkää vähän "eksoottisempaa" autoa ni mites ois C-Mersu?

Nimimerkki vuokra-autoilla ajeleva :lol:
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 04.09.2008 17:22

Mopoilija kirjoitti:Kannattaako oikeesti ruveta ite väkertämään.... Tai edes ostamaan omaa autoa? Toki Sprinttiin auton vuokraaminen on suhteessa rallia kalliimpaa, mutta ainakin mun mielestä se on opiskelijalle se ainoa ja järkevin vaihtoehto.
Toinen hyvä vaihtoehto ois ostaa jonkun yleisessä luokassa ajavan kanssa auto puoliksi, molemmat pääsis ajamaan eikä kulut siltikään kasvais järin suuriksi. Tätä itse harkitsen vakavasti, kun saanut edullisen tarjouksen Trophy luokan autosta....
Trophy autot on halpoja ajaa ja ylläpitää, takavedoista... No Bemari on varmaan lähes ainoa sun kriteerit täyttävä. Tai jos et pelkää vähän "eksoottisempaa" autoa ni mites ois C-Mersu?

Nimimerkki vuokra-autoilla ajeleva :lol:
Katsos kun jos tykkää välillä myös vähän väkertää. Kyllähän toinen työssä käy, mutta silti budjetti on mallia "opiskelija." Mutta pistähän yv.nä hintaa, millä itse pystyt ajelemaan.. Ja mitä se sinulle maksaa jos paskot auton?
Jos tollasen "halpiksen" paukauttaa mettään, niin siinä ei vielä suuria menetyksiä tule. Korkeintaan vähän taukoa ja mielipahaa taas. Näin kuitenkin aina välillä käy, kertoo kokemus..

Ja onko näin että ei voi ajaa samalla autolla samassa luokass? Jos näin on, niin kai sentään toinen voi ilmoittautua juniorina yleiseen? Nimim. yeisessä juniorina ajanut...

Avatar
AJTP
Viestit: 8
Liittynyt: 26.06.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja AJTP » 04.09.2008 17:27

jos etuvetoa ei vierasta niin civic eg6 sir2 kyllä suosittelen ja japanista
tuotuna.korit täysin ruosteettomia,170 hv vakiona riittää alkuun mainiosti.
osien saatavuus hyvä.voin auttaa aihion hankinnassa jos tarvis.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.09.2008 18:12

Ketzi kirjoitti:Ja onko näin että ei voi ajaa samalla autolla samassa luokass? Jos näin on, niin kai sentään toinen voi ilmoittautua juniorina yleiseen? Nimim. yeisessä juniorina ajanut...
Samalla autolla ei voi samassa luokassa ajaa, mutta samassa lisenssiluokassa voi. Eli toinen vaan kiusaamaan isompiaan :lol:
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
epeli
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 146
Liittynyt: 06.10.2004 00:00

Re: Järkihintaista Sprint-autoa harrastusmielessä

Viesti Kirjoittaja epeli » 04.09.2008 20:43

Ketzi kirjoitti:
Ja autollahan oliis tarkoitus sitten ajella myös henkilö joka ei ratin takana kisoissa ennen ole ollut (jossain vaiheessahan kartturikin kokeilee kuskin hommia). Ja jos tämä kuski innostuu, niin se on runkitakuu. :roll:
Niin sehän on tunnettu fakta et jarruun kosketaan vasta maalissa.Nehä kuluu muuten ja sit menee rahaa ku joutuu paloja uusia. :twisted:
Floor the throttle!

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 04.09.2008 22:43

Hmm.. Pitkällä tähtäimellä se e36 varmaan olis kuitenkin parempi.

Etuvetosista löytyy kyllä harrastetarjontaa enemmän.
Civicciä löytyy tosiaan monen näköistä.
Sittenhän kakkoskoppasta golffia löytyy kanssa.. Ja kadettia 8v ja 16v koneella.. Jälkimmäisestä olen kyllä kärsinyt tarpeeksi.
205 Gti pösöjä ei ole hirveen usein tullut nykyisin enää vastaan..

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 04.09.2008 22:46

aika kovaahan noi ruottin pojat työntää noilla E-klasse golfeilla ja kadeteilla..
power is nothing without control...

fortsoni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 13.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja fortsoni » 04.09.2008 23:07

Ei muuta kun hommaat tuommosen Civicin japanista ja siihen kaaret pirttiin ja viivalle.. Aivan huolella pystyy ajamaan rallia ja sprinttejä vakiotekniikallakin.. Ja ei oo kalliit peltiosat ja muutenki löytyy aika hyvin osia jos alkaa jalostaan pitemmälle..

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 04.09.2008 23:22

fortsoni kirjoitti:Ei muuta kun hommaat tuommosen Civicin japanista ja siihen kaaret pirttiin ja viivalle.. Aivan huolella pystyy ajamaan rallia ja sprinttejä vakiotekniikallakin.. Ja ei oo kalliit peltiosat ja muutenki löytyy aika hyvin osia jos alkaa jalostaan pitemmälle..
Lukko täytyis varmaan jo noilla tehoilla olla.. Ja eihän noissa taida olla minkäänlaista vakiona. Tosin eihän ollut susukissakaan.. Mutta siinon niin pitkät välit, niin ei se paljon sutinut muutenkaan.. :oops:

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

rH

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 05.09.2008 10:04

ei kun vakioluokan hissepeli... nopea tehdä, ei maksa paljon, monikäyttöisempi kuin SS auto(voi käydä vaikka kaupalla :lol: ), miltei joka kisassa löytyy historic luokka, yksinkertainen ja halpa ylläpidettävä..
kun ny vaan ei sattus mitään...

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 05.09.2008 12:09

AJTP kirjoitti:jos etuvetoa ei vierasta niin civic eg6 sir2 kyllä suosittelen ja japanista
tuotuna.korit täysin ruosteettomia,170 hv vakiona riittää alkuun mainiosti.
osien saatavuus hyvä.voin auttaa aihion hankinnassa jos tarvis.
Missä hinnoissa tommoset aihiot liikkuu?

Avatar
AJTP
Viestit: 8
Liittynyt: 26.06.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja AJTP » 05.09.2008 13:10

gtdriver kirjoitti:
AJTP kirjoitti:jos etuvetoa ei vierasta niin civic eg6 sir2 kyllä suosittelen ja japanista
tuotuna.korit täysin ruosteettomia,170 hv vakiona riittää alkuun mainiosti.
osien saatavuus hyvä.voin auttaa aihion hankinnassa jos tarvis.
Missä hinnoissa tommoset aihiot liikkuu?

riippuu kilometreistä mutta alk n,3500e voisi onnistua.sis rahti,tulli,alv.

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 05.09.2008 13:33

Itseäkin hiukkasen alkoi kiinnostamaan, mutta oikeanpuoleinen ohjaus ei suuremmin herätä hinkua...

Vastaa Viestiin