Ralliauton päävirtakytkin...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 05.01.2005 10:42

...Joo! Mekin se kytkin eilen asennettiin ja soiteltiin Herraselle ja Liminka rallin katsaustuspäällikölle. Kukaan ei oikein tuntunu tietävän...no nyt se siellä on vaikkei sitä nyt sitten tarvi, ja aivan kuten MrSpoon kirjoitti: omaa turvallisuuttahan sillä haetaan. Ja onhan se katkaisija pitänyt olla siellä joskus aikoinaankin! :wink:

Avatar
TiM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 60
Liittynyt: 13.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TiM » 14.01.2005 22:39

Ja jotta ihan oikeesti sillä lisättäisiin turvallisuutta, niin laita katkaisin sisällä paikkaan, josta sen kumpikin kuski saa turvavyöt kiinnitettynä laukaistua... kuten esim auton ollessa katollaan eikä katsojia ihan lähellä... :wink:

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 17.01.2005 09:29

Peltohovi rallissa laittovat korttimerkinnän F-ryhmän autoihin ,missä ei ollut ulkopuolella vedetty hätävirta katkaisin vaijeria!

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 20.01.2005 16:39

vähän kakspiippunen juttu tuo sääntö... kaverin kilpuriin tuli käytännössä täysin uudet sähköt tuossa taannoin Marraskuussa,helvetillisellä hiplaamisella mallailtiin nippelit ja nappelit fiksuille paikoille,kojelautaa ja keskikonsolia muokkailtiin reilusti toimivammax.päävirtakatkasija saatiin mahtumaan hyvälle paikalle,molempien kuljettajien ulottuville. no,minä en aseella uhatenkaan pysty sanomaan,että siihen vaijeria sais asiallisen näköisesti liitettyä.akkukkin on Starletissa takahutlarin puolella,joten fiksuinta kai ois rakennella sähköpuolta uusiksi....taas. ellei sitten jo kesäksi keksitä taas uusia sääntöjä... saahan tollasella katkasijalla helposti muuten nostotalkoissa joltain menemään ylimäärästä aikaa kun kääntää vivun eriasentoon :twisted: tai jos jollain on sammutusjärjestelmä,niin eiköhän joku pikkusimassa laukase senkin,jotta saa kabiinin ja konehuoneen sumutettua. no joo,meni jo pessimismin puolelle...

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

voi helevetti..

Viesti Kirjoittaja peteracing » 20.01.2005 17:32

kauhee itku tommosesta pikkuasiasta...tommosen katkaisijan tekee ryyppyvaijerista varttitunnissa vaikka kuin hipsuttelis...
ja hintaa sille kertyy max. 5 euroa...10 jos pitää poranterä ostaa...
v***u mä voin pahoin.. :cry:
power is nothing without control...

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markomartini » 20.01.2005 21:27

Haloo pikkutiimi tuliko savua vai tulta kytkennöissä?

Avatar
mickey69
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 141
Liittynyt: 07.07.2004 00:00
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

Re: voi helevetti..

Viesti Kirjoittaja mickey69 » 21.01.2005 08:54

peteracing kirjoitti:kauhee itku tommosesta pikkuasiasta...tommosen katkaisijan tekee ryyppyvaijerista varttitunnissa vaikka kuin hipsuttelis...
ja hintaa sille kertyy max. 5 euroa...10 jos pitää poranterä ostaa...
v***u mä voin pahoin.. :cry:
Juuri näin!! :lol: Ei pitäis olla paha homma kellekään.... Soittelin eilen AKK:hon ja kyselin Saariolta asiaa, niin virrankatkaisu myös ulkopuolelta pitää olla mahdollista.... Rallissa koskee ryhmää F, ei A ja N ryhmiä.... 8O

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 21.01.2005 16:40

Joop. Missäs kohtaa muuten sääntökirjassa lukee että sen pitää olla vaijeria? voisha sen iha härskisti tehä siimasta ja puukapulasta. ja tarra vaan kylkeen. Noissa uusissa autoissa on se ongelma, että ekaks sieltä hajoo laturi, ja sen jälkeen kallis boxi, jos kierrokset on yläällä, jos ei hommaa kunnon katkasijaa.

Nyt voi tehä kaverille vilppia lähössä, kun käy nykäsee päävirtanupikan lähtöpaikalla ylös, ni johan kello käy. Elikkä, onkohan taas AKK:lla tarpeeks mietitty tätäkin asiaa, kun tuntuu että toikin on nii sekavasti taas sääntökirjaan merkitty kuin saattaa. Jossain kohtaa lukee, että ei koske rallisprinttejä, ja jossain kohtaa lukee että koskee.

En ymmärrä kyllä tälläistä kiusantekoa.
Ja siinä vaiheessa kun auto on katollaa, ni mitä hyödyttää ulkona oleva päävirtakatkaisin, kun sitä ei kuiteka kukaa uskalla ja pysty vetämään, kun pellit on mättäässä kiinni.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21.01.2005 17:21

[eriasentoon :twisted: tai jos jollain on sammutusjärjestelmä,niin eiköhän joku pikkusimassa laukase senkin,jotta saa kabiinin ja konehuoneen sumutettua. no joo,meni jo pessimismin puolelle...[/quote]

tuota olen itsekin miettinyt, että kuinka monta sammutinjärjestelmää laukaistaan, kun yritetään sammuttaa päävirta... Ja tietääkö se katsoja muutamassa simassa, että koska on oikea hetki katkaista virta ja koska ei....

Avatar
Pikkutiimi
Viestit: 9
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Pikkutiimi » 24.01.2005 11:38

markomartini kirjoitti:Haloo pikkutiimi tuliko savua vai tulta kytkennöissä?

Moi,

Ei tullu asennus-savut pihalle, kun viimein sain kytkennät tehtyä.. :lol:

Ainut mikä on korjattava, on ulkopuolinen laukaisu/vaijeri kun se jäi laittamatta.

Eli tällä hetkellä näyttäis sääntötulkinta olevan sellainen, että ulkopuolinen laukaisu on oltava ryhmissä F ja SS.

mm. Toivakan sprintissä tuli korttimerkintöjä monelle ko. asiasta.

Avatar
tertsi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 21.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tertsi » 24.01.2005 14:34

Tuntuu aika monella olevan harmia ulkopuolisesta katkasijasta. Meilläkin autossa ikivanhat sähköt ja hätävirtakatkasija ei kyllä toiminut niin kuin pitäis. Itse ratkaisin asian niin että laitoin uuden hätävirtakatkasija hyvään paikka ( molemmat kuskit yltää) jolla katkaisen akulta maa johdon ja tästä sitten vaijeri ulkopuolelle. Nyt katkeaa takuulla kaikki sähköt ja ei tarvinnut ihmetellä noita alkuperäisiä sähköjä.

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 24.01.2005 14:46

Osaako joku muuten selittää miksi tuo vaijeri pitää olla vain f-ryhmän autoissa rallissa?

Mikä tekee noista muista niin paljon turvallisempia?
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
PeteJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 171
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja PeteJ » 24.01.2005 15:07

tertsi kirjoitti:Tuntuu aika monella olevan harmia ulkopuolisesta katkasijasta. Meilläkin autossa ikivanhat sähköt ja hätävirtakatkasija ei kyllä toiminut niin kuin pitäis. Itse ratkaisin asian niin että laitoin uuden hätävirtakatkasija hyvään paikka ( molemmat kuskit yltää) jolla katkaisen akulta maa johdon ja tästä sitten vaijeri ulkopuolelle. Nyt katkeaa takuulla kaikki sähköt ja ei tarvinnut ihmetellä noita alkuperäisiä sähköjä.
Miten tuolla kytkennällä käy kun väännät hätäkatkaisijasta moottorin käydessä: sammuuko moottori??

Itselläni on suuri epäilys ettei sammu, kuten sääntö määrää : moottorin on myös sammuttava.

Kuten joku jo jossain aiemmin sanoi : uuden 6-napaisen FIA-katkaisijan mukana tulee selkeät kytkentä ohjeet.

Ps. Paljon tinasit, paljon pilasit.
Pps. Ohmi kertaa käämi, paloi koko lääni :roll:
-- Tieto luo tuskaa --
--- EX-kilp. II Esco RS2000 ---

Avatar
puikkis
B-junnu
B-junnu
Viestit: 24
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja puikkis » 24.01.2005 23:23

"tertsi" Jos kaks-napainen katkaisija on miinus-kaapelissa, niin kun käännät katkaisijan off-asentoon auton käydessä, auto ei sammu, vaan jää käyntiin.

Tämän jälkeen voit ottaa akusta irti miinus-kengän ja sen jälkeen plus-kengän ja heittää akun niin pitkälle kun voimia riittää ja auto vaan käy edelleen ja kaikki virtapiirit toimii. Eli päävirtakatkaisija ei katkaise yhtään mitään. Kaikki virtapiirit toimii laturin tuottamalla sähköllä, akku vaan on poistettu. Olisi myös katkaistava laturilta tuleva latausvirta, ja sen takia katkaisija on asennettava +kaapeliin, ja latausvirta tuotava suoraan akun-napaan. Tällöin katkaistaessa +kaapeli, myös latausvirtapiiri katkeaa.

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 25.01.2005 08:12

Jankos kirjoitti:Osaako joku muuten selittää miksi tuo vaijeri pitää olla vain f-ryhmän autoissa rallissa?

Mikä tekee noista muista niin paljon turvallisempia?
Nii missä lukee että sen pitää olla VAIJERIA? ei todellakaa missää.

Ja toiseen kysymykseen ei oo mun mielestä mitään järkevää selitystä, vaikka en kyseisessä luokassa ajakkaan.

Vastaa Viestiin