Ralliauton päävirtakytkin...
- HellHammer
- KV

- Viestit: 469
- Liittynyt: 12.07.2004 00:00
...Joo! Mekin se kytkin eilen asennettiin ja soiteltiin Herraselle ja Liminka rallin katsaustuspäällikölle. Kukaan ei oikein tuntunu tietävän...no nyt se siellä on vaikkei sitä nyt sitten tarvi, ja aivan kuten MrSpoon kirjoitti: omaa turvallisuuttahan sillä haetaan. Ja onhan se katkaisija pitänyt olla siellä joskus aikoinaankin! 
- Rattikeisari
- WRC

- Viestit: 908
- Liittynyt: 12.05.2004 00:00
vähän kakspiippunen juttu tuo sääntö... kaverin kilpuriin tuli käytännössä täysin uudet sähköt tuossa taannoin Marraskuussa,helvetillisellä hiplaamisella mallailtiin nippelit ja nappelit fiksuille paikoille,kojelautaa ja keskikonsolia muokkailtiin reilusti toimivammax.päävirtakatkasija saatiin mahtumaan hyvälle paikalle,molempien kuljettajien ulottuville. no,minä en aseella uhatenkaan pysty sanomaan,että siihen vaijeria sais asiallisen näköisesti liitettyä.akkukkin on Starletissa takahutlarin puolella,joten fiksuinta kai ois rakennella sähköpuolta uusiksi....taas. ellei sitten jo kesäksi keksitä taas uusia sääntöjä... saahan tollasella katkasijalla helposti muuten nostotalkoissa joltain menemään ylimäärästä aikaa kun kääntää vivun eriasentoon
tai jos jollain on sammutusjärjestelmä,niin eiköhän joku pikkusimassa laukase senkin,jotta saa kabiinin ja konehuoneen sumutettua. no joo,meni jo pessimismin puolelle...
- peteracing
- KV

- Viestit: 675
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: kemi
voi helevetti..
kauhee itku tommosesta pikkuasiasta...tommosen katkaisijan tekee ryyppyvaijerista varttitunnissa vaikka kuin hipsuttelis...
ja hintaa sille kertyy max. 5 euroa...10 jos pitää poranterä ostaa...
v***u mä voin pahoin..
ja hintaa sille kertyy max. 5 euroa...10 jos pitää poranterä ostaa...
v***u mä voin pahoin..
power is nothing without control...
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
- mickey69
- A-Junnu

- Viestit: 141
- Liittynyt: 07.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Padasjoki
- Viesti:
Re: voi helevetti..
Juuri näin!!peteracing kirjoitti:kauhee itku tommosesta pikkuasiasta...tommosen katkaisijan tekee ryyppyvaijerista varttitunnissa vaikka kuin hipsuttelis...
ja hintaa sille kertyy max. 5 euroa...10 jos pitää poranterä ostaa...
v***u mä voin pahoin..
- ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Joop. Missäs kohtaa muuten sääntökirjassa lukee että sen pitää olla vaijeria? voisha sen iha härskisti tehä siimasta ja puukapulasta. ja tarra vaan kylkeen. Noissa uusissa autoissa on se ongelma, että ekaks sieltä hajoo laturi, ja sen jälkeen kallis boxi, jos kierrokset on yläällä, jos ei hommaa kunnon katkasijaa.
Nyt voi tehä kaverille vilppia lähössä, kun käy nykäsee päävirtanupikan lähtöpaikalla ylös, ni johan kello käy. Elikkä, onkohan taas AKK:lla tarpeeks mietitty tätäkin asiaa, kun tuntuu että toikin on nii sekavasti taas sääntökirjaan merkitty kuin saattaa. Jossain kohtaa lukee, että ei koske rallisprinttejä, ja jossain kohtaa lukee että koskee.
En ymmärrä kyllä tälläistä kiusantekoa.
Ja siinä vaiheessa kun auto on katollaa, ni mitä hyödyttää ulkona oleva päävirtakatkaisin, kun sitä ei kuiteka kukaa uskalla ja pysty vetämään, kun pellit on mättäässä kiinni.
Nyt voi tehä kaverille vilppia lähössä, kun käy nykäsee päävirtanupikan lähtöpaikalla ylös, ni johan kello käy. Elikkä, onkohan taas AKK:lla tarpeeks mietitty tätäkin asiaa, kun tuntuu että toikin on nii sekavasti taas sääntökirjaan merkitty kuin saattaa. Jossain kohtaa lukee, että ei koske rallisprinttejä, ja jossain kohtaa lukee että koskee.
En ymmärrä kyllä tälläistä kiusantekoa.
Ja siinä vaiheessa kun auto on katollaa, ni mitä hyödyttää ulkona oleva päävirtakatkaisin, kun sitä ei kuiteka kukaa uskalla ja pysty vetämään, kun pellit on mättäässä kiinni.
-
Vieras
[eriasentoon
tai jos jollain on sammutusjärjestelmä,niin eiköhän joku pikkusimassa laukase senkin,jotta saa kabiinin ja konehuoneen sumutettua. no joo,meni jo pessimismin puolelle...[/quote]
tuota olen itsekin miettinyt, että kuinka monta sammutinjärjestelmää laukaistaan, kun yritetään sammuttaa päävirta... Ja tietääkö se katsoja muutamassa simassa, että koska on oikea hetki katkaista virta ja koska ei....
tuota olen itsekin miettinyt, että kuinka monta sammutinjärjestelmää laukaistaan, kun yritetään sammuttaa päävirta... Ja tietääkö se katsoja muutamassa simassa, että koska on oikea hetki katkaista virta ja koska ei....
- Pikkutiimi
- Viestit: 9
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
markomartini kirjoitti:Haloo pikkutiimi tuliko savua vai tulta kytkennöissä?
Moi,
Ei tullu asennus-savut pihalle, kun viimein sain kytkennät tehtyä..
Ainut mikä on korjattava, on ulkopuolinen laukaisu/vaijeri kun se jäi laittamatta.
Eli tällä hetkellä näyttäis sääntötulkinta olevan sellainen, että ulkopuolinen laukaisu on oltava ryhmissä F ja SS.
mm. Toivakan sprintissä tuli korttimerkintöjä monelle ko. asiasta.
- tertsi
- A-Junnu

- Viestit: 72
- Liittynyt: 21.06.2004 00:00
- Viesti:
Tuntuu aika monella olevan harmia ulkopuolisesta katkasijasta. Meilläkin autossa ikivanhat sähköt ja hätävirtakatkasija ei kyllä toiminut niin kuin pitäis. Itse ratkaisin asian niin että laitoin uuden hätävirtakatkasija hyvään paikka ( molemmat kuskit yltää) jolla katkaisen akulta maa johdon ja tästä sitten vaijeri ulkopuolelle. Nyt katkeaa takuulla kaikki sähköt ja ei tarvinnut ihmetellä noita alkuperäisiä sähköjä.
- PeteJ
- Yleinen

- Viestit: 171
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Kemijärvi
Miten tuolla kytkennällä käy kun väännät hätäkatkaisijasta moottorin käydessä: sammuuko moottori??tertsi kirjoitti:Tuntuu aika monella olevan harmia ulkopuolisesta katkasijasta. Meilläkin autossa ikivanhat sähköt ja hätävirtakatkasija ei kyllä toiminut niin kuin pitäis. Itse ratkaisin asian niin että laitoin uuden hätävirtakatkasija hyvään paikka ( molemmat kuskit yltää) jolla katkaisen akulta maa johdon ja tästä sitten vaijeri ulkopuolelle. Nyt katkeaa takuulla kaikki sähköt ja ei tarvinnut ihmetellä noita alkuperäisiä sähköjä.
Itselläni on suuri epäilys ettei sammu, kuten sääntö määrää : moottorin on myös sammuttava.
Kuten joku jo jossain aiemmin sanoi : uuden 6-napaisen FIA-katkaisijan mukana tulee selkeät kytkentä ohjeet.
Ps. Paljon tinasit, paljon pilasit.
Pps. Ohmi kertaa käämi, paloi koko lääni
-- Tieto luo tuskaa --
--- EX-kilp. II Esco RS2000 ---
--- EX-kilp. II Esco RS2000 ---
- puikkis
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
"tertsi" Jos kaks-napainen katkaisija on miinus-kaapelissa, niin kun käännät katkaisijan off-asentoon auton käydessä, auto ei sammu, vaan jää käyntiin.
Tämän jälkeen voit ottaa akusta irti miinus-kengän ja sen jälkeen plus-kengän ja heittää akun niin pitkälle kun voimia riittää ja auto vaan käy edelleen ja kaikki virtapiirit toimii. Eli päävirtakatkaisija ei katkaise yhtään mitään. Kaikki virtapiirit toimii laturin tuottamalla sähköllä, akku vaan on poistettu. Olisi myös katkaistava laturilta tuleva latausvirta, ja sen takia katkaisija on asennettava +kaapeliin, ja latausvirta tuotava suoraan akun-napaan. Tällöin katkaistaessa +kaapeli, myös latausvirtapiiri katkeaa.
Tämän jälkeen voit ottaa akusta irti miinus-kengän ja sen jälkeen plus-kengän ja heittää akun niin pitkälle kun voimia riittää ja auto vaan käy edelleen ja kaikki virtapiirit toimii. Eli päävirtakatkaisija ei katkaise yhtään mitään. Kaikki virtapiirit toimii laturin tuottamalla sähköllä, akku vaan on poistettu. Olisi myös katkaistava laturilta tuleva latausvirta, ja sen takia katkaisija on asennettava +kaapeliin, ja latausvirta tuotava suoraan akun-napaan. Tällöin katkaistaessa +kaapeli, myös latausvirtapiiri katkeaa.
- ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Nii missä lukee että sen pitää olla VAIJERIA? ei todellakaa missää.Jankos kirjoitti:Osaako joku muuten selittää miksi tuo vaijeri pitää olla vain f-ryhmän autoissa rallissa?
Mikä tekee noista muista niin paljon turvallisempia?
Ja toiseen kysymykseen ei oo mun mielestä mitään järkevää selitystä, vaikka en kyseisessä luokassa ajakkaan.