Ajovarusteet 2010-

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
Osat
Viestit: 19
Liittynyt: 15.12.2006 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osat » 26.09.2008 23:47

Ihan kiva tietää kun uusin kypärä malli ( 2008 ) on Suomessa kelvoton....
Ja nyt voin ilmoittaa että kypärä on UUSI, G-FORCE:n malli joka on suunniteltu silmälaseja käyttävälle ja sisältää uusimman SFI ja SA2005 hyväksynnän ja siitä uupuu VAIN se holotarra vielä..... :wink:[/quote]

Tässä asiassa jos jossain saa näköjään antaa tällä palstalla todella paljon VÄÄRÄÄ TIETOA eikä vähiten näiden "ammattilais vastaajien" taholta.
Kannattaa kuitenkin ensimmäiseksi rauhassa tarkistaa josko oma kypärä löytyy FIAn Hans listasta osoitteesta http://www.fia.com/sport/Regulations/standregs.html ja sitten hakea lähin Clipsien asennuspaikka omalle kypärälleen. Jos kypärä on valmistettu 2007 tai jälkeen, niin siihen varmaankin voidaan asentaa Hans Clipsit.
Asiassa varmasti auttaa liike josta kypärä on ostettu, toki tulee muistaa että myöskin kauppiaat saivat tiedon uusista, noin puolentoista / kolmen ja puolen vuoden päästä, tulevista uusista säännöistä.

Tässä muutama fakta koskien Hans niskatukea:
Hans tuen patentin haltia on Amerikkalainen Hans Performance Products yhtiö, Schroth on ainoastaan Saksan jälleenmyyjä ja samoin Stand 21 Ranskan jälleenmyyjä.
Sport mallin niskatuki painaa 1100 grammaa, ei kolmea kiloa, Carbon mallin painon ollessa 650 grammaa.
Paidan koolla ei tosiaankaan ole yhtään mitään yhteyttä Hans tuen koon kanssa, sensijaan kauluksen koolla on ohjaava merkitys.
Kaikki turvavyöt ovat Hans sopivia eikä noita "kaksois vöitä" käytetty kuin Formula-autoissa ensi alkuun. Nythän on tosin muodissa vyö jonka olkavyöt ovat vain 2" leveät, mutta kyllä 3" olkavyö pysyy paikoillaan aivan hyvin.
Kaikki penkit ovat Hans yhteensopivia mikäli selkänojan läpiviennit ovat oikealla korkeudella suhteessa kuljettajan selän pituuteen. Tosin uudet penkit ovat helpommin yhteensopivat, kiitos isompien läpivientien.
Mikäli Stilon kypärässä on ylempänä mainitut pitkulaiset reijät kuten nimimerkki "Mizka" kuvailee, niin ei tosiaankaan ole tarvetta odotella mitään neuvottelujen tuloksia koska kypärä ei edes tarvitse mitään Clipsejä, ainoastaa tuon "uivan" kiinityksen Hans tukeen. Myyjäliike varmasti neuvoo asiassa.
Edellä on myöskin alan ammattilaisen auktoriteetillä kehotettu itse poraamaan Clipsien reikiä kypärään, sehän on kyllä selkeästi kielletty FIAn sivuilla. Ja sehän on FIA jonka säännöillä meillä ajetaan kun nyt kuitenkin olemme täällä Euroopan reunalla emmekä Amerikassa. Olisihan se todella tyhmää jos katsastuksessa hylättäisiin kypäriä joissa on pieniä, merkityksettömiä, pintanaarmuja ja samalla sallittaisiin ajaa kypärällä johon on tieten tahtoen porattu reikiä!?
Nyrkkisääntönä voi sanoa että mikäli kypärä on Hans yhteensopiva, niin siinä on kiinityskohtien kohdalla noin 3,5cm kokoiset tasaiset paikat, koveraan pintaan Clipsejä ei voi asentaa koska silloin sisäpuolelle tuleva vastapala on kiinni ainoastaan ulkoreunastaan eikä pinta-ala ole riittävä.

Itsekin odotamme innolla kun Jari alkaa asentaa noita Clipsejä 60 Euron hintaan, maksamme niistä tällähetkelä itse tuon saman summan, tosin ilman ALV:a ja asennuksessa meillä vieläkin menee keskimäärin 40 minuuttia, vaikka kokemusta on jo melkoisesti. Se vaan ottaa aikansa kaivaa nuo liimatut korkit pois niistä reijistä kypärää vaurioittamatta. Ei tosiaankaan ole mikään nopeuslaji, joten odotamme innolla aikaa kun Jari ottaa homman hoitaakseen.

Vai pitäisikö palata takaisin 60' luvulle ja Nylon paitaan "kravatti ovenvälissä" kuten todelliset Flying Finn kuskit aikoinaan ajoivat? Turvallisuushan on kuitenkin asia jossa kannattaa ensimmäisenä säästää, sehän ei anna yhtään sekuntia kilometrillä, vai antaako sittenkin kun tiedät voivasi luottaa nykytekniikkaan mahdollisessa ulosajossa??

Terveisin

Hannu Mäkilä

P.S. Penkinvalmistajaista ainakin OMP, Cobra ja Momo lukevat FIA sääntöä siten että tuo 60 kuukauden (viisi vuotta) FIA hyväksyntä on voimassa mainitun ajan VALMISTUSKUUKAUDESTA ETEENPÄIN!! Siis valmistuskuukausi + 60 kuukautta, aivan samoin kuin turvavöissä on valmistusVUOSI + viisi vuotta.

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 27.09.2008 10:04

.....

Avatar
evolook
Yleinen
Yleinen
Viestit: 176
Liittynyt: 19.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja evolook » 27.09.2008 11:05

kprt kirjoitti:No nyt kun täällä EI tykätä mun kirjoitustyylistä, niin kerrottakoon tässä yleisesti edullisin löytämäni HANS kauppa kun sitäkin minulta on tiedusteltu. Liikettä kun ei saa mainostaa niin ilmoitan vain hinnan.
Eli halvimman jonka olen tähän mennessä löytänyt löytyy Kanadasta ja he myyvät aitoa hiilikuitu HANS versiota jossa on jo ne tämän vuoden " uudet " siivet jotka pitävät vyöt paikallaan hintaan 495¤ sisältäen postikulut Suomeen. Heiltä löytyy myös niin sanottuja pro versioita jotka ovat hieman kalliimpia.
Ehkä taas joku vetää herneen jonnekkin, mutta eikö tämä ole vapaa kirjoitus sivusto moottoriurheilusta ja sen ystäville ???? :wink:
JA muistathan että tullia tulee tuohon vielä lisää...

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 27.09.2008 11:13

Eipä tuossa kovin kummoiselle tuntipalkalle pääse jos hinta suomeen tilattuna on tuo 495... ajele hakemaan tullipostista, maksa alvi ja tulli... Saman tuotteen saa kuitenkin keskisuomestakin alle 700...
kun ny vaan ei sattus mitään...

Avatar
Midas
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 123
Liittynyt: 16.05.2004 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Midas » 27.09.2008 12:11

Olenkin jo jokusen hetken odotellut, että joku/t alan kauppiaat kommentoivat tätä ajovaruste keskustelua!

Hyvä Hannu, että avasit "sanallisen arkkusi" ja tuot oikeenlista tietoa julki...

Jos kauppiaat pystyvät viestimään oikeaa tietoa alanharrastajille niin väärät/virheelliset tiedot saadaan poistettua. Kun alanharrastajalla on riittävästi oikeaa tietoa voi hän jatkaa levollisinmielin rakastamaansa harrastusta.

Jari Björk

Ps. Omalta osaltani aikakin tulen antamaan kädenojennuksen niille asiakkaille jotka ovat ostaneet minulta kypärän jossa on tehdastekoiset Hans-reijät mutta ei Hans-clipsejä. Elikkä jos Sabeltin ja Sparcon kypärien Hans-clipsien asennus tuoteutuu Suomessa, niin asennushinta on 60-90 euroa (clipsit+Fia tarra+asennustyö)

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 27.09.2008 12:54

....

Avatar
Wannabee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 63
Liittynyt: 28.07.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja Wannabee » 27.09.2008 13:29

kprt kirjoitti:Tietääkseni ensi vuoden alusta / ensi vuoden aikana tullaus raja pitäisi nousta 500 ¤ EU alueella ??? Vai onko asia kumottu ??? Kertokaa joka tietää paremmin asian....
Eli eikös silloin 495¤ ole alle tullaus rajan ????
Vai onko Suomessa taas jokin eri tullaus raja käytäntö muuhun EU alueeseen verrattuna ???
Eu on "tullivapaata" vyöhykettä (pl. autot, savukkeet, alkoholi yms)
Tarkoitit ilmeisesti tuontia ns. kolmannesta maasta (eu ulkopuolinen)!?!
Ei saivartelua, vaan joku voi vaikka saada väärän käsityksen...

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 27.09.2008 13:50

....

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 27.09.2008 14:01

mistä olet tuollaisen tiedon löytänyt että tilatessa EU:n ulkopuolelta tavaraa tullivapaus olisi 175¤? tuliaisissa kyllä, ei silloin jos tilaat tavaran Suomeen, ainakaan täällä eteläsuomessa... Edellinen kampe kun tuli oli hinnaltaan 69$ ja kyllä sai tullin luukulla käydä makselemassa valtavat 15¤ tullimaksut... valtiontalous pelastuu!
Taitaa tosin mennä jo aika vahvasti offtopicciin... :oops:
kun ny vaan ei sattus mitään...

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 27.09.2008 15:24

Ainakin tähän asti tulli ja alv on mennyt kaikista EU:n ulkopuolelta tilatuista tavaroista, jos tullin ja alv:n osuus on 10e tai enemmän, eli esim. tavaran ja lähetyskulujen kokonais summa on noin 50 taalaa.
Tulli menee tavarasta ja alv tullista, tavarasta ja lähetyskuluista.

Tullin lapusta viimeviikolta: paketin kokonais summa 83,07e, tulli 2,70%, tullimaksu 2,24e. paketin kokonais summa + tulli 85,31e, vero 22%, eli alv 18,76. Siis tulli ja alv yhteensä 21e paketista jonka tavara ja lähetyskulut yhteensä 83,07e eli yhteensä 104,07.
Tämä tieto ei perustu huhuihin eikä arvailuihin...

Missä lukee että tullia ei mene jos tavaran hinta on alle 175e???

Avatar
Wannabee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 63
Liittynyt: 28.07.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja Wannabee » 27.09.2008 23:29

mikahele kirjoitti:
Missä lukee että tullia ei mene jos tavaran hinta on alle 175e???
Sori copy pastesta, mut tää selventää...

Matkustajien tuomiset

Yhteisön ulkopuolelta Suomeen saapuva matkustaja saa verotta tuoda henkilökohtaisia matkatavaroita enintään 175 euron arvosta. Tähän arvoon ei sisällytetä henkilökohtaisia matkatavaroita, jotka Suomeen palaava henkilö jälleentuo tai tänne saapuva matkustaja tuo väliaikaisesti henkilökohtaiseen tai perheensä käyttöön matkan ajaksi. Tällainen matkustaja saa kuitenkin tuoda henkilökohtaisina matkatavaroina AlvL 95 §:n 2 momentissa tarkoitettuja tuotteita eli tupakka- ja alkoholituotteita, parfyymejä ja toalettivesiä sekä tee- ja kahvituotteita enintään tässä lainkohdassa mainitut määrät. (AlvL 95 § 1- 2 mom.)

Lähteenä tulli.fi

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 27.09.2008 23:58

Wannabee kirjoitti:
mikahele kirjoitti:
Missä lukee että tullia ei mene jos tavaran hinta on alle 175e???
Sori copy pastesta, mut tää selventää...

Matkustajien tuomiset

Yhteisön ulkopuolelta Suomeen saapuva matkustaja saa verotta tuoda henkilökohtaisia matkatavaroita enintään 175 euron arvosta. Tähän arvoon ei sisällytetä henkilökohtaisia matkatavaroita, jotka Suomeen palaava henkilö jälleentuo tai tänne saapuva matkustaja tuo väliaikaisesti henkilökohtaiseen tai perheensä käyttöön matkan ajaksi. Tällainen matkustaja saa kuitenkin tuoda henkilökohtaisina matkatavaroina AlvL 95 §:n 2 momentissa tarkoitettuja tuotteita eli tupakka- ja alkoholituotteita, parfyymejä ja toalettivesiä sekä tee- ja kahvituotteita enintään tässä lainkohdassa mainitut määrät. (AlvL 95 § 1- 2 mom.)

Lähteenä tulli.fi
Tuossa on kyse matkustajan EU:n ulkopuolelta ostamien tuliaisten tai omaan käyttöön tarkoitettujen tavaroiden arvosta. Tulee aika kalliiksi käydä esim. USA:sta hakemassa 174 euron erissä isompi parttia jotain kampetta :D Helpompi ja halvempi tapa on tilata ja tuottaa tavara maahan jollain kuljetus/huolintafirmalla (TNT, DHL, UPS, ...) tai miksei postitsekin. Tällöin tavaroista menee alvit ja tullit ihan normaalilla tavalla, eikä tuolla 175 euron rajalla ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. EU:n sisältä tilattaessa yksityishenkilö saa tavaroita ilman tullia ja SUomen alvia, mutta ostomaan alv hintoihin lisätään ja tietysti kuljetusmaksut.

- hannulehessaari

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 28.09.2008 10:13

...

Avatar
vihtoori
Viestit: 9
Liittynyt: 29.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja vihtoori » 01.10.2008 10:35

joo... Hans säätö tulee siis SM sarjassa voimaan 2010 tarkoittaa käytännössä sitä, että paljon penkkejä saa heittää roskiin, koska penkeillä on viiden vuoden teoreettinen käyttöikä (siis voimassa vain Suomessa, muissa maissa kansallisesti +2v) ja 97% penkeistä on tavallisia Hanssiin soveltumattomia! 2012 eli kolmen vuoden päästä tämä koskee kaikkia ralli-kilpailuita, eli jos olet ostanut penkin vaikka tänä kesänä saat heittää sen roskiin kolmen vuoden ja kolmen kuukauden päästä.

Kuten ylhäällä mainittu Hansiin siirtyminen tarkoittaa penkin lisäksi; uusia kypäriä!! (Itellä uudet kypärät kevät 2008)

Ajoasujen puolelta saat heittää roskiin jopa vanhat kolmikerrospuvut ja hankkia Uuden standardin mukaisen ajohaalarin, uudet FIA alusasut, uudet FIA hanskat, uusi FIA kypärähuppu, uudet FIA sukat ja uudet FIA ajokengät.

Yhteenvetona:
Miksi tässä ei noudateta normaalia 5v siirtymä ajanjaksoa, vaan nyt vaihdatetaan penkit ja kypärät aivan turhaan!! Videoissa ja simulaatioissa saadaan tavallinen törmäys näyttämään hengen vievältä. Mutta todellisuudessa kaikissa hengen vaatineissa ralli-onnettomuuksissa Suomessa, hansista ei olisi ollut mitään apua. Onko myös kenelläkään tietoa olisiko kalliimmat ajopuvut fia sukkineen säästäneet palovammoilta? Toisekseen ketään ei ole kielletty käyttämästä Hansia vaikka heti, joten miksi pitää tappaa harrastaminen pikkubudjetti kilpailijoilta?

Osaisiko joku neuvoa kuinka pääsen Viroon ajamaan rallia, Suomessa kun siihen ei ole kohta enää haluja eikä rahoja?

ps: ”Hans-clipsien asennuksesta jälkikäteen?” Peltorissa sen voinee jo unohtaa...

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Sen kun vain menee....

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 01.10.2008 11:18

Viroon voi lähteä nähdäkseni ihan kuka vain ajamaan, paitsi ei juniorit, jos on KV- lisenssi.

Toisaalta jos ei kuulu Suomalaisen autourheiluseuraan eikä ole Suomalaista lisenssiä, Puhakka päätöksen jälkeen voi nähdäkseni kuka tahansa, myös juniorit ja nuoret liittyä toisen maan autourheiluseuraan, ottaa sen maan lisenssin ja ajaa siinä maassa kilpaa, vaikka asuukin Suomessa ja on Suomen kansalainen.
Lisäksi jos vielä on kyseessä EU maa, niin vielä vähemmän siihen voidaan puuttua.
Jos nyt asiat oikein ymmärsin, AKK teki uuden säännön, ettei muun maalaiset pääse Suomeen ajamaan ja estivät näin Puhakan ajamisen Suomessa Ruotsin lisenssillä.
Lakia katsotaan aina myös käänteisesti.
Eli kun lukee Jokesta tehdyn päätöksen kokonaisuudessaan ja katsoo sitä toisinpäin, silloin jäsenyys ja lisenssi toisessa maassa on mahdollista Suomalaisenakin.
En myöskään löydä mistään sellaista lainsäädäntöä joka kieltäsi tämän.
Tilannehan on ihan sama, jos liityn vaikka Viron sulkapallo seuraan, lunastan Virolaisen sulkapallon pelaamiseen oikeuttavan lisenssin, ei AKK voi siihenkään puuttua.

Timppa

Vastaa Viestiin