joo ja mitähän sais nykttekniikan ansiosta peetusta irti... voi vain arvailla 300++ hp tai jtn...northwest kirjoitti:Joo,kyllähän Borehamin väki olisi ihmeissään kun nykyisin parhaat "patarautakantiset" OHC-fordit tuuppaa dynolla penkistä riippuen 230-240hv reiluna kaksilitraisena...Ja vaikka ottaa virhemarginaalin huomioon niin on vanhojen koneidenkin tehot todellakin nousseet,lisäksi ruiskutekniikka on harpannut melkoisesti niistä ajoista kun BDA:lla ratoja sorvattiin.matti kirjoitti:on se jännä ku tääl suomes jossai autotalleis saahaa tehtyä samantehoisia tai jopa tehokkaampiakin moottoreita vanhoista koneista, kuin mitä viisaat tehtaitten kilpaosastojen insinöörit viimosimman teknolokian vehkeistä...![]()
varsin uskottavaa..
Uudet SE-lukemat
- piippalakki
- Yleinen

- Viestit: 210
- Liittynyt: 26.07.2004 00:00
Ralli on reteetä :=)
- lion
- B-junnu

- Viestit: 29
- Liittynyt: 16.07.2005 00:00
UUDET SE LUKEMAT
Noo tiiä pilaanko hyvät huhut, mutta joku kyseli Kauppisen tehoja.
Kevät 2005 ajettiin 121 kw koneella, Vetomieskisassa 116 kw ja loppuvuosi 125 kw. Esa Kyllä osaa tehdä koneet, liekö valinnan vaikeus kenelle, Mikko kelpasi jonkinlaiseksi testaajaksi, ei enää (ei kestä p...e). Karalan Mika ja Hyvärisen Jari ovat vääntäneet irti ne mehut mitä on ollu, Saundi kohallaan, joten siitä ei ole ollut kiinni.
Toivottavasti Esa nyt onnistuu Vanajalinna rallissa, silloinhan Mikko jää tehojen suhteessa muutaman minuutin.
Kaippa se nyt kuitenkin on niin, että aniharva Starletti pystyy hyödyntämään yli 150 hv tehoja ja siten huomio kannattaisi kiinnittää enemmän vääntöalueeseen ja alustaan, renkaita unohtamatta ja saattaahan niillä lapasillakin olla oma vaikutuksensa.
Että siitä vaan juttua jatkamaan.
PS Ei kai olis taas pitäny agiteerautua, mutta kun pojat ite oloittaa....
Kevät 2005 ajettiin 121 kw koneella, Vetomieskisassa 116 kw ja loppuvuosi 125 kw. Esa Kyllä osaa tehdä koneet, liekö valinnan vaikeus kenelle, Mikko kelpasi jonkinlaiseksi testaajaksi, ei enää (ei kestä p...e). Karalan Mika ja Hyvärisen Jari ovat vääntäneet irti ne mehut mitä on ollu, Saundi kohallaan, joten siitä ei ole ollut kiinni.
Toivottavasti Esa nyt onnistuu Vanajalinna rallissa, silloinhan Mikko jää tehojen suhteessa muutaman minuutin.
Kaippa se nyt kuitenkin on niin, että aniharva Starletti pystyy hyödyntämään yli 150 hv tehoja ja siten huomio kannattaisi kiinnittää enemmän vääntöalueeseen ja alustaan, renkaita unohtamatta ja saattaahan niillä lapasillakin olla oma vaikutuksensa.
Että siitä vaan juttua jatkamaan.
PS Ei kai olis taas pitäny agiteerautua, mutta kun pojat ite oloittaa....
- J_Mantyla
- KV

- Viestit: 685
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Ei ton Mikon vauhdin salaisuuksia tarvitse sen kummemmin ihmetellä. Katsokaa tiimin saitilta pari incar-pätkää, syy käy selväksi aikalailla nopeasti.
Kuten aikaisemminkin täällä on ollut puhetta, älkää nuoret harrastusta aloittelevat klopit ihmeessä menkö tähän "pitääollaöhlinsjakakssataahummaaennenkuinkannattaamihinkäänlähteä" -miinaan, satsatkaa peliin jolla on mahdollista ajaa. Sitten joka ainoaan kisaan mukaa, parasta treeniä on vetää numerot kyljissä. B-junnutasolla osaava kuski voittaa yleiskilpailun esimerkiksi N-Astralla aivan varmasti.
Asiaan. Mitähän mahtais olla tänä päivänä äffäpelien tehot ellei billet-kansia olisi kielletty? Veikkaan että jokunen senaikaisista kansisepistä olisi nyt Cosworth / Mercedes-lafkan palkkalistoilla jos kehitys olisi saanut jatkua ...
Kuten aikaisemminkin täällä on ollut puhetta, älkää nuoret harrastusta aloittelevat klopit ihmeessä menkö tähän "pitääollaöhlinsjakakssataahummaaennenkuinkannattaamihinkäänlähteä" -miinaan, satsatkaa peliin jolla on mahdollista ajaa. Sitten joka ainoaan kisaan mukaa, parasta treeniä on vetää numerot kyljissä. B-junnutasolla osaava kuski voittaa yleiskilpailun esimerkiksi N-Astralla aivan varmasti.
Asiaan. Mitähän mahtais olla tänä päivänä äffäpelien tehot ellei billet-kansia olisi kielletty? Veikkaan että jokunen senaikaisista kansisepistä olisi nyt Cosworth / Mercedes-lafkan palkkalistoilla jos kehitys olisi saanut jatkua ...
- northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Fordin OHC:n tiedän antaneen billetillä 2.5:n maitopurkin iskukoolla n.270hv sprinttimoottorissa.J_Mantyla kirjoitti: Asiaan. Mitähän mahtais olla tänä päivänä äffäpelien tehot ellei billet-kansia olisi kielletty? Veikkaan että jokunen senaikaisista kansisepistä olisi nyt Cosworth / Mercedes-lafkan palkkalistoilla jos kehitys olisi saanut jatkua ...
Ja kyllähän billetti/evokannet on sprintti+crossikäytössä sallittu,joten eiköhän niitä siellä ensikesänä tule näkymään...
- Unto
- KV

- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
piippalakki kirjoitti: joo ja mitähän sais nykttekniikan ansiosta peetusta irti... voi vain arvailla 300++ hp tai jtn...
F2:sista vois saada vähän osviittaa... 270-280 soralla 300+ asfaltilla.
Ralliauton moottori on siittä hassu kapine että sen kun pitäisi olla hyvä ajettava ennemmin kuin huippu tehokas.
Noin karkeesti kuin ajattelee tehoa (KW /HV) Ja sitä mitä se pitää sisällään. Teho = voima x työ. moottorissa voima = Nm, työ = RPM. Eli jumalattomasti kiertävässä moottorissa voi olla paljon tehoa mutta vähän vääntöä (=voimaa) esim. F1:sissä kierrokset on jossain 20k/min tehot jossain 650-700 kw (3.0 V10) sittä yksikkömuutosten kautta (joulet / kulmakiihtyvyys.... "tai joitain") (suuremmat fyysikot saa korjata virheet
Ralli moottoreissa tärkeämpää on teho alueet, teho ja vääntö sekä niiden suhteet, eli mitenkä käyrät piirtyy dynon antamalle paperille!
Hevosvoimat ei kerro koko totuutta! Joku täälä joskus sanoi mielestäni hyvin osuvasti että:
- Teholla myydään autoja, väännöllä voitetaan ralleja!
- Timppa
- B-junnu

- Viestit: 32
- Liittynyt: 06.01.2005 00:00
Uudet SE-lukemat
Samuli Nevän starletista mitattu 180hv ja 183nm
-
Vieras