turvavöistä???

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja ohc » 29.01.2011 19:55

Kärppämäki sprintin katsastuksessa hieman kummastusta herätti tämä "turvavyö episodi". Onko tälle kaudelle tullut joku uusi sääntö että olkavöiden kiinnitys penkin takaa pitää mennä ristiin??

Pikaisella sääntökirjan tavauksella en mitään tälläistä kyllä löytänyt?? :roll:

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja MJT » 29.01.2011 21:00

ohc kirjoitti:Kärppämäki sprintin katsastuksessa hieman kummastusta herätti tämä "turvavyö episodi". Onko tälle kaudelle tullut joku uusi sääntö että olkavöiden kiinnitys penkin takaa pitää mennä ristiin??

Pikaisella sääntökirjan tavauksella en mitään tälläistä kyllä löytänyt?? :roll:
Ei ole, mutta jos hieman käyttää järkeään niin se on ainoa oikea tapa. Itse olen pitänyt vöitä ristissä viimeiset 40-vuotta. Hans´in käytön yhteydessä ja niitä seuraavissa ohjeissa tätä on painotettu erityisesti. Eli käytännössä se silloin on jo lähes pakollista. Jos vyöt eivät ole ristissä, ne antavat liian paljon kuljettajalle sivuttain liikkumavaraa. kun ristissä niin esim. vasemmalle liikuttaessa ristissä oleva vyö on oikella puolella ja siten rajoittaa liikettä. Katsastuksessa voidaan vaan tässä tapauksessa ohjeistaa, ei pakottaa. Joskin järkihän sen olisi pitänyt sanoa jo aiemmin.

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 29.01.2011 21:13

ohc kirjoitti:Pikaisella sääntökirjan tavauksella en mitään tälläistä kyllä löytänyt?? :roll:
"4-pisteen vöiden olkavyöt on asennettava ristiin
symmetrisesti penkin keskilinjaan nähden."

Sivulta 285... ja sillä ei ole merkitystä tässä asiassa vaikka sääntökirja puhuukin tuossa neljän pisteen vöistä...

Terveisin se katsastusmies joka sulle asiasta huomautti...

Avatar
ohc
Yleinen
Yleinen
Viestit: 222
Liittynyt: 08.07.2004 00:00
Paikkakunta: Lapua

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja ohc » 29.01.2011 21:32

Joo eipä siinä mitään. Ihmettelin vaan kun ei noihin ennemmin kukaan ole kiinnittänyt mitään huomiota. Ja tuntu olevan monelle muullekin "uus asia".

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 29.01.2011 21:52

tietyissä tapauksissa tätä sääntöä joutuu rikkomaan,Hans-ohjeet taitaa kieltää asentamasta vöitä ristiin jos olkavöiden kiinnitys takana on alle 50 sentin päässä penkistä,koska silloin vyöt jää kurtulle.......

enpä olekkaan aiemmin huomannut että "nopeuskilpailuissa" pitää vöissä olla kierrettävä lukkokappale

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 29.01.2011 22:57

Fian hans ohjeesta voi jokainen ite mittailla jos ptää laittaa vyöt ristiin.http://www.fiainstitute.com/publication ... _Guide.pdf
Riippuu siitä miten leveä hans tuki on käytössä ja mikä on etäisyys hansissta vyön kiinnitys pisteseen. Jos ei ole hanssia käytössä niin kannattaa tiedustella liitolta miten vöitä pitää sääntöjen muka pitää koska en ole henkilökotaisesti kuullut että vöitä pitää ristissä olla jos on 6-piste vyöt.

Avatar
eddyfin
Yleinen
Yleinen
Viestit: 166
Liittynyt: 19.02.2009 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja eddyfin » 29.01.2011 23:02

kappa12 kirjoitti:
ohc kirjoitti:Pikaisella sääntökirjan tavauksella en mitään tälläistä kyllä löytänyt?? :roll:
"4-pisteen vöiden olkavyöt on asennettava ristiin
symmetrisesti penkin keskilinjaan nähden."

Sivulta 285... ja sillä ei ole merkitystä tässä asiassa vaikka sääntökirja puhuukin tuossa neljän pisteen vöistä...

Terveisin se katsastusmies joka sulle asiasta huomautti...
Ehkä sun pitäis lukee turvavyö säännöt uusiksi! On aika iso ero 4-piste ja 6-piste vöissä! Onkohan edes 4-piste vyöt hyväksyttyjä sprintissä!?

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 29.01.2011 23:51

Tää vöiden ristiinlaitto ainakin HANS-vöiden kohdalla tarkoitti sitä että ne kapeemmat 2" vyöt laitetaan ristiin EIKÄ niitä alla olevia 3" vöitä... Toki niitä vöitä juuri kenelläkään ei ole ja normivöiden kohdallahan se o likimain samantekevää, muistan jopa jonkun valmistajan ohjeesta lukeneeni kiellon.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 30.01.2011 13:15

eddyfin kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:
ohc kirjoitti:Pikaisella sääntökirjan tavauksella en mitään tälläistä kyllä löytänyt?? :roll:
"4-pisteen vöiden olkavyöt on asennettava ristiin
symmetrisesti penkin keskilinjaan nähden."

Sivulta 285... ja sillä ei ole merkitystä tässä asiassa vaikka sääntökirja puhuukin tuossa neljän pisteen vöistä...

Terveisin se katsastusmies joka sulle asiasta huomautti...
Ehkä sun pitäis lukee turvavyö säännöt uusiksi! On aika iso ero 4-piste ja 6-piste vöissä! Onkohan edes 4-piste vyöt hyväksyttyjä sprintissä!?

Kuten myöskin olisi suotavaa...

Sääntökirja puhuu nelipistevöistä ja erikseen on maininta että 6-piste vöitä pitää aina käyttää... Toki kirjan selaileminen ei mulle olisi ollenkaan pahasta...

Sääntökirja sotii tosiaan Hans-ohjeiden kanssa aika pahasti ristiin(kärppämäessä oli aamulla katsastusporukan kesken puhetta, mutta sääntö on näin kirjoitettu niin minkäs teet)... Toivottavasti tuohonkin saadaan joskus jotain järkeä...

Avatar
-tane
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 22.01.2007 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja -tane » 29.03.2011 22:28

ekkerimiehet hoi! Mihin kohtaan oletta kiinnittäny lantiovyön silmukkapultit? Ei oikeen taho löytyä oikeaa kohtaa, että vyö ei menis rutulle ja että kiristysrauta pysys penkin reijän ulkona...
Ilmeisesti kohtisuoraan reijästä alas ei saa laittaa?

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 30.03.2011 01:33

kappa12 kirjoitti:
eddyfin kirjoitti:[quote="kappa12...
"4-pisteen vöiden olkavyöt on asennettava ristiin
symmetrisesti penkin keskilinjaan nähden."

Sivulta 285... ja sillä ei ole merkitystä tässä asiassa vaikka sääntökirja puhuukin tuossa neljän pisteen vöistä...

Terveisin se katsastusmies joka sulle asiasta huomautti...
Ehkä sun pitäis lukee turvavyö säännöt uusiksi! On aika iso ero 4-piste ja 6-piste vöissä! Onkohan edes 4-piste vyöt hyväksyttyjä sprintissä!?

Kuten myöskin olisi suotavaa...

Sääntökirja puhuu nelipistevöistä ja erikseen on maininta että 6-piste vöitä pitää aina käyttää... Toki kirjan selaileminen ei mulle olisi ollenkaan pahasta...

Sääntökirja sotii tosiaan Hans-ohjeiden kanssa aika pahasti ristiin(kärppämäessä oli aamulla katsastusporukan kesken puhetta, mutta sääntö on näin kirjoitettu niin minkäs teet)... Toivottavasti tuohonkin saadaan joskus jotain järkeä...[/quote]

Tuo ristiinmenosääntö on vähän erikoinen ja aika vanhaa perua, joskin HANSin yhteydessä ihan huipputärkeä asia (kyse on siitä, ettei vyö luista pois kapulan päältä!). Säännönlaatijan mielessä on ollut varmaan kiinnityspisteiden sijainti aika kaukana takana. Uudemmissa autoissa on nyt kiinnityspisteet kehikon putkessa heti penkin selkänojan takana eikä ristiinmeno ole kunnolla mahdollistakaan saati sitten mielekästä. Sääntö pitäisi näiltä osin ehdottomasti päivittää. Samalla olisi syytä kieltää vaaralliset asennukset kokonaan. Esim. 45 asteen kulma vaakasosta alaspäin olkavöillä ei ole välttämättä turvallinen etenkään HANSin kanssa. Sinänsä tuo 4-pistevöistä puhuminen hieman sekottaa, mutta kyllä tässä tarkoitetaan ihan niitä nykyisin käytössä olevia vöitä, mitä olkahihnoihin tulee. Se, että munavyö on pakollinen ei tilannetta muuta.

Sääntöjen kohdassa 6.3. todetaan: Turvavyötä on käytettävä sen luokituksen määrittelemällä tavalla eikä sitä saa millään tavoin muuttaa. Valmistajan antamia ohjeita on noudatettava.


Tämä aiheuttaa ristiriidan sääntöihin, jos valmistajan ohjeet poikkeavat näistä säännöistä ... ja poikkeavathan ne. Tällaisessa tapauksessa, jossa on yleinen sääntö ja vyön luokitus sekä valmistajan ohje ristiriidassa, on tarkempi sääntö määräävä. Eli ellei valmistaja ole muuta ohjeistanut, niin noudatetaan yleistä sääntöä.

Vyövalmistaja Schroth (taitaa tehdä myös Sparcon vyöt vieläkin) ohjeistaa mm. ”Yli 20 asteen vyökulma on sallittu vain Schrothin hyväksyttyjen penkkien kohdalla” (kaikkia penkkejä ei ole mitoitettu kestämään kyseistä rasitusta). HANSin kanssa kulma ei saa koskaan ylittää 20 astetta! Ihanteellinen olkavöiden kiinnityskohta on enintään 20 cm penkin selkänojan takana. Jos kiinnityspisteiden etäisyys penkin selkänojasta on yli 50 cm, pitää vyöt asentaa ristiin. Muuten ne voivat olla rinnakkain, mutta etäisyyden ollessa yli 20 cm kiinnityspisteiden pitäisi olla sitä lähempänä toisiaan, mitä suurempi on etäisyys.


Toinen valmistaja Sabelt puolestaan viittaa FIA:n ohjeeseen HANSin käytöstä (eli FIAn HANS ohje on Sabeltin kohdalla valmistajan ohje), jossa on ihan taulukko erisuuruisten HANSien ja eripitusten olkahihnojen yhdistelmien kiinnityspisteiden väleille. Sielläkin todetaan, että pitkillä hihnoilla vyöt menevät ristiin. Tai ei niin pitkilläkään Jos käyttää pienintä HANSia, niin jo 30 sentin etäisyys ja kiinnityskohtien pitäisi olla ristissä. Isokaulaisilla mitta täyttyy vasta 50 sentissä. Jos etäisyys on enintään 20 senttiä, niin ristiinasennusta ei koskaan tehdä. Suositus on max. 20 senttiä, vaikka pidemmätkin ovat sallittuja. Horisontaalikulman maksimina tässäkin on 20 astetta.


Niin, että ei nämä säännöt ole ihan lause lauseelta sovellettavissa tässäkään kohdassa, vaan pitää katsoa kokonaisuus, mitä mistäkin asiasta on sanottu. Toki tämä ristiinmenokin pelkistyy ihan yksinkertaiseksi jutuksi eli jos on pitkät hihnat, niin pannaan ristiin. Jos kiinnitys on heti penkin takana, niin ei laiteta. Tämä ei useimmissa tapauksissa aiheuta kuin pienen pujotteluvaivan (oikea pujotustapa löytyy mm. http://www.ralli.net/foorumit/muu-tekniikka/10280). Isompi juttu on sitten tuo liian suuri kulma vaakatasoon. Sääntö sallii jopa 45 astetta, mutta valmistajat eivät sellaista hyväksy ainakaan HANSin kanssa. Ja samaa toteaa FIA:n opaskin. Tuo rajoitus ei ole mielivaltaa, vaan liittyy turvallisuuteen, joten jos oma turvallisuus kiinnostaa, niin nyt on aika tehdä tarvittavia muutoksia, koska niitä ei ehdi kisapaikalla tekemään ja arvelen, että tämä turvallisuusasia ei voi jäädä huomiotta.


- hannulehessaari


Ps. Linkkejä :
http://www.schroth.com/installation-ins ... index.html
http://www.sabelt.com
http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... S_2007.pdf

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 30.03.2011 11:22

-tane kirjoitti:ekkerimiehet hoi! Mihin kohtaan oletta kiinnittäny lantiovyön silmukkapultit? Ei oikeen taho löytyä oikeaa kohtaa, että vyö ei menis rutulle ja että kiristysrauta pysys penkin reijän ulkona...
Ilmeisesti kohtisuoraan reijästä alas ei saa laittaa?
Mitäs jos koitat penkin rautaa toisinpäin......

Avatar
-tane
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 22.01.2007 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja -tane » 30.03.2011 12:13

Rattikeisari kirjoitti:
-tane kirjoitti:ekkerimiehet hoi! Mihin kohtaan oletta kiinnittäny lantiovyön silmukkapultit? Ei oikeen taho löytyä oikeaa kohtaa, että vyö ei menis rutulle ja että kiristysrauta pysys penkin reijän ulkona...
Ilmeisesti kohtisuoraan reijästä alas ei saa laittaa?
Mitäs jos koitat penkin rautaa toisinpäin......
Penkin kiinnityksestä ei nyt ole kysymys eikä rautojen kääntäminen kuin pahentaa vain asiaa. Ongelma siis on saada lantiovyö kulkemaan sulavasti ulos penkin reijästä, vyön rutistumatta sekä sen kiristinraudan "tilttilukon" pysyminen penkin ulkopuolella. Jostaki luin, että kiristinlukon ja penkinreijän etäisyys pitäs olla 4cm, mutta nuiden "lsd" vöiden kiinnityssilmukan ja kiristyslukon välinen etäisyys on niin stanan pitkä..että menee väkisinki rutulle

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: turvavöistä???

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 30.03.2011 13:08

-tane kirjoitti:
Rattikeisari kirjoitti:
-tane kirjoitti:ekkerimiehet ... Ei oikeen taho löytyä oikeaa kohtaa, että vyö ei menis rutulle ja että kiristysrauta pysys penkin reijän ulkona...
Ilmeisesti kohtisuoraan reijästä alas ei saa laittaa?
Mitäs jos koitat penkin rautaa toisinpäin......
Penkin kiinnityksestä ei nyt ole kysymys eikä rautojen kääntäminen kuin pahentaa vain asiaa. Ongelma siis on saada lantiovyö kulkemaan sulavasti ulos penkin reijästä, vyön rutistumatta sekä sen kiristinraudan "tilttilukon" pysyminen penkin ulkopuolella. Jostaki luin, että kiristinlukon ja penkinreijän etäisyys pitäs olla 4cm, mutta nuiden "lsd" vöiden kiinnityssilmukan ja kiristyslukon välinen etäisyys on niin stanan pitkä..että menee väkisinki rutulle
Meillä oli aikoinaan Escortissa Scrothin Titaanivyöt 2 tuuman lantiovyöllä, jonka päissä oli kiinnikkeenä vuorikiipeilylenkit (olikohan titaania). Myöhemmin käytimme saman valmistajan flexi -vöitä joilla ongelmaa ei esiintynyt. Nekin ovat 50 millin lantiovyöllä, joka ainakin meillä toimi hyvin kaikkiaan kuudessa reippaassa ulosajossa/kaadossa.

Ks. flexi-tekniikka http://english.schroth.com/racing/techn ... xibelt.php ja flexi-vyöt: http://english.schroth.com/racing/produ ... 6&id_kat1=

Jos en väärin muista oli meillä jossain vaiheessa vyönä http://english.schroth.com/racing/produ ... 4&id_kat1=, jossa niinikään kahden tuuman lantiovyö. Tämän mallin etuna on munavyön T-kappaleen puuttuminen ja vyön kiinnitys suoraan lantiovyön solkiosiin. Näin ei ääni pääse nousemaan kuoripoikien tasolle isopallisellakaan kaverilla, jos peli sattuu lähtemään taitajan käsistä.

Varmaan ratkaisuja löytyy muiltakin valmistajilta, mutta näitä me käytimme Escorttien aikaan. Tai onhan minulla vielä se hisse GT, jossa on juurikin sellaiset titaanivyöt: http://english.schroth.com/racing/produ ... 0&id_kat1=

- hannulehessaari

Vastaa Viestiin