apua kaivattais!

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juunas2
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja juunas2 » 12.03.2011 22:26

Kyseessä on 1.6 ohc.Tällä hetkellä vakio 81,32 männillä ja 76,95 iskulla. Kertokaa mitä mäntiä ja kankia olette käyttänneet? Ja missä olisi hyviä koneistamoita missä osattaisiin tommoinen kansi ja lohko koneistaa?

Avatar
juunas2
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja juunas2 » 13.03.2011 16:37

Ei vissiin omat hilut paljo keventelyitä kestä?

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja jjs » 14.03.2011 08:47

Mihin käyttöön tuo on menossa?
Mittojen perusteella kyseessä on 1,6 E-max moottori jolla ei hirveästi ole potentiaalia kisakäytössä (eikä luokiteltuja koreja) joten vähiin on jäänyt(?) niiden laittelu, ainakin rallipuolella.

Isku tuossa on sama kuin 2-litraisessa, ja lohkon korkeus joten veivejä siltä rintamalta voinee lähteä etsimään (Eagle, Crower, PO).

Kansi on E-maxeissa ns. laihaseosmallia, ja työstökohteena haastava.

Avatar
juunas2
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja juunas2 » 14.03.2011 18:56

165 lohko on kyseessä, en tiedä että onko sitte e-max.?

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja jjs » 15.03.2011 13:59

Perinteisen 1,6 OHC:n isku on n. 66 mm ja poraus 87,7 mm.

Tämä moottori löytyy mm. Escort mk2 (RS Mexico mk2), Capri mk1B 1600GT, Capri mk2, Cortina mk3 1600GT, ja liudassa muita Taunuksia.

Rallissa ei muuta 1,6 ohc -moottoria saa mk2 Escossa käyttää.

165 -lohko (8/84 ja uudemmat) on 1,6 E-max, samoin edeltäjä 164 (8/83-7/84). Molemmat täsmäävät antamiisi mittoihin.

Kansi on erilainen valultaan, ja pienempi pakoventtiileiltään kuin "perus 1,6" -kansi josta on tehty hyviä kisakansia.
E-max kannesta en ole kuullut tehdyn.

Avatar
juunas2
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja juunas2 » 15.03.2011 20:01

Kyse ei ole laittaa tuota konetta ralliin tai rallisprinttiin, mutta potkua olis kiva silti saada pitämällä vaparina. Kai tuosta koneesta jotakin lukuja pihalle saa?

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja jake74 » 16.03.2011 00:08

juunas2 kirjoitti: Kai tuosta koneesta jotakin lukuja pihalle saa?
saa varmaa ku nakaat e-maxin kannen roskii ja laitat normi ohc kannen jos sen onnistuu laittaa tuohon lohkoon ja noilla männillä.

Avatar
juunas2
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 56
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja juunas2 » 16.03.2011 21:40

Ilmeisesti normi 1,6 kansi ja 2,0 kansi sopii tuohon lohkoon?

Avatar
jjs
Yleinen
Yleinen
Viestit: 281
Liittynyt: 18.06.2004 00:00

Re: apua kaivattais!

Viesti Kirjoittaja jjs » 16.03.2011 22:42

Perinteinen 1,6 tai 2,0 kansi sopii pultti- ja sylinterijakonsa yms. puolesta, mutta poraus on e-maxissa yli 6 mm pienempi kuin normi 1,6:ssa ja yli 9 mm pienempi kuin 2-litraisessa. Venttiilikoolla ei pääse herkuttelemaan.
Jo vakiolla taunus 1,6 -kannella palotila menee lohkon päälle.

Pitkä isku ja pienet tilat venttiileille; ei lupaa huimia tuloksia :)

Vastaa Viestiin