Männät ahistaa?

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mushz
Viestit: 12
Liittynyt: 06.08.2004 00:00

Männät ahistaa?

Viesti Kirjoittaja mushz » 25.04.2006 11:59

Kasasin justiin 4k:n alakerran uusilla laakereilla ja männänrenkailla mut tuli pieni ongelma. Koneesta tuli himskutin jäykkä. Eli ei pyöri kunnolla kampiakselin päästä pyöritettäessä. Laakerit ei ainakaan tunnu hirttävän kiinni vaan vika tuntuis olevan männänrenkaissa. Lohko on vakio kokoo ja männänrenkaat kanssa. Männän renkaiden välykset tuntuis olevan OK.(0.15-0.3mm) Mikä vois olla vikana??

Avatar
AL1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja AL1 » 25.04.2006 13:39

Katoppa että tuli kampiakselin laakeripukit oikeinpäin.

Avatar
mushz
Viestit: 12
Liittynyt: 06.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mushz » 25.04.2006 14:09

Kyllä niiden oikeinpäin pitäs olla. Pukkien nuoli osottaa nokkaan päin ja kankien merkit eteen. Kampiakseli pyöri ihan hyvin ennenku laitto männät kankineen paikalleen.

Avatar
vilerace
Yleinen
Yleinen
Viestit: 193
Liittynyt: 05.11.2004 00:00

ei pyöri

Viesti Kirjoittaja vilerace » 25.04.2006 15:44

Kokeile onko kaikissa kiertokangissa välys sivuttain, jos jossain ei ole niin luultavasti laakerin ja kangen välissä on jotain ylimääräistä..

Avatar
mushz
Viestit: 12
Liittynyt: 06.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mushz » 25.04.2006 16:15

Kyllä kangista välystä löytyy.

Avatar
hatanmaa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 220
Liittynyt: 26.10.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja hatanmaa » 25.04.2006 23:06

laakereissa valmistus vika ??

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 26.04.2006 01:02

- Jos laakerit ovat OK vika on yleensä öljyrenkaissa. Niitä joutuu joskus viilaamaan välyksiin. Aina kannattaa asentaa renkaat pyttyyn ja tarkistaa päittäisvälys joka renkaasta.
- Wisecon (ja muiden) öljyrenkaan "segmentti" eli alusjousi on myös tarkka laitettava - päät menevät helposti päällekäin ja asennus on susi. Reunaliuskat täytyy myös olla eri paikassa, ei segmentin pään kohdalla.
- Olen minä nähnyt senkin että kangen tapin hoonaus oli niin paljon off-set'issa alasilmään nähden että jumi männän! Tälläistä ei silmällä nää ennen asennusta.
- Kun purat, pura yksi kerrallaan niin tiedät mikä pytty jumitti.
- Kun kasaat, kokeile pyörittää aina joka männän jälkeen niin tiedät mikä, jos mikään, menee väärin. Ei tarvitse arvailla.
- "Vain se, joka ei tee mitään, ei tee virheitä!"

Avatar
mushz
Viestit: 12
Liittynyt: 06.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mushz » 26.04.2006 10:52

Purin tossa alakerran kertaalleen ja kävin renkaat läpi ja laitoin uusiks kaikki kiinni. Renkaat tuntu purevan edelleen mutta pienen pyörityksen ja reilun öljyämisen jälkeen kone alko rullaan paremmin. Mietin että oilisko vika voinu olla hoonauksessa?(Liian karkea jälki)

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 26.04.2006 11:16

paljo jää rakoa männänkenkaisiin ku laitat pelkän renkaan sylinteriin?
power is nothing without control...

Avatar
tth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 162
Liittynyt: 21.01.2005 00:00
Paikkakunta: SoCal/Savo

Viesti Kirjoittaja tth » 26.04.2006 19:55

Joo, nää modernit, ohuet, MP renkaat vaatii peilipinnan sylinteriin

Avatar
mushz
Viestit: 12
Liittynyt: 06.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mushz » 28.04.2006 11:23

1:n ja 4:n ylimpiä puristus renkaita joutu viilaan jotta sai niihin välykset. Ihmetteilin sitä vielä että oli eri paketeista ja kummassaki luki STD! 2-3 oliki sitten oikeen kokosia. Vähän ihmetyttää miten on mahdollista että noissa renkaissa voi olla tommosia valmistus eroja.

Avatar
Mizka
KV
KV
Viestit: 376
Liittynyt: 14.09.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mizka » 28.04.2006 11:34

Miltäs tämmönen ajatus kuullostaa, kun keskimmäiset sylinterithän saavuttaa korkeamman lämpötilan verrattuna uloimpiin, niin välyskin ainakin teoriassa saisi olla suurempi. Muistaakseen esim Minin kisakoneetkin aina kannattaa hoonata keskeltä väljemmiksi kuin laidoilta. Mutta toki eihän uloimmatkaan renkaat saa tuolla lailla ahdistaa.

Vastaa Viestiin