Kilpurin laturi ja akku

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Kilpurin laturi ja akku

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 27.11.2008 18:44

Riittääkö tossa bemarissa vakiolaturi lisävalojen käyttöön, vai onko minulla vain tuo laturi laukeamassa, kun ei pysy latausmittari vihreällä millään kun lyö xenonit päälle?
Entäs minkä kokoiset akut teillä on bemussa? Itsellä on vieläkin sakemanni hifistin murha-amppeereilla oleva paikoillaan. Pienempikin varmaan riittäis, tuossa yhdessä ketjussa näkyikin geeliakuista olevan puhetta.

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 28.11.2008 16:49

Älkää nyt kaikki yht'aikaa huutako!
Varmaan joo tyhmä kysymys, mutta niin on kysyjäkin :?
Auton virtojen kanssa pihalla kuin lintulauta.... ihan tällein vaan varovasti tiedustelisin minkälainen akku olisi sopiva ja tosiaan vissiinkö sitten meikän laturi vain on poikinut?

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja jaki » 28.11.2008 20:22

Tämähän on puhdasta matematiikkaa:
lisävalot liene 100w /kpl = 7,8 A /kpl
moottorinohjaus voisi viedä vaikka 5 A (ei mitään hajua)
lämppärin tuuletin vaikka 3 A
ja vakiovalot 55w = 4 A / kpl
takavalot vaikka 11 W = 1 A / kpl

Yhteensä: 2 + 8 + 3 + 5 + 30 = 49 A
Kai nyt joku E36:n laturi ainakin 60 A puskee, eli pitäisi riittää.
Liekö hiilet loppu laturista, ei olisi eka kerta...

Sinällään iso akku auttaa, jos laturi ei riitä. Jos pikikselle lähdetään akku täpötäynnä, niin sitähän voi periaatteessa purkaa pikiksen ajan. Ja sitten ladata sitä taas. Sehän sitten vähän niin kuin köyhän miehen hybridi... :)

Avatar
JaH
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaH » 28.11.2008 20:49

jaki kirjoitti:Tämähän on puhdasta matematiikkaa:
lisävalot liene 100w /kpl = 7,8 A /kpl
moottorinohjaus voisi viedä vaikka 5 A (ei mitään hajua)
lämppärin tuuletin vaikka 3 A
ja vakiovalot 55w = 4 A / kpl
takavalot vaikka 11 W = 1 A / kpl

Yhteensä: 2 + 8 + 3 + 5 + 30 = 49 A
Kai nyt joku E36:n laturi ainakin 60 A puskee, eli pitäisi riittää.
Liekö hiilet loppu laturista, ei olisi eka kerta...

Sinällään iso akku auttaa, jos laturi ei riitä. Jos pikikselle lähdetään akku täpötäynnä, niin sitähän voi periaatteessa purkaa pikiksen ajan. Ja sitten ladata sitä taas. Sehän sitten vähän niin kuin köyhän miehen hybridi... :)
Onko xenoneita jo noin tehokkaita? Taitaa 35W olla aika yleisiä ja 55w sitten niitä "isojen poikien" xenoneja.
Eli melko varmasti laturi ei lataa...ei liene vaikea mitata vaikka yleismittarilla. Ja jos et BEEMWEE vielä omista yleismittaria niin kannattaa hankkia sellainen.Maksaa n.10¤ :lol:
-Autourheilu on parhaimmillaan jopa ajamista-

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 28.11.2008 21:39

Kato saihan sitä elämää. Just meikäläisellä ei noi sähkölaskemat ole ihan oma juttu, ja hiiliä olen viimeksi vaihellut pallogrilliin.
Ne on 35:set xenonit (4kpl:tta), joten ei taida olla kauheita virtasyöppöjä, joten vissiin laturi vetelee viimeisiään.
...tuako teen yleismittarilla, kun en niistä lukemista tiedä hevonpeetä, tiedä ees mihin se vipu pitää vääntää mihinkin mittaukseen.

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 28.11.2008 22:00

Hommaa huoltomiehiä,jotka osaa käyttää yleismittaria :lol:

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 29.11.2008 10:25

Peke kirjoitti:Hommaa huoltomiehiä,jotka osaa käyttää yleismittaria :lol:
Jepsistä ...minäkään kyseenalaista toisten huoltomiesten taitoja, joten jos ei heitä nyt vedetä tähän mukaan.
Meikäläisen huolto tulee sitten kisapaikalle, ite hoidan oman autoni kotona. Siinähän sitä oppii kun itse kapistelee, ja kysyy joskus neuvoa vaikka Ralli.netin foorumilta.

Anyway, tämä virtahommeli rupeaa pikkuhiljaa aukeamaan, kiitos siitä henk.koht. yhteyttä ottaneille ja yv:lle.

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 01.12.2008 11:45

Vielä yx kyssäri :) Tuo laturilta lähtevän johdon paksuus, niin mikähän olisi sopiva paksuus neliömilleinä tuollaiselle n.100A laturille? Olen vain meinaan vaihtanut sen johdon ja tuli mieleen jos tulikin laitettua liian ohkanen. Voihan ne virrat kadota amatöörin sähkötöihinkin.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 01.12.2008 12:46

Ajattelinpa tähän samaan ketjuun kysästä vielä, kun tuntuu taas olevan kyselykausi päällänsä. Siis osaisiko joku sanoa ihan suoraan millainen akku (minkä tyyppinen ja miten tehokas) kannattaisi laittaa perus sprintteriin, eli ajon aikanahan virtaa vie lähinnä sytkä, kaks flektiä ja ainoat valot löytyy mittaristosta, laturina 55 ampeerinen Iskra. Tällä hetkellä perus 65Ah Vartan lyijymötikkä ja tuli tässä mieleen näistä jutuista, että pienempikin voisi piisata. Toisaalta tuokin akku on joskus aika lähellä pudota polvilleen ennenkuin käyntiin lähtee.

Vielä typerä kysymys: mitä eroa on ampeereilla ja ampeeritunneilla ?
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Avatar
Anselmi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 134
Liittynyt: 18.06.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Anselmi » 01.12.2008 13:00

Jos nyt esimerkin kautta lähestytään, niin esim. 2 kappaletta normaaleja 55 watin polttimoita = 110w jaettuna voltti määrällä 12v saadaan noin 9,2A (ampeeria) joka on siis kuorma jonka polttimot palaessaan aiheuttaa. Kun polttimot palavat tunnin, ne kuluttavat akun kapasiteettia 9,2 Ah (ampeerituntia). Toivottavasti en sotkenut enempää... :D Ja sprintti autoon joku 18 Ah geeliakku on ihan pätevä ja aika kevyt normi vartaan verrattuna... Ei tosin kestä sahata startti punasena... :)
Se ei tarkota sitä että se meillä kestää, jos se muilla kestää!!!

Beemwee
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 106
Liittynyt: 05.04.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja Beemwee » 01.12.2008 13:22

Beemwee kirjoitti:Vielä yx kyssäri :) Tuo laturilta lähtevän johdon paksuus, niin mikähän olisi sopiva paksuus neliömilleinä tuollaiselle n.100A laturille? Olen vain meinaan vaihtanut sen johdon ja tuli mieleen jos tulikin laitettua liian ohkanen. Voihan ne virrat kadota amatöörin sähkötöihinkin.
Selkishän tuokin äsken. Liian ohut on ja reippahasti laturinpiuha :oops:

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 01.12.2008 18:52

Anselmi kirjoitti: :D Ja sprintti autoon joku 18 Ah geeliakku on ihan pätevä ja aika kevyt normi vartaan verrattuna... Ei tosin kestä sahata startti punasena... :)
2 x 30 sek starttia putkeen toyotan 2TG koneessa, välittämällä isolla startilla, ja edelleen lähtee hyvin käyntiin, tuo oli vaan aikanaan mun testyi et kauanko kestää, ja tuon nyt tiedän ei edes hiipunut vielä 8O

katkaisin kipinnän pois toiminnasta ja sahasin kaasu joutokäynti asennossa, bensaa ei myöskään tarjoiltu

Avatar
Anselmi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 134
Liittynyt: 18.06.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Anselmi » 01.12.2008 19:35

j-mkujala kirjoitti:
Anselmi kirjoitti: :D Ja sprintti autoon joku 18 Ah geeliakku on ihan pätevä ja aika kevyt normi vartaan verrattuna... Ei tosin kestä sahata startti punasena... :)
2 x 30 sek starttia putkeen toyotan 2TG koneessa, välittämällä isolla startilla, ja edelleen lähtee hyvin käyntiin, tuo oli vaan aikanaan mun testyi et kauanko kestää, ja tuon nyt tiedän ei edes hiipunut vielä 8O

katkaisin kipinnän pois toiminnasta ja sahasin kaasu joutokäynti asennossa, bensaa ei myöskään tarjoiltu
Joo, kyllähän se tuon vielä sietää... :) Vaan pientä tarkkuutta hyvä olla, ettei kuormita sammuksissa esim. valoilla pitempiä aikoja... Hyvin ne kyllä starttivirtaa antaa vaikka koko on pieni... Jotkut pienet akut ei jostain syystä tykkää pelata auton sähköissä, eli kannattaa kysellä mallit sellasista jotka on todettu toimiviksi... :)
Se ei tarkota sitä että se meillä kestää, jos se muilla kestää!!!

Avatar
j-mkujala
Yleinen
Yleinen
Viestit: 154
Liittynyt: 07.01.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja j-mkujala » 03.12.2008 18:17

Anselmi kirjoitti:Jotkut pienet akut ei jostain syystä tykkää pelata auton sähköissä, eli kannattaa kysellä mallit sellasista jotka on todettu toimiviksi... :)
puuttuu hetkellinen piikkiteho :wink:

monissa luokkaa 60-150 Ah

yleensä vaatii yli 200Ah piikkitehoa, mieluiten likempänä 250Ah toki riippuen startista yms roippeista

Vastaa Viestiin