Civicin kustannukset

Projektit osioon kaikki autonrakennusprojektien keskustelut, jutut ja kuvat.
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Civic kuume

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 25.03.2010 22:34

JJ-65 kirjoitti:Minä en ymmärrä mitä tällä kyselyllä halutaan "todistaa" Onhan siellä ihan vieressä firma, josta voi kysyä, mitä maksaa SM:n kiertäminen Hondalla. Eero kertoo varmasti niin osien kuin palvelupakettienkin hinnat.

- hannulehessaari
Harvoin kysymyksellä halutaan mitään "todistaa"

Frog käsittääkseni tahtoi vain tietää mitkä ovat kustannukset per kausi, jos ajaa Hondalla kilpaa. Mainitsemasi palvelupakettikin on hieman suhteellinen käsite. Ostatko oolinkluusiv-paketin vai ainoastaan huollot tai...

Enivei, mielestäni Karhu bonjas kysymyksen ja antoi vastauksessaan sitä mitä kysyjä tilasi.

Niin, ja Eeroltahan varmasti saa hyvän tarjouksen, ajatpa sitten ässämmää, äffää tai joitain yksittäisiä kisoja.

Tällä foorumilla on varmasti useita harrastustaan aloittelevia joita em asiat kiinnostavat. Jokaisella heistä ei vaan ole käsitystä niistä kustannuksista, mitkä tulevat kilpurin oston jälkeen.

Eli, erittäin hyvän aiheen olet laittanut keskustelun aiheeksi Frog.[/quote]

Ja höpsistä! Tottakai tällä tahdotaan todistaa, että Hondalla kilpaileminen tulee kalliiksi, kun taas Citikalla ei maksa juuri mitään (ks. Frogin viimeisin viesti). Ei tässä ole kyse "aloittelijoiden valistamisesta", vaan ihan tavallisesta "tekstimainonnasta". Sinänsä aihe: kustannukset eri luokissa ja automerkeillä, on oikeinkin hyvä, mutta siitä saisi enemmän irti jos aihetta käsitellään muutenkin kuin joidenkin varaosien osalta ja toteamalla "omasta" vaihtoehdosta, etti tarvitse huoltaa lainkaan. (Aikanaan Tippa-Rellussakin oli "voiteluvapaat" laakerit, jotka vaihdettiin 30.000 km välein :D )

Hondien suosion syynä on varmaan hyvä suorituskyky ja ajan myötä isoksi kasvanut kanta. Runsas tarjonta pitää hinnat alhaisina (?). Joku Sitikka pitää tehdä tai teettää ja se on aika paljon kalliimpi kuin käytetty Honda. Itse olen sitä mieltä, että muiden merkkien osuuden kasvaminen on positiivista pikku n:n kohdalla, eikä minulla ole mitään intressiä promovoida Hondaa tai mitään muutakaan merkkiä.

- hannulehessaari

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Civic kuume

Viesti Kirjoittaja Frog » 25.03.2010 22:46

hannulehessaari kirjoitti:
JJ-65 kirjoitti:Minä en ymmärrä mitä tällä kyselyllä halutaan "todistaa" Onhan siellä ihan vieressä firma, josta voi kysyä, mitä maksaa SM:n kiertäminen Hondalla. Eero kertoo varmasti niin osien kuin palvelupakettienkin hinnat.

- hannulehessaari
Harvoin kysymyksellä halutaan mitään "todistaa"

Frog käsittääkseni tahtoi vain tietää mitkä ovat kustannukset per kausi, jos ajaa Hondalla kilpaa. Mainitsemasi palvelupakettikin on hieman suhteellinen käsite. Ostatko oolinkluusiv-paketin vai ainoastaan huollot tai...

Enivei, mielestäni Karhu bonjas kysymyksen ja antoi vastauksessaan sitä mitä kysyjä tilasi.

Niin, ja Eeroltahan varmasti saa hyvän tarjouksen, ajatpa sitten ässämmää, äffää tai joitain yksittäisiä kisoja.

Tällä foorumilla on varmasti useita harrastustaan aloittelevia joita em asiat kiinnostavat. Jokaisella heistä ei vaan ole käsitystä niistä kustannuksista, mitkä tulevat kilpurin oston jälkeen.

Eli, erittäin hyvän aiheen olet laittanut keskustelun aiheeksi Frog.
Ja höpsistä! Tottakai tällä tahdotaan todistaa, että Hondalla kilpaileminen tulee kalliiksi, kun taas Citikalla ei maksa juuri mitään (ks. Frogin viimeisin viesti). Ei tässä ole kyse "aloittelijoiden valistamisesta", vaan ihan tavallisesta "tekstimainonnasta". Sinänsä aihe: kustannukset eri luokissa ja automerkeillä, on oikeinkin hyvä, mutta siitä saisi enemmän irti jos aihetta käsitellään muutenkin kuin joidenkin varaosien osalta ja toteamalla "omasta" vaihtoehdosta, etti tarvitse huoltaa lainkaan. (Aikanaan Tippa-Rellussakin oli "voiteluvapaat" laakerit, jotka vaihdettiin 30.000 km välein :D )

Hondien suosion syynä on varmaan hyvä suorituskyky ja ajan myötä isoksi kasvanut kanta. Runsas tarjonta pitää hinnat alhaisina (?). Joku Sitikka pitää tehdä tai teettää ja se on aika paljon kalliimpi kuin käytetty Honda. Itse olen sitä mieltä, että muiden merkkien osuuden kasvaminen on positiivista pikku n:n kohdalla, eikä minulla ole mitään intressiä promovoida Hondaa tai mitään muutakaan merkkiä.

- hannulehessaari[/quote]

Älähän nyt H
Eihän sitä Hondaa oikeen kukaan huolla tuollatavalla ja siksi ne meneekin rikki kokoajan, ja pahinta on että niiden omistajat eivät itse edes tunnusta sitä tosiseikkaa. Okey yksi team sen teki ja ne voittikin tossa jokusen SM mitallin :wink:
Omista "merkeistä" ei olla napanuorassa mihinkään merkkiin joten peli on puhdasta vertailua "puupäiden" höyläämistä / teroitusta

P.S. en kirjoita että Ford ja Citikka olisvat huoltovapaat !!! M.Pajunen vetää tolla Hondan varaosabudjetilla maksavalla Kadetilla housuja kinttuun joka ukolta, mitäs siihen sanot ?

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Civic kuume

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 26.03.2010 00:05

Frog kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:
JJ-65 kirjoitti:
.......

Hondien suosion syynä on varmaan hyvä suorituskyky ja ajan myötä isoksi kasvanut kanta. Runsas tarjonta pitää hinnat alhaisina (?). Joku Sitikka pitää tehdä tai teettää ja se on aika paljon kalliimpi kuin käytetty Honda. Itse olen sitä mieltä, että muiden merkkien osuuden kasvaminen on positiivista pikku n:n kohdalla, eikä minulla ole mitään intressiä promovoida Hondaa tai mitään muutakaan merkkiä.

- hannulehessaari
Älähän nyt H
Eihän sitä Hondaa oikeen kukaan huolla tuollatavalla ja siksi ne meneekin rikki kokoajan, ja pahinta on että niiden omistajat eivät itse edes tunnusta sitä tosiseikkaa. Okey yksi team sen teki ja ne voittikin tossa jokusen SM mitallin :wink:
Omista "merkeistä" ei olla napanuorassa mihinkään merkkiin joten peli on puhdasta vertailua "puupäiden" höyläämistä / teroitusta

P.S. en kirjoita että Ford ja Citikka olisvat huoltovapaat !!! M.Pajunen vetää tolla Hondan varaosabudjetilla maksavalla Kadetilla housuja kinttuun joka ukolta, mitäs siihen sanot ?
Enpä olisi huolissani noista "tunnustuksista". Minusta Hondalla ei todellakaan (erit. voimansiirto) ole kovin ikiliikkujan mainetta. Mutta auton kestäminen on kiinni monesta asiasta kuten mm. sen käsittelystä ja huollosta. Me olemme aina pyrkineet huoltamaan kilpurimme ennaltaehkäisevästi, vaikka se maksaakin. Ehkä juuri siksi esim. RS:llä ei tarvinnut keskeyttää tekniikkavikaan kuin kaksi kertaa neljän vuoden aikana (nokan hihnapyörä ja kytkimen niittien katkeaminen). Aina ei auto ennakoivat tarkistukset tai huollotkaan. Subbestakin meni parit rattaat vaihteistosta vaihtokuntoon Mikkelissä. Vaikka kyseessä on "tuotantoauto", niin siinä on kyseessä kilpaosa eikä ihan noilla Hondan hinnoilla selvitty. Ihan merkistä riippumatta voi auto kilpailukäytössä kestää tai olla kestämättä. Toki voi merkeillä olla eroa, kuten silläkin, kuka koneet sun muut laittaa ja säätää.

Voipi olla, että Pajusen Mikko ei saisi autostaan (tarkoittanet Opelia etkä Englannin Suzukia) edes tuota 10.000 euroa, mutta ei sillä kilpaileminen kuitenkaan ilmaista ole. Taas pitää muistaa, että "ilmaiselle" työllekin pitää laskea jokin hinta. En ota kantaa ukkojen housujen kiskomiseen, kun se ei minusta tälle palstalle kuulu, mutta Pajusen Mikolla on ihan oikean vetomiehen otteet ja voi olla, että hän nousee urallaan jossain vaiheessa varsin korkealle. Kykyjä ja lahjoja tällä pojalla on, mutta mitä korkeammalle tähdätään ja noustaan, sen enemmän tarvitaan tukea ja rahaa. Nimenomaan raha on niukka resurssi, koska oikein korkealle pääseminen vaatii ihan sikapaljon rahaa.

- hannulehessaari

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 26.03.2010 08:06

Niin ja voihan Civicciin ostaa kunnon laatikon peränvälityksineen ja niin sanotut kilpavetarit,mutta huoltaahan niitä pitää kauden aikana ja jos oikein hyvin käy voivat kestääkin koko kauden.

Ja eiköhän se voimakin vähän vähän vaikuta siihen kestävyyteen esim.-100hv ford vastaan fin-r civic ja vaikuttahan se painokin jotain :?:

Ja saahan civicciin myös kunnon jarrut :?:

Ja tuloksia kun katsoo,eiköhän se Rellu kuitenkin 2010 ole paras vaihtoehto tosin täytyy olla lompsa kunnos ku kaupoille lähtee :roll:

Ja jos ei huvita ruuvata ostaa Citikan tai Fordin, voihan niitä aina jossain valohoidattaa :!:

Avatar
Jolu
Viestit: 16
Liittynyt: 04.03.2006 00:00
Paikkakunta: 1000 Lakes

Miks ei 10.000?

Viesti Kirjoittaja Jolu » 26.03.2010 12:09

joutu oikeen vetään levikkeelle parkkiin kirjottamaan viestiä. Tosin on vähän off topic.

Tähän asti olen ollut hyvin monessa asiassa Hannun kanssa samaa mieltä mut toi Opelin arvostus kolahti.

Mikko on vetomies siitä ei päästä mihinkään, mutta jos Mikolla ei olisi autoa jossa tekniikka on nopeinta/kestävintä mahdollista tuollaiseen Opeliin niin en usko että Mikko olisi pystynyt herjoittelemaan noin paljoa ja kehittymään tän lajin päätarkoituksessa: olla nopein!

Mikonkin auton/uran takana on ollut alusta asti todellisia ammattilaisia lajissa ja se on johtanut tilanteeseen että taas päästään lauantaina nauttimaan Mikon vetämisestä! Vaikka välillä onollut rahasta tiukkaa niin aina on apu löytynyt mm. viime vuoden Hyvinkää, moniko olis pakannut kamat ja lähteny himaan mököttään??

Aina on ollut tiimejä jossa vehkeet pilkkoutuu jatkuvasti käsiin ja tiimejä jotka tikkaa maaliin kisasta toiseen ilman tekniikka keskeytyksiä. Olipahan auto sitten Honda tai mikä tahansa.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Miks ei 10.000?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 26.03.2010 13:40

Jolu kirjoitti:joutu oikeen vetään levikkeelle parkkiin kirjottamaan viestiä. Tosin on vähän off topic.

Tähän asti olen ollut hyvin monessa asiassa Hannun kanssa samaa mieltä mut toi Opelin arvostus kolahti.

Mikko on vetomies siitä ei päästä mihinkään, mutta jos Mikolla ei olisi autoa jossa tekniikka on nopeinta/kestävintä mahdollista tuollaiseen Opeliin niin en usko että Mikko olisi pystynyt herjoittelemaan noin paljoa ja kehittymään tän lajin päätarkoituksessa: olla nopein!

Mikonkin auton/uran takana on ollut alusta asti todellisia ammattilaisia lajissa ja se on johtanut tilanteeseen että taas päästään lauantaina nauttimaan Mikon vetämisestä! Vaikka välillä onollut rahasta tiukkaa niin aina on apu löytynyt mm. viime vuoden Hyvinkää, moniko olis pakannut kamat ja lähteny himaan mököttään??

Aina on ollut tiimejä jossa vehkeet pilkkoutuu jatkuvasti käsiin ja tiimejä jotka tikkaa maaliin kisasta toiseen ilman tekniikka keskeytyksiä. Olipahan auto sitten Honda tai mikä tahansa.
Se oli (isä :?: ) Frog, joka "asetti" Mikon autolle hinnan. Minun "edes tuota 10.000 euroakaan" on retorinen ilmaisu, jonka viesti on, että autolla nyt on aina jokin hinta plus sitten kulut, joilla sillä kilpaillaan ja joilla auto pidetään kunnossa, eikä se ole ralliautoa tarkasteltaessa se ensimmäinen tai tärkein asia. Oleellista ralliauton kohdalla on: hyvä ajettavuus, kestävyys ja suorituskyky. Nämä nimenomaan selkeästi tuossa järjestyksessä. Siihen, kun istutetaan kuski, jolle ko. auto istuu käteen ja joka osaa ajaa, niin tulosta alkaa syntyä, kuten Mikon kohdallakin on nähty.

Tuossa edellä mainittiin, että Hondaankin saa kisaosia, joiden kestävyys vakio-osiin verrattuna on omaa luokkaansa. Tämä onkin ihan oleellinen juttu kilpailemisen hinnanmuodostuksessa. Tuotantokilpureissa (n ja ennenkaikkea N) on paljon vakio-osia ja jonkin verran kilpaosia. Nämä eivät aina ole oikeassa suhteessa toisiinsa. Kun tehot N:läisessä ovat yli 300 hepan ja vääntöä selvästi yli 600 newtonin, alkavat moottorin vakio-osat tai vakiovaihteistot vaatia huoltoa kokolailla tiuhaan. Tukivarret sun muut ripustimet on tehty peheautoilua varten, vaikka iskarit, vanteet ja renkaat olisivatkin kisakamaa. Mitä enemmän autossa on toisiinsa nähden huonosti "balanssissa" olevia osia ja ominaisuuksia, sitä kalliimmaksi sen käyttökustannukset tulevat. Toisaalta mitä enemmän autossa on kilpaosia, sitä kalliimmaksi hankintahinta nousee. Näin se suunnilleen menee ja lopputuloksena useimpien ralliharrastajien kohdalla on, että kaikki rahat menee ralliin tavalla tai toisella :D

Tuotantoautot n ja N ovat "full spec" asuisinakin "huonommin balanssissa" auton osien suhteen kuin kilpa-automaisemmat R:t ja Superit. Hyvä balanssi tässä mielessä löytyy myöskin V1600 -autoista, joilla kilpaileminen voi olla varsin edullista ja kilpailijoiden keskinäisenä taistoa varsin kiehtovaakin. Minä tosin edelleen vierastan näitä autoja, vaikka jostain niiden suunnalta meidän on ehkä tulevaisuudessa löydettävä suosikkiluokat, jos lajin laaja harrastuspohja aioitaan säilyttää. F-ryhmä on sitten oma lukunsa. Siinä voidaan vaikka Escort tai Starlet rakentaa ihan kilpa-autoksi, jolla ei ole juuri mitään tekemistä vakiopelin kanssa. Terästä koneeseen ja kunnon pumppuja alle sekä isot jarrut, niin kyllä alkaa balanssia löytyä. F-ryhmäläisten suhteellinen edullisuus kilpailukäytössä jotuukin siitä, että hipo-vehkeet saadaan varsin kestäviksi, joskin auton hankintahinta nousee, mutta toisaalta vähemmän hipot ovat "käytettyjen hinnoissa". F-ryhmäläisillä on sekin hyvä puoli, ettei uusia luokitusosia tai kokonaan uusia luokkareita tule vuosittan, jolloin auton pitäminen kaikin osin huippukunnossa ei vaadi niin paljoa kuin jossain "vitaalimmassa" luokassa.

Auton hankintahinta ja arvonalennus ovat isoja rahoitus/kulueriä ja ne vaikuttavat suuresti mm. vakuutusten tarpeeseen ja suuruuteen. Niinikään ulosajot saattavat merkitä kaikkien laskelmien uusiksi menoa tai olla ainakin luokkaa, jossa muutaman varaosan hinta ei tunnu missää. Tuttu peltiseppä ja maalari kaveripiirissä helpottaa budjetin tasapainottamista suunnattomasti ihan kuten Jolun mainitsemat ammattitaitoiset huoltomiehetkin.

Eli on tuossa tasapainottelemista, kun yrittää saada auton hankintahinnan balanssiin käyttökustannusten kanssa ja sitten vielä koko budjetin balanssiin rahoituksen kanssa. Ja jos balanssi löytyykin, ei se ole kovin stabiili vaan pikemmin varsin labiili. Koko rakennelma voi sortua kuin korttitalo yhteen vaihdemissiin tai nuotin myöhästymiseen.

- hannulehessaari

Avatar
BPROd
Viestit: 13
Liittynyt: 16.05.2008 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BPROd » 28.03.2010 21:17

Vertaillaan ja jäähdytellään hivenen kesken kuuman Opel-keskustelun eli samankaltaista listaa (C2R2 1850 ek km):
No riippuu ihan siitä kuinka paljon ajaa testiä ja pystyykö huoltamaan ja ylläpitämään auton itse vai huollattaa jollankin yrityksellä... Tässä vähän kilometrejä mitä civikin kuluvat osat kestää ja mitä suuren piirtein maksavat.

- Vakiolaatikko 750 ek km (1100e täydellinen vakio laatikko + perävälitys 700e)
- Vetarit 750 ek km (n.500e kpl)
- Iskareiden huolto kerran kauden aikana 400-600e
- Lukonhuolto kerran kaudessa 300-500e
- Moottorin kumien kestävyys riippuu paljon ajotyylistä, itsellä joutu kerran yleensä etu ja takatyynyn vaihtamaan kauden aikana. yht. n. 150e
- Moottorille ei tarvii tehdä muutakun öljyjä vaihtelee. Itse vaihdon 150ek km välein.

- Iskareiden huolto 2x kaudessa (talvikisojen jälkeen sekä ennen Hyvinkäätä (testissä havaittu))...
- Voimansiirto 2xkaudessa (Lukon kiristystä ja korjausta Hyvinkään SM:n jälkeen, laskettaneen tähän..)
- Kytkin (levynvaihto 900 ekkm jälkeen)
- Moottori (perushuolto 1800 ekkm)
- Jarrut 3xetupalat/etulevyt kauden aikana
- sen lisäksi takanapoja/laakereita, tulppia ja muita pikkuhilppeitä...

Eli ylläpito yritetty toteuttaa Citroén Sportin laskemalla tavalla(esim 1800ekkm:n Sportin suosittelema moottorin huolto). Hintoihin en sen enempää puutu, kun en niistä ole tietoinen (enkä haluakaan olla), mutta eiköhän samoissa kuluerissä liikuta kuin muillakin merkeillä...Kuskinahan autossa oli tynnyrinpesijä liukkaalla laiturilla(ainakin hurjien tarinoitten mukaan) ja autoa tosiaan pyrittiin ylläpitämään ennakkoon.

Ja sitä lamppua sai kyllä poltella vuoden aikana sen verran, että taisi muutama loisteputkikin vaihtua...

Vastaa Viestiin