HANS + vöiden kiinnitys

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja MJT » 17.03.2012 21:25

Vyöt pysyy, mutta kun katselin tänään maikkarin lähetystä Mexicosta, niin en nähnyt kenenkään autossa FIA "pehmusteita" turvakehikoissa. Tai ehkä olen sokea? Näkikö joku muu?

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja -AP- » 17.03.2012 21:47

pele kirjoitti:Vai onko nuo jotenkin erilaiset kuin "perus harrastajan vyöt"?
Taitavat käyttää useat olkavöiltään 'kavennettua' mallia, esim. http://www.ompracing.it/detail.html?pro ... e=DA806HSL" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;

Ja kuskit istuvat penkeissään sen verran syvällä (+ 'korvapenkit'), ettei iskusuojia kaariputkissa tarvita?

Api
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 111
Liittynyt: 26.05.2004 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Api » 17.03.2012 22:19

Nii eikös kaarien niihin osiin johon kypärä voi osua niin vaaditaan fia pehmuste? Joa penkissä on "isot korvat" niin kypärän ei pitäisi osua kaareen ja pehmustetta ei tarvita....
-En ole hullu, olen erikoinen-
-kupee oli upee-
-aina on kivaa kun on mukavaa-

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja jake74 » 17.03.2012 23:47

Api kirjoitti:Nii eikös kaarien niihin osiin johon kypärä voi osua niin vaaditaan fia pehmuste? Joa penkissä on "isot korvat" niin kypärän ei pitäisi osua kaareen ja pehmustetta ei tarvita....
näin mä on kans ymmärtänyt säännön.

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja Kollo » 18.03.2012 10:50

jake74 kirjoitti:
Api kirjoitti:Nii eikös kaarien niihin osiin johon kypärä voi osua niin vaaditaan fia pehmuste? Joa penkissä on "isot korvat" niin kypärän ei pitäisi osua kaareen ja pehmustetta ei tarvita....
näin mä on kans ymmärtänyt säännön.
Kokeilkaa selittää toi sille yli-innokkaalle katsurille. Multa vaadittiin joskus FIA tuubia oviputkeenkin, mutta sanoin että jos lyön pääni oviputkeen niin alkaa oleen ihan sama onko siinä pehmusteita vai ei :lol:

-AP-
Yleinen
Yleinen
Viestit: 214
Liittynyt: 18.08.2008 00:00
Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja -AP- » 18.03.2012 12:15

Sääntö sanoo, että sellaiset kehikon kohdat, joihin ohjaaja voi osua, on pehmustettava. "FIA-pehmuste" on oviputkeen kuitenkin täysin väärä tuote, se on tarkoitettu kypärän iskusuojaksi. Sääriluiden ja kyynärpäiden suojaamiseen löytyy ihan muuta huomattavasti pehmeämpää tavaraa - http://www.demon-tweeks.co.uk/motorspor ... ar-padding" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false; - tai esimerkiksi vesiputkien pakkaseriste sopii hyvin tarkoitukseen (tarkasta että on heikosti syttyvää).

Avatar
timotor
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 07.04.2005 00:00

Re: HANS + vöiden kiinnitys

Viesti Kirjoittaja timotor » 18.03.2012 13:16

Totta puhuen täytyy nyt avata vähäsanainen arkku ja sanoa, että oliko se HANS joka aiheutti kolarin tai vaaratilanteen siirtyämmällä??
Käsittääkseni miehistö joka on autossa, AJAA autoa, ei HANS !! Jos ei nää, pitäsikö tehdä asialle jotain ?? Mikään ei estä rallissa pysähtymistä maali AT:n jälkeen jotta voi ottaa vermeet pois päältä.
Tietysti fiksu rallin järjestäjä voi helpottaa kilpailijoita esim. Sonkajärvi tilanteessa ja laittaa liikenteenohjaajan risteykseen helpottamaan kilpailijoiden ajoa risteyksessä. Juu ja tiedän, kuka rupeaa repimään kypärää ja hanssia pois lyhyellä siirtymällä kun on muutenkin kiire.

Jos katsastuksessa vaaditaan jotain esim. laittamaan FIA pehmuste oviputkeen, katsastuksen pitää pystyä näyttämään se sääntökirjasta. Pitää olla sääntöperuste vaatimukselle.

Pehmustesäännöissä sanotaan, että kypärää LÄHELLÄ olevat kehikon osat tulee pehmustaa FIA standardin mukaisella pehmusteella. Muihin kelpaa paloa estävä ja heikosti syttyvä materiaali. Mitä tarkoittaa sanat kypärän lähellä on jokaisen oma tulkinta, koska sitä ei ole erikseen määritelty ainakaan AKK:n sääntökirjassa. Itse laittaisin pehmusteen jos putkeen on alle nyrkin mentävä väli, ihan suojellakseni sitä päässäni olevaa "palamatonta ämpärimuovia" jonka hankin vähistä talousrahoista ja lapsen säästöistä :roll:
Nyky Suomessa kaikki kämmit on aina jonkun muun aiheuttamia. Keli yllätti autoilijan 8O

Vastaa Viestiin