Lisävalojen kytkentä

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Vastaa Viestiin
Avatar
aruo
Viestit: 7
Liittynyt: 17.02.2006 00:00

Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja aruo » 16.10.2015 11:37

Miten olette kytkeneet lisävalot kilpuriinne? Eli onko jollakin selvää ohjetta miten lisävalokoteloon oikeaoppisesti asennetaan ja kytketään xenon valot.

Avatar
kurko123
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 29.09.2009 00:00

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja kurko123 » 16.10.2015 16:18

Ei kai siihen ole mitään oikeaa tyyliä mutta laita ballastit kotelon sisään niin ei tarvii kuskata niitä kun et tarvii ja ehdottomasti kytkentä releiden kautta niin ei tule virta häviöitä niin maisema valkeaa paremmin.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 16.10.2015 21:10

Kytkentään vaikuttaa myös, se että meinaatko laittaa omien pitkien taakse vai erillisille katkasijoille?
Itse tehnyt aina omille katkasijoille, jotenki omasta mielestä parempi.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
sunbeam1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 25.08.2005 00:00

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja sunbeam1 » 17.10.2015 01:00

Laita lisäpitkät oman kytkimen taakse ,
Niin voi ajaa pelkillä lisävaloilla tai esim lumisateella omilla valoilla

Avatar
aruo
Viestit: 7
Liittynyt: 17.02.2006 00:00

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja aruo » 17.10.2015 18:25

näinkö: ballastit koteloon, jokaiselle lampulle oma katkaisin ja oma rele?
eikö mikään sääntö pakota laittamaan ohjausta auton pitkien taakse?

Avatar
kurko123
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 29.09.2009 00:00

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja kurko123 » 17.10.2015 20:41

Jos laita esim neljä lisävaloa laita kahdella releellä niin riittää yty ja vika tilanteessa vielä joku lyhty palaa, sekä ota huomioon että siirtymällä ei saa palaa lisävalot jos laitat omat pitkät päälle.

Avatar
kurko123
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 29.09.2009 00:00

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja kurko123 » 17.10.2015 21:07

Paitsi tuli vaan mieleen että saakos siirtymällä ajaa lisävaloilla kun on poikkeuslupa, joku viisaampi voisi vastata tähän kun en sääntökirjasta löytänyt äkkiä vastausta

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jake74 » 17.10.2015 23:27

lisävaloja ei saa käyttää siirtymällä, lukee erivapautuksessa.
http://www.autourheilu.fi/site/assets/f ... vapaus.pdf

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 18.10.2015 08:05

Yleensä tehdään pareittain niin, että reunnimmaiset ja keskimmäiset omilla kytkimillä. Ja tosiaan ballastit ehdottomasti koteloon. Johdotuksessakin kannattaa koittaa saada niin, että konepellin voi nostaa lisävalojen kanssa ilman niiden johdon irroitusta. Ei oo varmaan ihan yks eikä kaks kun nostettu äkkiä peltiä ja hups meni johdot poikki...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

austin
Viestit: 15
Liittynyt: 20.05.2011 19:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja austin » 18.10.2015 13:34

historic autoissa tuota ballastic ongelmaa ei ole , mutta lisävaloilla saa ajaa siirtymällä kun lisävalot on eu hyväksytty ja polttimot eu hyväksytty , eli ei mitään 100w polttimoita , ja väitän että normipolttimoillakin pärjää kunhan käytetään riittävän paksua virta johtoa releiden kanssa , tieliikenne laki sanoo että yhteen laskettu referenssi luku max. 100 . luku näkyy valon umpion lasissa kun lasket kaikkien valojen luvut yhteen jota käytät niin luku ei saa ylittää ref 100 , silloin kaikki on hyvin

Avatar
MasaLe
KV
KV
Viestit: 305
Liittynyt: 21.01.2011 21:00
Viesti:

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja MasaLe » 18.10.2015 16:05

tieliikenne laki sanoo että yhteen laskettu referenssi luku max. 100 . luku näkyy valon umpion lasissa kun lasket kaikkien valojen luvut yhteen jota käytät niin luku ei saa ylittää ref 100 , silloin kaikki on hyvin
Tieliikennelain mukaan ennen 1980 käyttöönotettu ref max 100 ja sen jälkeen max 75. Tieliikennelaissa myös määritellään eteenpäin näyttävien valaisimien maksimimäärä, johon annetaan kilpailuihin erivapaudet. Eli kannattaa vaan kytkeä niin, että saa turhat lamput siirtymillä pois käytöstä...

Avatar
jake74
Yleinen
Yleinen
Viestit: 174
Liittynyt: 04.03.2007 00:00
Paikkakunta: ii/haukipudas

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja jake74 » 18.10.2015 17:25

referenssi luku on muuttunut 100 myös uudemmissa jokuvuosi sitten.

austin
Viestit: 15
Liittynyt: 20.05.2011 19:53
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja austin » 19.10.2015 16:13

Lisävaloilla saa ajaa siirtymillä kunhan lisävalot täyttää tieliikenne ehdot , eli kaukovalot saa tuplata kunhan käytetään eu hyväksyttyä valaisinta sekä polttimoa , eli yhdet lisäpitkän saa palaa siirtymillä kunhan em. ehdot täyttyvät , ja se ref luku on nykyään se 100

Avatar
aruo
Viestit: 7
Liittynyt: 17.02.2006 00:00

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja aruo » 29.10.2015 19:51

Mitkähän mahtaa olla riittävät johtojen paksuudet?

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Lisävalojen kytkentä

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 29.10.2015 22:24

Ite tehnyt 2,5mm2 johdoilla ja 20A sulakkeet, eikä ainakaan ole ongelmia siitä tullut.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Vastaa Viestiin